LØST - Forsår ikke Jvf.-register, Ringive 1836

Startet af Jeanette Bjørnlund Nielsen, 16 Nov 2010 - 13:24

Forrige emne - Næste emne

Jeanette Bjørnlund Nielsen

Jeg skal vist have hjælp til lidt forståelse....

Ringive sogns KB 1826 - 1862, oplsag 201, # 19 Niels Christian Jensen og Mette Hansdatter.

De står som corpuleret på s. 248 som nummer 1. Den har jeg forstået, og det stemmer. Men så står der de er afgangne fra sognet på s. 96 som nr. 4 og 5.

Der er bare ikke afgangsliste på s. 96 og afgangslisten for 1836 (som jvf. henviser til), findes på opslag 144 - 146, men angiver ikke der at de forlader sognet.

Så: Hvad er det den jevnførelsesliste gerne vil fortælle mig som jeg ikke forstår?
Med venlig hilsen

Jeanette

Arne Feldborg

En tilsvarende notering for til eller afgang findes ved flere andre i jævnførelseslisten. Jeg tror det henviser til en anden bog, måske een som degnen har brugt som kladde.

Sagen er jo, at afgangslisten i Ringgive stopper i 1842 på Folio 327, og så vidt jeg kan se ikke videreføres i denne bog.

Dine folk her er jo iflg. folketællingerne afrejst på et tidspunkt mellem 1840 og 1845, så de er nok først rejst i 1843 eller 44 (må jo kunne chekes i tilgangslisten for Givskud).
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Jørn Christiansen

I tilslutning til det Arne skriver skal det bemærkes, at de fire første kirkebøger har løbenumrene 004, 005, 007 og 008 i AO. Det kan være, at den manglende liste står i nummer 006.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Jeanette Bjørnlund Nielsen

Tak for svaret.

Jeg tror bare vi må leve med at der er et hul både i afgangslisten for Ringive og i tilgang for Givskud lige præcis da. Typisk. Men de er da havnet i Givskud. Bare underligt at de har anført afgangsnoteringen ved jævnførelseslisten for 1836... nok bare en fejl. Tænkte at de måske var rendt frem og tilbage igen iml. 36 og 40 og så væk igen.

Men mange tak skal I have!  ;D
Med venlig hilsen

Jeanette

Jørn Christiansen

Du skal ikke læse det som om de rejste i 1936, et betyder blot, at præsten/degnen har startet med, at indføre parret i 1936. Næste gang han har haft noget på dem (afgangen) er det påført den gamle indføring.
Det har vist oprindelig været meningen, at jævnførelseslisten skulle være et register til kirkebøgerne, men det er de færreste der bare ligner noget der kan bruges.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Jeanette Bjørnlund Nielsen

Med venlig hilsen

Jeanette