Druknet fisker på Bornholm

Startet af Tove Kruse Poulsen, 09 Mar 2012 - 16:09

Forrige emne - Næste emne

Tove Kruse Poulsen

Min Oldefar Jeppe Peter Ipsen f. d. 2.juli 1852 var fisker på Bornholm og havde hjemme i Tejn.
Han drukner antagelig natten mellem d. 12. og 13. febr. 1892.
Blev det noteret nogen steder? Jeg har ledt i Kirkebogen, men ikke fundet noget om hans død!
mvh. Tove Kruse Poulsen
Venlig Hilsen
Tove Kruse Poulsen
Asnæs

Trine Nielsen

Har du kigget meget længere fremme? Havde selv en ane der var druknet i Tyskland og han blev først ført ind da man fandt hans lig 9 måneder senere (hvordan de vidste det var ham ved jeg ikke!)

Kim Gade

Lige som Trine har jeg også en person i slægten (en anes søsters mand), som først indskrives meget senere. Han forsvinder på havet den 26. november 1869, men indskrives først i kirkebogen, da hans lig er fundet og bliver begravet den 28. maj 1870. Lige som Trine har også jeg undret mig over, hvordan man mon identificerede liget?

En anden mulighed er jo, at han aldrig er fundet. Præsten skriver dem ikke ind i kirkebogen med mindre, han er sikker på, at de er døde. Det er han jo ikke, når de blot er savnet. Teoretisk set kan personen jo være gået i land og begyndt et nyt liv et andet sted.

Hvis man dengang fandt et lig på stranden, blev det for det meste begravet som ukendt mandsperson (det var jo normalt mænd, der skyllede op). Måske er også din oldefar begravet et sted som ukendt mandsperson.

Dette er iøvrigt også grunden til at sømænd tidligere gik med ørenring. Hvis de røg overbord og blev skyllet op på en fremmed strand, så kunne ørenringen betale for en anstændig begravelse.

Men prøv først Trines tip med at lede længere fremme i kirkebogen.
Mvh.
Kim Gade

Anni Larsen

Hej.

Død eller blot savnet ?
Der må have været en underretning om Jeppe Peter Ipsens død, fordi han ved døtrenes konfirmationer er anført som "Afdøde Jeppe ....."

Se Olsker konfirmerede 1892-1910.
Jane Marie Ipsen, konfirmeret 11. april 1897, opslag 156 nr. 3.
Augusta Louvise Hansine Ipsen, konfirmeret 8. april 1900, opslag 159 nr. 5.

Mvh Anni Larsen

Peter Kyhl

#4
Hej Tove.

Jeg har ham i min database som:

Jeppe Peter Ipsen (1852-1892).
Født 2. juli 1852 i Tejn, hjemmedøbt 17. juli 1852, døbt 22. august 1852 i Olsker kirke. Fisker i Tejn. Han forulykkede og druknede antagelig natten mellem 12. og 13. december 1892.
Gift 12. maj 1882 i Gudhjem kirke med:
Jørgine Kristine Ipsen (1862-1931).
Født 5. marts 1862 i Gudhjem, døbt 6. april 1862 i Gudhjem kirke, datter af fisker Jørgen Peter Ipsen og hustru Ellen Margrethe Hansen. Død 12. december 1931 i Tejn, begravet 17. december 1931 på Olsker kirkegård.  

Mon ikke han er forsvundet til havs og aldrig fundet.

Jeg har meget om hans aner, da jeg nedstammer fra hans faster Karen Kirstine Jensen, så skriv hvis det har interesse.

Mvh. Peter Kyhl

Knud Madsen

Med hensyn til at identificere en druknet sømand, så er der vel ikke mange andre muligheder, end at det fundne lig kunne genkendes på klæderne eller genstande i lommerne.

Nogle påstår, at en af grundene til, at sømænd blev tatoveret, var ønsket om at blive genkendt, dersom man druknede.

V.h. Knud Madsen

Tove Kruse Poulsen

Mange Tak skal i have alle sammen!
mvh. Tove Kruse Poulsen
Venlig Hilsen
Tove Kruse Poulsen
Asnæs

Kurt Eriksen


Jeppe Peter Ipsen er noteret som afdød (ikke forsvundet på havet)
ved datterens konfirmation:

Jane Marie Ibsen

opslag 156 nr 3 1892-1910 Olsker, Bornholm Nørre, Bornholm.

Hun er iøvrigt født 28 jan 1883 -

opslag 197 nr 1 1818-1891 Christiansø, Bornholm Sønder, Bornholm.
...

ID af druknede fiskere sker som regel ved hjælp af tandkort -
min egen broder - forsvundet på havet og fundet efter ca 1 år
på nøjagtig samme position, hvorfra han forsvandt - dog ved hjælp
af en rukonøgle.

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Thestrup-Bjørn

#8
Prøv at finde et skifte efter sømanden og/eller konen
- der kunne stå en masse om hans forsvinden i havet.


Måske findes en avis fra de tider - prøv et bornholmsk lokalarkiv.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Tove Kruse Poulsen

Hej Thestrup-Bjørn!

Det havde jeg som nybegynder ikke lige tænkt på!
Tak for tippet.
mvh. Tove
Venlig Hilsen
Tove Kruse Poulsen
Asnæs