Løwenhertz, Århus, 1600-tallet. hvem var hans forældre?

Startet af Ruby, 09 Mar 2012 - 00:47

Forrige emne - Næste emne

Ruby

Min mange gange tip-oldefar, Thomas Christensen Løwenhertz (staves på forskellige måder) - også benævnt Thomas Christensen Bogbinder eller blot Thomas Bogbinder, levede i Århus i 1600-tallet, hvor han var bogbinder og boghandler. Han var født omtrent 1630 og døde i 1680 i Århus. Han var gift med Karen Kjeldsdatter, der var datter af (forlyder det) Kjeld Bogbinder i Århus. Hendes to brødre var også bogbindere i Århus.

Efterslægten til disse har jeg, men det er ikke lykkedes mig at finde frem til Thomas' forældre. Måske ikke så mærkeligt, når vi er så langt tilbag - dog synes jeg alligevel at der må være noget at finde, når de har et så specielt efternavn. Det er dog ikke lykkedes mig efter snart 10 års søgen.

Mon nogen har en idé om, hvor Løwenhertz-navnet stammer fra, hvem der kan have været hans forældre, eller hvor jeg skal søge efter disse? Alle gode råd og tips modtages med kyshånd.

Mange hilsner og tak for hjælpen fra
Helle Ruby

Ruby

Jeg glemte at skrive, at jeg heller ikke kender Kield Mortensen Bogbinders hustrus navn, ligesom deres forældre også er mig helt ubekendte.

Jeg modtog i går en mail, hvori det foreslås, at Løwenhertz-navnet er et navn, der i et enkelt tilfælde blev givet til et "uægte" kongebarn, ligesom flere af de andre Løvenxxxx-navne. Jeg kan ikke rigtig forestille mig, at det skulle være tilfældet - har ikke set andet, der skulle blot antydningsvis kunne dokumentere dette. Man kan sige, at han jo fik en uddannelse - så af de aller-aller-fattigste har han ikke været. Han har endv. handlet med (og på denne vis haft omgang) med adelige, men ellers kan jeg ikke rigtig se, at der skulle være en forbindelse til de "højere lag".

Underligt nok kan jeg ikke se ham anført i Århus borgerskabsbog, hvilket jeg finder lidt underligt, da det ligger fast, at han virkede som bogbinder der......

Slet ingen bud på, hvordan jeg går videre med dette?

Venligst
Helle


Irene Merete Hansen

Det hjælper ikke på efterslægten, men jeg formoder, du har undersøgt" Skifter Århus Købstad (Brejl)". Der er Løwenhertz og de 2 brødre Knud og Rasmus Kjeldsen.
Hilsen Irene Hansen.

Ruby

Ja, jeg har data fra skifterne - desværre fortæller de intet om Løwenhertz's forældre eller yderligere om Kield Bogbinder. Efterslægten har jeg nogenlunde styr på....

Desværre er det heller ikke lykkedes mig at finde yderligere personer i Danmark med efternavnet Løvenhertz på denne tid (primo/medio 1600-tallet) eller tidligere...

Tak alligevel, fordi du henledte min opmærksomhed på skifterne!


Mange hilsner
Helle


Regelsen

Hej Helle

Sølvsmedene Løwenhertz i Horsens - er de familie?
(Mogens 1669-1733; Anders 1697-1738; Thomas 1698-1732)

Præsten Ude L.
Venlig hilsen
regelsen

Ruby

Hej!

Ja, sølvsmedene i Horsens er direkte efterkommere - Mogens Thommesen Løwenhertz er søn til Thomas Christensen L. (Bogbinder) osv.

Venligst
Helle

Ruby

Hej igen -

Jeg har for 117. gang lige kigget på skifteprotokollen i skiftet efter Thomas Bogbinder (Århus Købstad), for måske er der noget, jeg misser (måske har jeg stirret mig blind):

Thomas Christensen Løwenhertz, bogbinder og hustru [Karen] Kjeldsdatter i Århus. 30.9.1681, fol.185.
B: Christen 16, Kjeld 14, Mogens 12, Maren 8, Karen 6. FM: Jens Harbo, Niels Nielsen, smed, Christen Jacobsen, skrædder, Gert von Nechten, badskær, morbror Knud Kjeldsen, bogbinder.


Er der noget med, at formynderne blev valgt efter et ganske bestemt princip (afdødes brødre, svogere el. lign.)?

Ydermere går det nu op for mig, at Thomas og hans hustru formodentlig er død samtidig (el. i hvert fald kort tid efter hinanden)........gad vide, om der er sket en ulykke el. lign., som der måske er nedskrevet noget om det ene el. andet sted.....

Faktisk går det op for mig, at jeg heller ikke ved ret meget om Mogens (sønnens) søskende, og hvad der skete med dem...- jeg har fortrinsvis koncentreret mig om efterslægten til Mogens.

Venligst
Helle


Søren Agersnap

Kære Helle.

Jeg vil anbefale Kristin og Bjarne Nørgaard-Pedersens Tingbogsuddrag, som man kan skaffe sig på denne hjemmeside: http://www.dragtilminde.dk/SLHISTORIE.html.

Her kan man i hvert fald få sikker viden om svigerfamilien - via bl. a. denne notits i gengivelsen Århus bytings protokol:

14/1 1675.
** Knud Kjeldsen bogbinder borger sst på sin bror Morten Keldsen skomager sst hans
vegne æskede stokkenævnsvidne. efterskrevne borgere vidnede, at Morten Keldsen er født
og båret sst af ægte forældre, hans far var salig Keld Mortensen bogbinder borger sst og
hans mor salig Maren Rasmusdatter, og selv har han skikket sig ærligt, kristeligt og vel.

Muligvis kan man også finde ud af mere om mulige slægtsrelationer til de andre formyndere.

Venlig hilsen.
Søren

Lise Østerberg Bahr


Uden at have gransket det hele nøjere, vil jeg gerne tillade mig at kommentere, (håber ikke det gør noget) det er kun af bedste mening :

Hertz er jo tysk = hjerte = Løwehjerte - kan dette have en særlig betydning også her ?

Hertz = en kendt fin og fornem Juveler i København og ??

Med venlig hilsen
Lise Østerberg bahr

Ruby

Kære Begge!

Tusind tak for jeres input!

Søren, jeg er dybt taknemmelig for tippet om tingbogsuddragene - er desværre nødt til at vente til efter arbejde i morgen med at se nærmere på dem, men jeg glæder mig! MEGET spændende og interessant! Tak skal du have!

Og Lise: Også tusind tak for dit input - jo du må sandelig godt kommentere! Jeg er taknemmelig for ethvert input, som måske/måske ikke kan lede mig lidt på vej! Jeg har brugt utroligt lang tid på denne ane igennem tiden, og jeg er ikke kommet ret meget videre med ham, så jeg er meget taknemmelig for alt, hvad der kan lede mig videre.

Jeg ved sørme ikke, om "hertz"-delen af navnet kan have en speciel betydning.... jeg kan ikke rigtig gennemskue hvordan det i givet fald kunne hænge sammen. Men jeg vil holde mig for øje, at der måske kan være noget dér......

Tusind tak - og kommer i på noget mere, så skriv endelig igen!

Mange hilsner
Helle

Ruby

Åh nu smuttede jeg alligevel ind på hjemmesiden, hvorfra tingbogsuddragene kan købes. Jeg genkender siden, for jeg har faktisk en gang tidligere skrevet til dem og bestilt cd'en. Desværre hørte jeg aldrig fra dem, men jeg kan jo prøve igen....

Venligst
Helle