Peter Schneekloth og hans søn Carl Christian Schneekloth. Hvem kender til dem?

Startet af Henrik Slott Hansen, 22 Feb 2012 - 17:42

Forrige emne - Næste emne

Henrik Slott Hansen

Jeg søger viden omkring Peder/Peter Schneekloth, der 25/5 1847 bliver viet til Caroline Christensdatter i Sæby sogn, Holbæk amt (1837-1857 opslag 130).
Han må være født omkring 1813 og et eller andet sted har jeg set at det skulle være i Holsten. Jeg kan ikke tyde andet end at han er ungkarl, og jeg kan heller ikke tyde hvor han er født.

De får en søn Carl Christian Schneekloth den 13/7 1847 også i Sæby sogn opslag 26.

Caroline bliver senere skilt fra Peter Schneekloth og gift igen. Men hvad bliver der af Peter? Og hvor er han født?

Sønnen Carl Christian finder jeg i FT 1850:

Holbæk, Løve, Sæby, Hallebyøre, 1 hus, 98, FT-1850, C8468
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Larsen 63  Gift  Jordbruger Avnsø, Holbæk Amt
Ane Sørensdatter 67  Gift  Hans Hustru Her i Sognet
Caroline Christensdatter 37  Gift  Deres datter Her i Sognet
Carl Schneekloth 3  Ugift  Hendes barn Her i Sognet  
Lars Christensen 34  Ugift  Deres søn, hjælper faderen Her i Sognet
Christian Sørensen 20  Ugift  Tjenestekarl Her i Sognet

Og i 1861 bliver han konfirmeret i Sæby sogn.
Men efterfølgende kan jeg ikke finde ham. Hvor er han blevet af?
Er der nogen der kan hjælpe mig er jeg meget taknemmelig.

Hilsen Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Susanne Lund Pedersen

Hej Henrik

Kan dette være Carl Christian i 1880:

Samtlige personer i husstanden

København, Sokkelund, Gentofte, Jægersborg By, En Gaard - Schæfergaarden, Avlsgaard, 20, FT-1880, C7967
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Frederik Andersen 39  Gift Husfader, Gårdbestyrer  Halby, Holbæk Amt
Caroline Frederikke, f. Jensen 25  Gift Hans Hustru  Slagelse
Anna Emilie Andersen 2  Ugift Deres Barn  Lyngby Sogn, Københavns Amt
Carl Christian Schneklodt 32  Ugift Tyende  Halby, Holbæk Amt
Carl Frederik Rundstrøm 18  Ugift Tyende  Gentofte Sogn, Københavns Amt
Niels Aagesen 25  Ugift Tyende  Sverige
Hakon Petersen 28  Ugift Tyende  Gentofte Sogn, Københavns Amt
Kirstine Nordstrøm 28  Ugift Tyende  Sverige
Lars Hansen 32  Fraskilt Particulier  Fyn
Carl Valdemar Eriksen 41  Gift Husfader, Landmand  Rødovre Sogn, Københavns Amt
Kirstine, f. Olsen 42  Gift Hans Hustru  Gladsaxe Sogn, Københavns Amt
Oluf Eriksen 2  Ugift Deres Barn  Gentofte Sogn, Københavns Amt
Emil Eriksen Under 1  Ugift Deres Barn  Gentofte Sogn, Københavns Amt
Emilie Mathiesen 16  Ugift Tyende  Lyngby Sogn, Københavns Amt
Christian Nielsen Holst 82  Ugift Pensionist  København


Med venlig hilsen Susanne

Susanne Lund Pedersen

Hej igen

Dette kunne være Peter i 1840:

Samtlige personer i husstanden

Holsten, , Giekau, Kirchspiel, Dorf Bentfeldt, Kloster Preetz, Ksp. Giekau, Kathenhaus, B04aF01, Vz-1840, C8031
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marx Schneeklodt 68  Verheir.  Käthner, Weber 
Beeke Ewoldt 53  Verheir.   
Hinrich Schneeklodt 29  Verheir.  Webergehülfe 
Peter Schneeklodt 27  Unverheir.  Webergehülfe 
Claus Hinrich Schneeklodt 18  Unverheir.  Matrose 
Adam Schneeklodt 16  Unverheir.

Der står Giekau og det kunne der måske også stå som fødested ved vielsen.

Med venlig hilsen Susanne

Henrik Slott Hansen

Hej Susanne,
jeg tror du har ret i at det er Carl Christian på Schæfergården i 1880, super. Gad vide om han forbliver i området, bliver gift og får børn?

Jeg tror også du har ret i at det er Peter Schneekloth i Giekau i 1840. Hvor er det godt? Hvad betyder Käthner og Weber mon?

Mvh henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Susanne Lund Pedersen

Hej igen

En Peter Schneekloth, 50 år, bliver gift i København, Sokkelund, Vor Frue, 1856-1873, opslag 190, nr. 119.

Det er i 1863, så det passer jo fint med din Peter.

