Mest pålidelige kilde

Startet af Jan Laursen, 07 Mar 2012 - 18:53

Forrige emne - Næste emne

Jan Laursen

Jeg er blevet en anelse rundforvirret i min jagt på en ane og har brug for et råd om, hvilke kilder jeg skal læne mig mest op ad.

Iflg. Wibergs præstehistorie er at min ane (Karen Jørgensdatter Mule) datter af borgmester J.H. Mule og Barbara Mogensdatter Rosenvinge. Men når jeg kigger i Dansk Adels Årbog 1904 indgår hun ikke i oversigten som datter af Jørgen Hansen Mule. Hun er også omtalt som datter af ham i Svend Larsens: Studier i det fyneske rådaristokrati. Mit spørgsmål er så nu: Hvilken kilde vejer tungest - Adelsårbogen eller Wiberg og Sv. Larsen?
På forhånd tak

Jan Laursen

Anne Marie Holck

Nu skriver du jo ikke i hvilket århundrede vi er, men jeg vil sige kirkebogen - find hende der, så har du svaret på, hvilken af de nævnte, der er mest pålidelig. De tre nævnte er jo ikke 'direkte' kilder, og bør derfor holdes op mod kirkebogens oplysninger.

Finn Holbek

#2
ingen er fejlfri, men Sv. Larsen har generelt høj troværdighed, og som hovedregel er det altid en god ide at holde sig til den nyeste forskning.

Han har dog ikke ret i at moderen hedder "Mette Markusdatter Kotte".
Denne Mette var datter af Laurids Kotte (1495-1542) og Karen Lauridsdatter (jf. DAA 1994-96:724).
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Jan Laursen

Hej med jer og mange tak for hjælpen. Jeg tror ikke kirkebogen findes - Karen Jørgensdatter Mule blev født omkring 1608. I hvert  fald kan jeg ikke finde den på arkivalieronline. Jeg tror at jeg stoler på Sv. Larsens oplysninger sådan som Finn foreslår. Detaljen med Lauridsdatter og ikke Markusdatter har jeg læst om i Personalhistorisk Tidsskrift, men Sv. Larsen forekommer også mig at være pålidelig. 1000 tak for de gode råd. Jan

Finn Holbek

Man kan som oftest ikke forvente at finde folk i kirkebøgerne før op mod 1700, naturligvis afhængig af egn, - især ikke de adelige, som tit ses blive født langt hjemmefra, sågar udlands. Tavler fra den tid, er ofte baseret på skifter og andre dokumenter.

Fortsat god forskning  ;)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk