Postnumre og e-mail-lande-oprettelsessted

Startet af Hans Poulsen, 18 Nov 2010 - 08:37

Forrige emne - Næste emne

Hans Poulsen



Moderators rådgivning, som den er angivet i øverste indlæg i denne DIS-gruppe, lyder blandt andet:

"Husk at underskrive dig med dit navn. Anonymitet er ikke velset".

Foruden navn kan jeg personligt godt lide at få et postnummer angivet.

Det virker så fjollet at anbefale en medslægtsforsker at stikke ind på Rigsarkivet, hvis det efterfølgende viser sig, at vedkommende bor yderst på høfde 42 ved Harboøre eller på Læsø.

Flere linjer kunne have været sparet, hvis postnummeret på forhånd var blevet opgivet.

Ønsker man i nogen grad at sløre, hvor man bor, går det vel an at benytte et nabo-postnummer.

Til eksempel kan nævnes, at man forskærtser næppe sine chancer for at komme i Himlen ved at angive postnummer 9400 Nørresundby, selv om man kun bor i det lidt mindre fine 9000 Aalborg.

Oplysningen er god, for den med lige at stikke ind på Rigsarkivet bliver overflødig - eller der kan henvises til DIS-gruppen *Hjælp til opslag*.

==========

En anden ting savner jeg efter indførelsen af den nye hjemmeside m.m., men det er yderst tænkeligt, at det blot er mig, der endnu ikke har lært fidusen.

Jeg tænker på muligheden af at se, i hvilket land en e-mail er *inkorporeret* - altså for Danmarks vedkommende:  .dk

Hvis fx en - navnet er opdigtet - Christina Nilsson på smukkeste og mest formfuldendte svensk  skriver et indlæg - ja, så kan Christiana bo i Stockholm, Malmø, København - ja, sågar Århus.

Kan man se, hvor Christinas e-mail-adresse er *hjemmehørende*, selv om hendes indlæg konkret er skrevet og afsendt fra Smørumnedre - er det en .sv eller en .dk-e-mail-adresse, Christina har?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Torben Frederiksen

Hej Hans

Du kan se en liste over nationale domæner på denne side http://da.wikipedia.org/wiki/Nationalt_topdom%C3%A6ne
F.eks .se for Sverige eller .gr for Grækenland
Hilsen
Torben Frederiksen
www.tfrederiksen.dk

Hans Poulsen



Hej Torben

Tak for dit indlæg

Sverige er vi enige om   .se   og ikke det, jeg skrev.

Måske udtrykte jeg mig et nummer for utydeligt.

Jeg brugte en fiktiv person, Christina, som jeg lod skrive et fejlfrit svensk etc.

Er der et sted på DIS-siderne, hvor jeg kan se Christinas e-mail-adresse?

Kan jeg se, om den fx hedder

Christina.Nilsen@post.tele.dk

eller

Christina.Nilsen@post.tele.se

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jørgen Sørensen

Hans, jeg bor i Dk. min mail ender på .com, engang var det nemmere, i dag er det rodet gevaldigt sammen.
Hvis der som i dit eksempel er brugt national kode, er der som nævnt lister.
Prøver du at se på oprettelse af hjemmesider, kan du se at der faktisk er valg mellen næsten alle .xxx
Et eksempel her - http://www.dandomain.dk/produkter/domain.html?gclid=CPi9_52cqqUCFcUz3godcyClYQ
Venligst Jørgen - 2300

Lene Astrup

Hej Hans

Det er ikke altid, at adressen afspejler landet man kommer fra. f.eks .com; eller min egen .eu - og jeg bor altså i Vestjylland.  ???
Men du har ret i, at et svar bliver bedst, når man ikke anbefaler et besøg på Rigsarkivet, hvis den pågældende bor langt væk, eller for den sags skyld i Viborg, hvis man bor på Bornholm eller Sydfalster.
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Torben Frederiksen

Citat fra: Hans Poulsen Dato 18 Nov 2010 - 10:45
Er der et sted på DIS-siderne, hvor jeg kan se Christinas e-mail-adresse?

Hej Hans

Du kan finde andre medlemmer og deres e-mail adresse under menupunktet Forening - Medlemmer, men det er jo kun hvis medlemmerne ikke kan skjult deres e-mail adresse i deres profil.

Som andre har skrevet, behøver man ikke at have e-mail adresse med den nationale domæne.
Hilsen
Torben Frederiksen
www.tfrederiksen.dk

Leif Bærtelsen

Hej Hans

Mail-adressen kan ses i nederste venstre hjørne af browseren hvis du kører mus-pilen hen over kuverten til venstre for indlægget.
Hvis der ingen kuvert er, så er det fordi personen har valgt at skjule sin mailadresse.
Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger

Hans Poulsen



Kære alle sammen

Så faldt tiøren - takket være hjælp fra jer!

Hvert et indlæg er læst med interesse og nysgerrighed - Leifs bragte mig over i en verden, hvor der er lys.

Tak til samtlige bidragydere.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

Hej Hans!

Du starter din tråd med at "brumme" lidt over anonymitet her og om et ønske om postnumre ved folks indlæg.