Med venlig hilsen Susanne

Susanne Lund Pedersen

Hej Henrik

I følge min gamle tysk-dansk ordbog:

Kätner - husmand

Weber - væver

Med venlig hilsen Susanne

Susanne Lund Pedersen

Hej igen

Hvis det er din Peter der bliver gift i 1863, ser det ud til at han får en søn. læg mærke til at sønnen hedder Max, lige som "overhovedet" i den FT fra 1840 i Giekau:

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
  Denmark
Search Results  | Download | Print 

--------------------------------------------------------------------------------

   
MAX EMIL SCHNEEKLOTH Pedigree
  Male     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  17 DEC 1863   

Christening:  29 APR 1864   Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  PETER SCHNEEKLOTH  Family
  Mother:  CHRISTINE NIELSEN     
 

Med venlig hilsen Susanne

Henrik Slott Hansen

Mon det kan lade sig gøre at finde ud af om de forskellige Schneekloth i Danmark kommer fra samme stamfader i Tyskland? Eller er Scneekloth et meget almindeligt tysk navn?

Her tænker jeg på:

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Skindergade, 1 st sal, Huset no 25, FT-1840, C9371
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Schneekloth 28   Enkemand  Lærer ved St. Petri drengeskole 
Margrethe Balling 61  Ugift  Haandarbeide

Maribo, Musse, Nysted Købstad, Nysted, Torvet, 103, FT-1845, B8011
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Claus Christian Schneeklotz 43   Gift  arbeidsmand Kiel
Marie Diderichsdatter 32  Gift  hans kone Utterslev paa Falster
August Schneeklotz 11  Ugift  deres børn Nakskov
Christine Schneeklotz 8  Ugift  deres børn Aastrup sogn paa Falster
Hans Jacob Schneeklotz 4  Ugift  deres børn Stokkemarke sogn, Maribo Amt
 
Maribo, Musse, Radsted, Side 310, Gaarden Idalund, 47, FT-1845, B9398
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Frederik Clasen 44  Enkemand  Hollænderiebestyrer [Heinrich Andreas Thaill og Lovise Emilie Høyer] Hamborg
Niels Rasmussen 25  Ugift  Hjulmand [Heinrich Andreas Thaill og Lovise Emilie Høyer] Kjøbeløv S. Maribo A:
Claus Schneeklots 41   Gift  Mergelgraver [Heinrich Andreas Thaill og Lovise Emilie Høyer] Schønbere, Holsteen

Hilsen Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Regelsen

Hej

>Hans Schneekloth 28  Enkemand  Lærer ved St. Petri drengeskole< =

Professor Hans S., død 1882, hvis søn K.A.S. var professor, skolebestyrer, * 28.01.1849 i Kbh. &
sognepræst C. Ad. S., * 05.06.1853 i Kbh.

Venlig hilsen
regelsen

Anders M. Petersen

#9
Hej Forum!

Jeg faldt lige over denne gamle tråd. For dem der har interesse i denne tråd, så synes jeg lige man skal kigge engang i min tråd her: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=36841.0

Jeg har en ane - arbejdsmand/mergelgraver/daglejer Claus Schneekloth, som sandsynligvis kommer fra samme familie - han findes i hvert tilfælde i FT 1835 og FT 1840 i Giekau, Holsten.

Se, hvad jeg har på ham her: http://morup-petersen.dk/stamtavle/200.htm

Jeg har forsøgt at spore ham fra Lolland (hvor han er i FT 1845 og FT 1850) til Tåsinge, hvor jeg antager han er i 1853, men han glider under radaren både i lægsruller og tilgang/afgang fra sogn.

Til info, så har jeg en FamilyFinder DNA test på vej, og da han er min forfader i 5. led, så burde der være rimelig chance for et match med andre efterkommere, hvis de også tager en DNA test.

Jeg har ikke dyrket Claus Schneekloth forfædre så meget endnu, da jeg endnu ikke er sikker på relationen, men der er med sikkerhed en anden Schneekloth slægt i Danmark (http://da.wikipedia.org/wiki/Hans_Schneekloth), som dog også udspringer fra Kiel området. Hans og Claus har ikke de samme forældre, men måske samme bedsteforældre?

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hej Henrik!

Jeg ved ikke om det er din side, men der mere hjælp at hente her: http://www.gravgaard-kristensen.dk/slaegt/27860.htm

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Henrik Slott Hansen

Hej Anders,
Jeg synes ikke din Claus Schneeklodt passer ind med min familie:

Holsten, , Giekau, Kirchspiel, Dorf Bentfeldt, Kloster Preetz, Ksp. Giekau, Kathenhaus, B04aF01, Vz-1840, C8031
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marx Schneeklodt 68  Verheir.  Käthner, Weber 
Beeke Ewoldt 53  Verheir.   
Hinrich Schneeklodt 29  Verheir.  Webergehülfe 
Peter Schneeklodt 27  Unverheir.  Webergehülfe 
Claus Hinrich Schneeklodt 18  Unverheir.  Matrose 
Adam Schneeklodt 16  Unverheir.

Her er Claus Hinrich Schneeklodt født 1822, din er minimum 10 år før  ???
men jeg giver dig ret, der er ikke mange med det navn, og ligheden er derfor slående :)
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Anders M. Petersen

Hej Henrik!

Jeg er heller ikke 100% sikker, men kigger du på min side, så kan du se data fra FT 1835, 1840, 1845 og 1850.

Der er ingen tvivl om at personen i Giekau i 1835 og 1840 er den samme, men alligevel afviger alderen i de to FT med 7 år (på 5 år).

Samme med mergelgraveren på Lolland - han bliver 9 år ældre på de 5 år mellem 1845 og 1850. Jeg har checket originalen og det er de angivne aldre! Men vi kan vel ikke være i tvivl om, at det er den samme mergelgraver?

Jeg har derfor antaget, at han måske er ualmindelig dårlig til at regne? Der kan også være tale om to (grand)fættere - Schneekloth er et usædvanligt efternavn, men "Claus" er ikke så sjældent et fornavn - især ikke, hvis det er i samme familie. Den lollandske Claus Schneekloth angiver jo trods alt Schönberg/Kiel som fødested.

Jeg har fået svar på min DNA-prøve her til morgen, men det tager nok nogle uger, før jeg har løbet resultater og match igennem - det kunne jo være en rigtig spændende måde at afklare dette "tågede" slægtsforhold!

På FS er der i øvrigt en "Claus Schneekloth" fra 1812 fra Schönberg i Holstein som dør i Iowa og som kunne være "min". Der er også en der bliver gift i Nykøbing Falster i 1835, så det kan slet ikke udelukkes at der er mere end én "Claus Schneekloth" i området. Jeg har slet ikke haft tid til at følge op på disse fund fra i går, men jeg vil kigge lidt på det her i weekenden.

Endeligt, så har jeg jo ikke noget bevis for at mergelgraveren fra Lolland i FT 1850 er min udlagte barnefader og daglejer fra årskiftet 1853/1854, så der er meget spekulation her!

Med venlig hilsen
Anders


PS: Der er faktisk endnu i dag et "Gasthof" i Schönberg som ejes af en "Schneekloth"
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Nå - jeg har lige selv "aflivet" forbindelsen mellem Mergelgraveren og Claus Schneekloth fra Giekau, for jeg har via FS fundet denne vielse i Nakskov i 1834 (dvs. året før at Claus Schneekloth står i FT i Giekau):

Claus Christian Schneekloth, Ungkarl og Merkelgraver fra Schrewenborn i Holsteen, gl. 33 Aar. Waccinations Attest ? ? ? forevist fra Pastor Struck i Westensee ifølge hans Attest af 6te April 1834
Pigen Mette Marie Diderichsen fra Föhr i Holsteen, gl. 24 Aar, har ? tjent paa Annenhoff, ? ifølge Attest af Pastor Struk i Westensee af 6te April 1834
Vidner: Pottehandler August Ohm og Magasinbestyrer Hans Jensen Fyenboe i Nakskov
Viet: Den 13de October 1834 i Kirken
Anmærkning: Samme dag, som dette Par blev ægteviede, blev deres sammenavlede Barns hiemmedaab confirmeret her i Kirken - vide Fol. 3.


https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33491-210-46?cc=2078555&wc=MCY6-MNG:357518001,357518002,357518003,357560401

Men det er tæt på! Schrewenborn er en forstod til Kiel i dag og ligger mellem Kiel og Schönberg - og tæt på Giekau også. Det er jo nok samme slægt.

Men min teori er fortsat det denne Claus Christian Schneekloth er min "Dagleier paa Waldemar Slot Claus Chneeklot Clausen", selvom jeg næppe nogensinde finder et bevis.

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Og så alligevel - der er både en "Claus Schneekloth" og en "Claus Christian Schneekloth" i FT 1845 på Lolland - muligvis brødre?

Søger man på "Schnee%" i FT 1835 i Holsten kommer der en hel del op - bl.a. i Giekau.

I FT 1803 finder jeg:

Samtlige personer i husstanden
Holsten, , Schrevenborn Gut, Dorf Neuheikendorff, Gut Schrevenborn, Ksp. Schönkirchen, Dorf Neuheikendorff, Hofkamp, 24F24, Vz-1803, C7567
Claus Schneekloth 58 Verheir. Mann Inste ohne Land und Tagelöhner 
Anna Hedewig Sellen 30 Verheir. dessen Frau - 
Hans Christian Schneekloth 8 Unverheir. ihr Kind - 
Claus Christian Schneekloth 4 Unverheir. ihr Kind


Samtidigt kan jeg ikke finde nogle Schneekloth i Danmark i FT 1801 - trods mange stavemåder, så jeg er ret sikker på at alle Schneekloth i FT 1840-1845 stammer fra området omkring Kiel / Schönberg / Giekau. Opgaven er så at udrede dem...

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm