Frederik Jensen Find bryllup med Birthe Marie Schierring 1782 Vallø

Startet af Lars Find-Andersen, 09 Mar 2012 - 01:41

Forrige emne - Næste emne

Lars Find-Andersen


Mine tip-tip oldefar Frederik Jensen Find blev gift med en Birthe Marie Schierring 28. august 1782 i Vallø kirke (præst Andreas Wøldike), Præstø amt, Bjæverskov herred, Vallø Stift (Valløby). Det siger notater i familien samstemmende. Jeg kan imidlertid ikke finde parret i kirkebøgerne. Det kan være svært at læse en del af kilderne, men med så mange navne burde jeg have set det. Måske er de gift et andet sted? De er dog med i folketællingerne for 1787 - samme sogn. Er der nogen her der er stødt på disse navne i perioden fra 1780 til 1790, hører jeg gerne herom. I familien er Frederik Jensen Find betegnet som et hittebarn, et findebarn o.lign. -fordi der ikke findes oplysninger om hans barndom. Noget tyder på, at han voksede op og blev konfirmeret på Vallø Hospital, som i den periode havde op til 8 fattige - forældreløse - uægte børn eller lignende boende. Som voksen talte han flere sprog og var formentlig værthusholder på gæstehuset på Vallø kloster - Vallø slot eller noget lignende. Så måske er han adopteret af nogle i området. Mellemnavnet Jensen kunne måske indikere søn Jens.
Jeg prøver at søge i lokalarkiverne.
Schierring familien kan jeg heller ikke finde noget om.

Lars Find-Andersen

Judith Olsen

Hej Lars

Ved at google Andreas Wøldike fandt jeg frem til, at han var stiftspræst i Vallø.

Jeg tror derfor, at du måske skal finde vielsen i en kirkebog for Vallø Stiftsmenighed. Disse er ikke på AO i øjeblikket, men det er fejlmeldt, jfr. fejl- og mangellisten.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Lars Find-Andersen

Tak Judith - det forklarer hvorfor jeg ikke kan finde dem i Valløby kirkebog.
Hilsen Lars