Forståelse af opslag i fødselsstiftelsen

Startet af Henrik Busschou, 25 Feb 2012 - 14:58

Forrige emne - Næste emne

Henrik Busschou

Jeg forsøger at finde oplysninger om forældrene til Caroline Sophie Leep født den 4 okt 1794.
Efter en del søgen er jeg groet fast og har brug for hjælp til at forstå om jeg griber det rigtig an.

Jeg har kigget på arkivalier online hvor jeg har fundet hende to steder i kirkebøgerne for Den Kgl. Fødselsstiftelse.
På mig ligner det at de måske har uploadet både en kirkebog OG en protokol.

I hvert fald så finder jeg hende følgende steder online:

Kirkebogen gældende fra 1787-1795 på opslag 235 hvoraf det fremgår hun har barn nr 653 og mor nr 648 samt at hun 10 okt er udbragt på kassen (vedhæftede billede 1).
Kirkebogen gældende fra 1791-1802 på opslag 49 hvoraf det fremgår hun har barn nr 653 og et andet nr 286 til hvilket jeg ikke kan læse overskriften (vedhæftede billede 2).

Jeg gik herefter på Rigsarkivet for at finde hende i selvbetjeningsarkivet.
Her fandt jeg i hovedprotekollerne en side med præcis samme oplysninger som i første pkt. herover men tydelig fra en anden protokol (vedhæftede billede 3).

Udsætterprotokollerne i selvbetjeningsarkivet går kun tilbage til 1814.
Via søgning på nettet fandt jeg frem til at jeg i stedet for Den Kgl. Fødselsstiftelse skulle kigge på Den Kgl. Opfostringsstiftelse.

Jeg har herefter bestilt 3 arkivalier fra Opfostringsstifelsen på Rigsarkivet nemlig:

Protokol over kassebørnene
Register til udsætterprotokollerne
Udsætterprotokollen

Men jeg har ikke kunne finde hende i nogen af de tre arkivalier og jeg har ledt på såvel navn som numrene 653,648 og 286 i og omkring okt 1794

Så mit spørgsmål er nu om nogen ved om jeg har kigget det rigtige sted, eller hvis ikke - hvor jeg så skal kigge?
Jeg vil rigtig gerne se om jeg kan finde hendes forældre.
Om ikke andet må jeg vel kunne finde ud af hvad der ligger bag numrene 648 og 286 et sted?

Jeg er ny herinde og synes jeg har forsøgt at læse diverse tidligere indlæg igennem uden hjælp.
Så jeg håber nogen kan hjælpe mig.

hilsen
Henrik

[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis

Min tip-oldemor var född på Födselsstiftelsen 1802. Jag har tittat på mina bilder, jag minns inte riktigt hur jag fann henne på Opfostringsstiftelsen. Några av bilderna blev misslyckade.
I dopboken har modern nr 720 - det numret fann jag sen i  huvudprotokollet.
I udsätterprotokollet från Opfostringsstiftelsen finns numret 288 överst på sidan. På rad 1 står barnets namn + födelsedatum och ett nr 408.
Hur jag fann nr 288 minns jag inte antagligen fann jag det i huvudprotokollet där jag fann moderns nr. Den bilden är dålig.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Arkivserie:
Protokol over de på landet direkte udsatte børn  1770 - 1804

Jag undrar om jag inte hittade min tip-oldemor i ovanstående arkivalie. Hon bodde med sin man i Usseröd. Jag kunde se i en FT att hon var född i Köpenhamn. Hon hade ett ganska ovanligt efternamn och jag fann en familj med samma namn i Usseröd som jag började undersöka. Jag fann henne hos den familjen. Jag förstod att hon måste vara plejebørn eftersom de hade en son som var 2-3 månader äldre. Någon på DIS tipsade mig om Fødselsstiftelsen och sen kunde jag hitta henne.

Eva M

Eva M

Henrik Busschou

Jeg har nu forsøgt at kigge i protokollerne for udsatte børn, på landet og cassen osv uden held desværre.
Det eneste ekstra jeg har kunne finde på arkivet var protokollen for de fødende hvor jeg genfandt moder og barns nr samt information om at moderen var ugift.

Jeg kan lære at leve med at de biologiske forældrene har været hemmeligholdte.
Men der burde være et sted hvor jeg kan se hvilke forældre hun kom i pleje hos.