Olrik i 1900 - tallet

Startet af Jørn Albrecht Oehlerich, 17 Apr 2012 - 15:53

Forrige emne - Næste emne

Jørn Albrecht Oehlerich

Jeg er igang med forskning omkring Olrik slægten, og vil meget gerne have oplysninger om Olrik, i 1900 tallet med forbindelse til ane i 1800 tallet. Med venlig hilsen Jørn Oehlerich
Jørn Oehlerich
jornoehlerich@yahoo.dk


Jørn Albrecht Oehlerich

Tak for Links, jeg har fornylig været inde på dem, "politiets-registerblade" kan bruges til at finde adresser, så man kan finde dem i folketællinger. Fornylig søgte jeg på denne side og fik mange nyttige informationer, jeg er ikke færdig med den endnu. Jeg hedder Oehlerich, i gamle dage kaldte man sig, dem i min slægt, for Oelerich, Oelrichs, Öhlrich, Oehlrich, Ulrich og navnet er behandlet i Olriks slægtsbog fra 1901, Danmark. Denne bog findes på Frederiksberg bibliotek. Olrik, og formentlig også Oehlerich, er en stor slægt fra Bremen, hvor man i slægten var Købmænd. Forfædre til Bremen-slægten kan være slægten Luceke Olrik fra Hannover, 1241-1445, de var købmænd. Det er muligt at navnet er opstået af flere forskellige folk. Oehlerich-navnet i tiden før 1500, hed Oudalrich, Odalricus, Olrik, Udalrich, Ulrich etc.. Bremen-Oelrichs bar våbenskjold, tre oliegrene. Nogle Oelrichs´er er bleven adlet. Oelreich i Sverige blev til Von Oelreich, og en gren i Tyskland blev også adlet. De ældste af mine Oehlerich-aner er at finde i landsbyer imellem Schleswig og Eckernförde, I Tyskland. ca. 1700. Men vi formoder at vi er en stor slægt og i håb om at finde en fælles forfader for Olrik, Oelrichs, og andre lignende navne, deriblandt også Oehlerich, så arbejder vi på slægtshistorie omkring emnet. I Tyskland har Ernst Oelerich udgivet en bog om emnet, men vi vil arbejde på en videre udviklet forskning. Måske ved behov udgive en bog, eller to. "Vi" er min bror og mig.
                                                                      Med venlig hilsen Jørn Oehlerich





Jørn Oehlerich
jornoehlerich@yahoo.dk

Lise Østerberg Bahr

#3
Hej Jørn.

Så er du formentlig klar over Ulrich (+ ligeledes så, Ulrich-sen) slæg og indbyrdes forhold i Adelby området, se

www.Adelby.com

I hvilket, Kirchspiel - jeg - vi - har mange generationer Bahr slægt m.v.,  og div. indgifte slægter.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg bahr

Jørn Albrecht Oehlerich

Jo Ulrich i Adelby Kirchspiel, er mine forfædre, de skriver både Ulrich og Öhlerich. Måske er nogle af Ulrichsen også aner, men ikke hvad jeg ved af, idag
Jørn Oehlerich
jornoehlerich@yahoo.dk

Lise Østerberg Bahr

Hej Jørn.

Det er indgifte slægter,

Se også på bykortet fra Helmut Martensen, der har sendt mig 9 generationer af Bahr slægten med indgifte for nylig.

På bykortet kan man se hvilke familier der boede hvor (hvilke numre) meget sjov iagttagelse at gøre sig.
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Jørn Albrecht Oehlerich

Lige nu mangler jeg oplysning om en Bent Jørgen Olrik viet med Gerda, han har tre børn, Hanne, Lise og Christian. Med venlig hilsen Jørn
Jørn Oehlerich
jornoehlerich@yahoo.dk