Fattiggårde / Optegnelser?

Startet af Anja Lyngsø Jansen, 03 Mar 2012 - 18:36

Forrige emne - Næste emne

Anja Lyngsø Jansen

Hej

Jeg har et spørgsmål vedr. Fattiggårde.
Der er en gren af familien som har boet en del år på fattiggård - det drejer sig om minimum ca. 1875-1892, hvor de er registreret i FT som indsiddere på fattiggården i Vestervig sogn, Refs Herred, Ålborg amt.
Har fattiggårdene indleveret optegnelser/rapporter?

Jeg kan nemlig ikke finde forældrene i FT 1890, hvor de 3 sønner under 18 fortsat er på fattiggården, men begge forældre er der ikke.
I 1892 bliver den yngste konfirmeret, men der står ikke afdød ved forældrene og jeg kan ikke finde dem i KB som døde...
Jeg håber så at fattiggårdene evt. har nogle optegnelser, som man evt. kan se på Landsarkivet i Viborg...

Er der andre som har erfaring med fattiggårdene og deres evt. optegnelser?

På forhånd mange tak

Inge Nissen

Hej

Jeg kan ikke hjælpe dig med din familie, men vil du læse mere om fattiggårde, så blev der i 2008
udgivet en bog om Fattiggårde på landet i Sønderjylland (Museum Sønderjylland) - ikke lige det område du har brug for - og forholdene kan have været lidt anderldes der, men det giver alligevel et godt billede af livet i en fattiggård. Men om de protokoller, der blev ført, så er bevaret, er en anden sag.

Venlig hilsen Inge


Grethe Elten Mortensen

Hej

Nogle lokalhistoriske arkiver har fattigprotokoller, så prøv at finde et arkiv der dækker Vestervig sogn og kontakt dem måske kan de hjælpe dig videre.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Grethe Elten Mortensen

Hej

Har du læst de svar du har fået.

God Påske
Venlig hilsen

Grethe Elten Mortensen