Lidt sjovt, du bringer netop anonymitet på banen - for på mig virker
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C


ret så anonymt på trods af et postnummer  ;)


- og så kan vi altså ikke undgå at gøre opmærksom på, at f.eks. folketællingen 1950 kun kan ses på Rigsarkivet og, at folk selv må søge oplysningerne - uanset om de bor på Frederiksberg, i Esbjerg eller i Sidney.

Der er flere andre arkivalier, man bliver nødt til at flytte sig for at se - eller betale for at få data fra. Sådan har det altid været.


Som et nota bene vil jeg lige nævne, at nogle medlemmer IKKE kan findes på medlemslisten her - derfor heller ikke deres e-mailadresser.



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jørgen Sørensen

Hans, skriver blandt andet nedenstående, og det kan man vist ikke være uenige i ?

Foruden navn kan jeg personligt godt lide at få et postnummer angivet.

Det virker så fjollet at anbefale en medslægtsforsker at stikke ind på Rigsarkivet, hvis det efterfølgende viser sig, at vedkommende bor yderst på høfde 42 ved Harboøre eller på Læsø.

Et rigtigt eller nært ved postnummer, er mere fortællende end en mailadresse.

At Hans er "annonym", det er vi alle, men hans bliver forhåbentlig ikke bedt om lige, at smutte forbi LAV.

Venligst Jørgen - 2300

Hans Poulsen

#10
Hej Thestrup-Bjørn

Jørgen har allerede svaret (læs: forsvaret mig) på en måde, som jeg ikke kan gøre bedre selv, men ikke mindst af høflighedsgrunde vil jeg gerne  sende dig nogle ord:

Du skriver:

"Lidt sjovt, du bringer netop anonymitet på banen - for på mig virker

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

ret så anonymt på trods af et postnummer".

Det med anonymitet er taget direkte fra moderators indlæg, hvilket citationstegnene gerne skulle vise.

"Husk at underskrive dig med dit navn. Anonymitet er ikke velset".

Anonym forbliver man, hvis der blot underskrives med et "Den rådvilde", "Søren", "H.L.C."  etc. etc.

Moderator anbefaler navnet, og da jeg kun har to - ikke et dobbelt fornavn og intet mellemnavn - mener jeg at have opfyldt det krav 100 %.

Kommer jeg til et aftenselskab eller et møde, går jeg pænt rundt og hilser på samtlige 20 - 30 tilstedeværende og siger tydeligt mit fulde navn. Den slags gør i hvert fald min generation - jeg er  model 1937. Jeg vil fortsat være anonym blandt flere af de 20 - 30 tilstedeværende, men de véd i det mindste, hvad jeg hedder.

Mit motiv til at ønske postnumrene nævnt i indlæggene var ikke at bortjage, hvad der fortsat måtte være af anonymitet efter navns nævnelse, men bundede i det rent praktiske ikke at give en slægtsforsker et råd, som i den konkrete situation ville være en lille smule absurd - såsom at bede en thybo i Klitmøller smutte ind på Københavns Stadsarkiv og tjekke en simpel oplysning.

Mit postnummer, 1804, medtages alene for at tydeliggøre, hvilket Frederiksberg der er tale om - for dem er der mange af i landet.

Se selv hvad KRABSEN nævner:

Stednavnebase  

Fundet: 15 forekomster
Stednavn Sogn Herred Gl. amt Kommune (2007) Bemærkning

Frederiksberg Aulum Hammerum Ringkøbing  Gård, hus eller bebyggelse
Frederiksberg Frederiksberg Frederiksberg Frederiksberg K  Sogn Bebyggelse.
Frederiksberg Give Nørvang Vejle  Bebyggelse.
Frederiksberg Gjerlev Gjerlev Randers  Bebyggelse.
Frederiksberg Humble Langelands Sønder Svendborg  Hovedgård eller større landbrugsejendom.
Frederiksberg Kegnæs Als Sønder Sønderborg  manuelt/ S A M
Frederiksberg Lynge Alsted Sorø  Bebyggelse.
Frederiksberg Niløse Merløse Holbæk  Bebyggelse.
Frederiksberg Skjern Middelsom Viborg  Bebyggelse.
Frederiksberg Tranebjerg Samsø Holbæk  Bebyggelse.
Frederiksberg Ukendt   Langeland lokalitet, Langeland Kommune, Hennetvedvej
Frederiksberg Ukendt   Favrskov lokalitet, Favrskov Kommune, Rosenlundvej
Frederiksberg Vester Åby Sallinge Svendborg  Bebyggelse.
Frederiksberg Voer Dronninglund Hjørring  Bebyggelse.
Frederiksberg Vorup Galten Randers  Bebyggelse.

Var jeg for alvor ude på at optræde anonymt, kunne jeg smålyve en lille smule og skrive Hans Poulsen, 2500 Valby. Det var det, jeg forsøgte at forklare med mit Nørresundy-Aalborg-eksempel.

Også i fremtiden vil jeg efterleve moderators råd:

"Husk at underskrive dig med dit navn. Anonymitet er ikke velset",

og jeg føler ikke, at jeg på nogen måde udhuler eller saboterer det råd ved at tilføje, at jeg for min egen part gerne ser navnet udbygget med et postnummer.

Og til slut: Så anonym er jeg heller ikke. Der er kun én Hans Poulsen i 1804 Frederiksberg C.

Tjek selv telefonbog eller KRAK.

Venlig hilsen
Hans
1804





Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag