Aktindsigt i patientjournaler fra Randers omkring 1960

Startet af Ulla Maria Olsen, 17 Nov 2010 - 19:22

Forrige emne - Næste emne

Ulla Maria Olsen

Hej!

Hvem kontakter jeg vedr. mormor som døde i Randers omkring 1960?

Så vidt jeg kan læse mig til, så er det muligt at få aktindsigt på afdøde slægtninge i lige linie. Men hvem kan jeg kontakte og hvor kan jeg se journalen? Erhvervsarkivet i Århus, hospitalet i Randers eller?

Mvh. Ulla

Rune Stjernholm

Hej Ulla

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om det er medicinske oplysninger omkring dødsårsag og den slags forhold, du søger. Er det det, tør jeg ikke sige, hvem du skal kontakte. Men er det fakta såsom dødsdag m.m., kan jeg måske hjælpe -jeg bor i Randers. Hvis du ved, om hun er begravet her i byen, og eventuelt på hvilken kirkegård, kan jeg forsøge, om jeg kan finde hendes grav for dig.

Mvh. Rune
Med venlig hilsen
Rune

Ulla Maria Olsen

Hej Rune!

Pænt af dig at tilbyde din hjælp. Det drejer sig om min svigermors mormor, som er død i Randers i midten af 1960'erne. Hvilken kirkegård og om gravstedet er blevet slettet ved vi ikke. Vi ved ikke ret meget mere, da familien brød med hinanden, men min svigermors mor har fortalt at hun var psykisk ustabil og har derfor sikkert været indlagt. Data omkring dette samt dødsårsag er af interesse.

Jeg finder lige fulde navn på mormor og de data jeg har liggende på computeren derhjemme - vender tilbage hurtigst muligt :o)

Jeg leder på vegne af min svigermor og hun stiller sig naturligvis til rådighed med fuldmagt og andet der skulle være nødvendigt i en søgning.

Ulla Maria Olsen

Så har jeg data til dig:

Marie Sørine Karoline Mikkelsen født 9. juli 1897 i Randers
Hjemmedøbt 27. juli 1897
Fremstillet i St. Mortens Kirke 8. august 1897
Datter af arbejdsmand Jens Mikael Mikkelsen og hustru Karen F.(?) Pedersen, Faarup.
Pige af Glenstrup Mark
Viet i 1915 med Menig Jens Laurits Jensen fra Hvornum Sogn.

Ulla Maria Olsen

Hendes datter;
Inge Jensen født 10. august 1937 Sct. Peder Sogn
Døbt 20. september 1837 i Sct. Peder Kirke.

Grethe Elten Mortensen

Hej

I vejledningen for indlæg står følgende:

Bemærk at oplysninger om nulevende personer (dvs. personer, født indenfor de sidste 100 år, hvis dødsåret ikke kendes) ikke må videregives på nettet og altså heller ikke her i Forum.
Hvis du har brug for et sådan opslag, så vær varsom og bed om svar i privat mail. Skulle sådanne oplysninger blive givet i et indlæg, vil det blive slettet.

Så husk at sende privat mail, hvis det drejer sig om oplysninger på nulevende personer.

God weekend
Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Peter Bøjesen Jensen

Hej Ulla
Patientjournaler skal findes under på det landsarkiv, som et hospital eller lignende hører under.
Hvis journalen ikke har en alder, som gør den almindeligt tilgængelig, kan du søge om dispensation til at se sagen. Hvordan reglerne om dette er kan du finde på sa.dk.

Jeg fik selv hele min biologiske morfars journal fra Assens Sygehus, hvor han var indlagt i starten af 1940er på denne måde.
Det vil dog være et større søge arbejde, hvis du ikke ved hvor og hvornår hun evt. skulle være indlagt.
Men under alle omstændigheder er det nok en tur på landsarkivet i Jylland, det drejer sig om.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk