Hans Andersen død 14 sept 1798 i Fjersted, Spandet sogn og hustru Anne Maria

Startet af Jørgen Andersen, 07 Mar 2012 - 13:16

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Andersen

Jeg søger oplysninger om Hans Andersen og hustru Anne Maria Pedersdatter, fødsel og vielse.
Hans Andersen er død i Fjersted, Spandet sogn den 14 september 1798 og
Anne Maria Pedersdatter er død i Fjersted, Spandet sogn den 25 december 1811.
Deres søn Hans Jørgen Hansen født 31 marts 1791 i Fjersted, Spandet sogn og død 2 april 1869 i Farup sogn, gift med Mette Maria Christensdatter den 9 maj 1818 i Farup kirke er min ane.
Har nogen oplysninger om Hans Andersen og hustru Anne Maria Pedersdatter fødsel og vielse og deres aner, vil jeg være meget taknemlig.

M v h

Jørgen Andersen

Svend Jacobsen

Hej Jørgen.

Hans Andersen og Anne Marie Pedersdatter er gift 28/10 1774 enten i Spandet eller i Vodder - det kan jeg finde frem, jeg har det ikke lige ved siden af mig nu. Anne Marie var født 1748 i Birkelev i Vodder Sogn, døbt 4/2, datter af gårdmand Peder Hansen (1708-1771) og hustru Maren Ocksdatter (1716-1810).

Maren Ocksdatters aner kan føres meget langt tilbage. Hun stammer bl.a. fra herredsfoged Troels Winther på Astrupgård i Brøns Sogn, som levede fra omkring 1425 til omkring 1503. Jeg kan henvise dig til bogen "10 generationer med rod i marsken" fra 1996 af Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk, som behandler de første 10 slægtled af Troels Winthers kolossale efterslægt. Her finder du i 10. slægtled som person nr. 10/889 din ane Hans Jørgen Fjersted (som han bliver døbt). Bogen kan hjemlånes fra Statsbiblioteket i Århus og fra biblioteket i Åbenrå og vist nok også Tønder - vær opmærksom på, at der er 3 bind, endvidere, at der ofte er ventetid. Selvom bogen er 16 år gammel, er den ofte efterspurgt, til min store overraskelse, men på den anden side henviser jeg ofte til den, hvilket fremgår af mine svar i diverse andre tråde.

Da jeg fremdeles arbejder videre med efterkommerne og på tænker at udgive "14 generationer med rod i marsken" om nogle år, ville jeg gerne på et tidspunkt vide noget om din forbindelse til Hans Jørgen Hansen, men det kan vi vende tilbage til.

Skulle du føle dig fascineret over Troels Winthers enorme slægt, kan jeg videre henvise dig til en dobbeltartikel, jeg har skrevet i Personalhistorisk Tidsskrift 2007:1 og 2008:1 om ham og hans efterkommere.

Skriv endelig, hvis du vil have yderligere oplysninger.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg,
e-mail: svjac42@gmail.com

Christian Konstmann Autzen

Blot som tilføjelse til det, som Svend Jacobsen allerede har oplyst.

De blev gift 28. oktober 1774 i Spandet kirke.

Hans Andersen tog tilnavnet Fjersted; - navneforordningen af 1771 for hertugdømmet Slesvig (i 1828 i resten af Danmark), hvorefter alle skulle have et slægtsnavn/familienavn, gjorde, at mange tog efternavn efter det sted, hvor de boede, og her altså Fjersted.

Og så lige en serviceoplysning til de mange, som finder aner i det vestlige Sønderjylland: Vær meget opmærksom på den bog som Svend Jacobsen henviser til, for det kunne jo være at man er efterkommer af herredsfoged Troels Winther. Kommer man derfor i sin søgning tilbage til ca. 1750/1800 og har svært ved at komme videre, så kunne man være en af de mange (tusinder nulevende) heldige.

Selv er jeg ikke efterkommer af Troels Winther, men min svigerfar er - og også mine 3 brødres ægtefæller er. Dog mangler jeg fortsat en sidste mulighed at få efterforsket.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jørgen Andersen

Hej Svend og Christian.

Tusind tak for de meget fyldesgørende svar, jeg må en tur på biblioteket.

Den lyder til at være en MEGET stor familie.


Tak og venlig hilsen

Jørgen

Christian Konstmann Autzen

Hej Jørgen

Du har ret i din antagelse - det er en meget stor efterslægt, som Troels Winther har; og spændende - men det kommer du sikkert til at finde ud af efterhånden som du kommer igang.

Hvor mange nulevende efterkommere som Troels Winther faktisk har, er næppe muligt sådan at fastlægge. Men Svend Jacobsen, som nu er gået igang med et kæmpearbejde - ud over det normale faktisk - med at komme fra 10. genereration efter Troels Winther til 14. generation, regner selv med et 5 cifret antal alene i 14. generation.

De første 10 generationer var et meget meget stort arbejde i sig selv at finde frem til; - og der har ligget en meget grundig efterforskning sted her, for der er kun meget få personer, som efterfølgende har kunnet tilføjes gennem de 15 år, som bogen "10 generationer med rod i marsken", udgivet af Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk, har været på markedet.

I 14. generation vil så min svigerfar være med, men det vil også min brors hustru; - så der er mange, som efterfølgende vil få nemt ved at slægtsforske, hvis de er efterkommer af Troels Winther.

Vi er således mange, som ser frem til Svend's videre arbejde - og allerede nu tusind tusind tak til Svend for dette initiativ.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jørgen Andersen

Ja, jeg skal lige love for, at det lyder som et
fantastisk stykke arbejde, som Svend er igang med.

Venlig hilsen

Jørgen

Christian Konstmann Autzen

Hej igen Jørgen

Jeg har lige sendt dig kopi af de 2 artikler, som Svend Jacobsen har skrevet om Troels Winther. Dem kan du så hygge dig med indtil du får bogen "10 generationer med rod i marsken" hjem fra biblioteket.

Svend henviser ovenfor til Maren Ocksdatter - og Ock og Ocksen stammer bl.a. fra Misthusum i Skærbæk sogn, en "landsby" som indtil omkring år 1800 lå i marsken ("u'e i æ mærsk", "ude i marsken", som de lokale siger) - et sted mellem Hjemsted og diget; nok omkring hvor markmandshuset i dag ligger. Det er så en sidegren til din vej tilbage til Troels Winther, og som du kan følge i kirkebogen for Skærbæk sogn.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jørgen Andersen

Hej Christian

Tusind tak for kopierne, har modtaget dem.
Men den ene "TW-artikel,2. afd._PDF kan jeg ikke læse,
men jeg har fundet den som E-bog på statsbibliotek i Aarhus,
og hentet den hjem til min PC.

Så jeg har rigeligt læsestof i øjeblikket.

Venlig hilsen

Jørgen