Død ladegaarden

Startet af helle schøn christiansen, 16 Nov 2010 - 18:51

Forrige emne - Næste emne

helle schøn christiansen

Hey alle

Jeg har en oldefar på min fars side, Carl Frants Jensen, født 31/12-1868, København,
jeg finder ham død i "dødsbladene" online, hvor der står at han er død 18/10-1907, ladegaarden (fatiggården), København.

Jeg har kigget i alle kirkebøger, men kan overhovedet ikke finde ham.

Jeg fandt ham så også i dødsbladene på Landsarkivet idag, og fandt et nr. som jeg ikke aner hvad skal bruges til, måske henviser det til noget mere. lb.nr. 2467???

Samtidig kunne jeg se at der stod "Kelner", under hans navn....på de andre står der arbejdsmand o.lign. Nogen der ved hvad en "kelner" er?

Hvor mon han er blevet begravet, damen i Landsarkivet henviste til kirkebøgerne Skt. Johannes, men der fandt jeg ham ikke :(

Kan nogen hjælpe mig?

Helle

Lene Astrup

Hej

Jeg kan ikke hjælpe dig med at finde ham i en kirkebpog, men en "kelner" er et gammelt udtryk for "tjener", altså en af dem, der serverer. Det samme ord som på tysk
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

helle schøn christiansen

Hey Lene  ;D

Takker, hvis jeg nu bare lige havde googlet det før jeg skrev dette indslag, jep så havde jeg sparet jeres tid :). Men tak for det.......men når jeg nu tænker over det og lidt i det tyske sprog, ja så ved jeg det jo godt, var bare ikke lige i de baner :)

Helle

Kaj Larsen

Hej
Er det en der passer ind.
Har Googlet Carl Frants Jense
Kom dette frem ?

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Kilde AO opslag 331 Kildeside 329
År 1869 Begivenhed Dåb
Fødselsdato 30 December 1868 Kalenderdato 
Hjemmedato  Kalenderdato 
Kirkedåb 11 Juli 1869 Kalenderdato 
Navn Carl Frants Jensen Status U
Flerfødsel 1   
Faders navn Carl Ferdinand Lippert Faders erhverv 
Faders stednavn     
Moders navn Emma Francisca Hansen Moders erhverv 
Moders stednavn Gormsgade 10 Moders alder 
Kildekommentar Ugifte. Lippert streget ud. Moderen boede Gormsgade 10 hos Md. Jensen. Barnet født i Helliggeist Sogn. 22 October 1870 Adopteret af Maskinarbeider Jensen, derfor navneændring fra Lippert til Jensen. Indtasters kommentar 
 
Hilsen
Kaj Larsen

helle schøn christiansen

Hej Kaj

Tusinde tak, jep det er ham. Efter jeg fandt hans død på ladegaarden er jeg nu sikker, da jeg så også her fik hans fødselsdato. Jeg har min oldemor, og hun stod under ham, også min farfar har jeg fundet ud af at det var ham der boede ¨på fattiggaarden, takket Politiets registerblade og jeres hjælp. Nu skal jeg bare finde ud af hvad han døde af i en så tidlig alder og hvor han er bisat (kirke)

Helle

Kaj Larsen

Hej Helle

Ved du vor hans adoptiv famillie (Jensen) bor da han kan være begravet i deres sogn.
:-\
Hilsen Kaj Larsen

helle schøn christiansen

Hej Kaj

Nej så langt er jeg ikke kommet, jeg har koncentreret mig om min farfar og oldefar...de oplysninger du har sendt mig er jeg igang med.....Min Oldefar som du her har sendt mig døde tidligt og det gjorde min oldefar på min farmors side også, det har jeg brugt meget tid på at finde oplysninger om. Derfor er jeg vild interesseret i af finde kirkebogen

Helle

helle schøn christiansen

Hej igen Kaj

Jeg har nu set i den Kirkebog og her er hans fødselsdag d. 30/12-1868, kigger jeg i dødsbladene står der hans fødselsdag er d 31/12-1868, hvis det er den samme mand....ih jeg må finde deres vielse og så måske her finde ud af om det er den samme mand og en taste/skrivefejl i dødsbladene, det kan jo ikke være kirkebogen

Helle

Anne Mortensen

Hvis dette er den rigtige Elise Margrethe ser det ud til hun har haft egen adresse fra 1.1.1901 - flyttet fra manden ?
En søn er nævnt - kender du det navn.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1781867&limitstart=0
---------------------------------------
Endnu et kort:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=18366&limitstart=0
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

helle schøn christiansen

Hej Anne

Tusinde tak, det er min oldemor, jeg ved de bor sammen i 1906 og de er også sammen på Ladegaaden i 1907 hvor han dør. Ja Carl Vilhelm er min farfar.....jeg undrer mig over hvor de andre børn er, da de er på ladegaarden, nå det må jeg finde ud af senere :)

Helle

Jørgen Green

#10
Hej Anne

Ladegården er ikke noget egentligt sogn, men en magistratsenhed med begrænsede kirkelige handlinger. Mange af dem, som døde på Ladegården er blevet begravet via andre kirker.

Det er Københavns Stadsarkiv på Københavns Rådhus, som ligger inde med oplysningerne om de personer og familier, som var indskrevet på Ladegården på det tidspunkt, som du er interesseret i.

Formentlig vil det også fremgå af arkiverne fra hvilken kirke, han er begravet. Måske også af begravelsesprotokollerne på Københavns Stadsarkiv.

Men dér, hvor man nok kan finde flest oplysninger om de personer, som er optaget på Ladegården er og diverse optagelses- og stamprotokoller vedr. Ladegården samt i fattigvæsenets arkiver på Københavns Stadsarkiv.

Materialet for Ladegården befinder sig på fjernarkiv og skal bestilles hjem via Københavns Stadsarkiv.
Kan bestilles på www.starbas.dk

Selve Ladegården omfattede fra 1870: Arbejdsanstalt (ca 770 fabriksarbejdere), Sygeafdeling (ca. 46 patienter) og Tvangsafdeling for mænd.

Den 1. april 1908 blev Ladegården nedlagt og erstattet af Sundholm.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk