Er det overhovedet muligt at finde faderen ??

Startet af Peter Laursen, 16 Nov 2010 - 22:24

Forrige emne - Næste emne

Peter Laursen

Hejsa !!

Håber at nogen kan hjælpe med gode råd, til hvilke arkivalier, jeg kan søge i for at finde en fader !!!!

Det drejer sig om en pige som bliver født den 17. november 1883 i Tilst sogn.

Hermine Laursen AO - Tilst sogn, Hasle Herred, Århus Amt - kirkebog 1879-1892 opslag 46, nederst.

Ved forældrene er der kun opgivet moderens navn - Ida Laursen og ikke andet.

Jeg tror ikke, at Hermine er opvokset hos moderen, for i folketællingerne 1890 og 1901 er hun ikke sammen med moderen, men de får dog kontakt på et eller andet tidspunkt, for moderen bor hos hende og hendes mand, i 1925.

Nå, tilbage til faderen - jeg har prøvet at se i protokollen med opfostrings- og fadderskabssager for 1883, men kunne ikke finde noget.

Hvilke andre arkivalier findes der, som jeg kan bruge eller er det helt håbløst. ????

mange hilsner

Peter Laursen

Peter Bøjesen Jensen

Hej Peter

Hvis ikke moderen har udlagt en barnefader ved dåben eller anlagt en faderskabssag, så tror jeg du får meget svært ved at spore faderen.Så har moderen nok taget hemligheden med sig i graven.

Du kunne evt. prøve i jordmoderprotokollen. Måske kan du være heldig, at hun skulle have noteret et eller andet, selv om jeg tvivler.

Har selv en lignende sag med min farmors ½ bror. Heller ikke mine nulevende fastre og farbrødre ved noget om faderen til ham. Det har altid været en hemmelighed.  ???
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Kurt Dahl

Hej Peter

Jeg kan se, at du har prøvet at leder efteri fadderskabssagen i1883. Det er muligt at sagen først blev anlagt i 1884 og i enkelte tifælde senere. Men du skal være opmærksom på at fadderskabssagen blev anlagt i faderens hjemamt, som ikke nødvendigvis er det samme som moderens..

Af andre arkivlaier, som kan være interessante hvis de ellers er bevaret, er de kommunale kopibøger, og/eller de kommunale forhandlingsprotokoller. Disse skal søges i moderens hjemkommune/forsørgelseskommune, da kommunalbestyrelsen gerne vil hive pengene hjem fra faderen.

Venlig hilsen
Kurt Dahl
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Peter Laursen

Hej Peter og Kurt !!

Mange tak for jeres svar.

Jeg vil prøve opfostrings- og fadderskabssager for 1884 og forhandlingsprotokoller.

Jeg vidste faktisk ikke, hvad forhandlingsprotokoller indeholdt, dem har jeg aldrig set i.

Jordemoderprotokol for Tilst sogn er desværre ikke bevaret.


---- pigen må jo være vokset op et eller andet sted - pleje eller andet - og den familie må da ha´ fået nogle penge for det ---

men selv om jeg finder noget om det, er det vel desværre ikke ensbetydende med, at jeg finder faderens navn.

mange hilsner

Peter