Steffen Andersen, død, Bornholm, Nyker

Startet af Jørgen Chr., 21 Feb 2012 - 17:41

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

For mig en svær een.

Steffen (Stefan) Andersen er i AO's FT-1870 for Bornholm, Nyker, nævnt som værende 50 år, opslag 53 nr. 11, sammen med hans kone, Kristine, og et barn.

I AO's FT-1880 for Bornholm, Nyker, er Christine Dalstrøm Andersen (Steffen's kone) nævnt som værende 56 år og ENKE, opslag 61 nr. 25.

I AO's FT-1901 for Bornholm, Nyker, er Kerstine Andersen (Steffen's kone) nævnt som ENKE i 1872.

Steffen skulle derfor efter min mening være død på Bornholm, Nyker, da hans kone er nævnt dér både i FT-1870 (sammen med Steffen) og FT-1880 (som enke) men, jeg kan ikke finde ham.  Han kan dog godt være død et andet sted på Bornholm.  Jeg har været de fleste af sognene i både Nørre og Vester herred igennem men heller ikke dér fundet ham.  Han kan selvfølgelig godt være død i Øster eller Sønder herred men, det, mener jeg, er ikke en realitet.  Derfor beder jeg venligst om hjælp til at finde Steffen's død.

De venligste hilsener.

Jørgen

Ellen Marie Kaae

Læg mærke til, at Steffan var kulgraver. Han kan have arbejdet ved et kulleje i et andet sogn end Nyker, være død under arbejdet og være begravet ved arbejdspladsen.

Jeg har ikke styr på, hvor mange steder, der er udvundet kul på Bornholm, men det er der i hvert fald ved Rønne og ved Hasle
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Mette R Francke

Hei

http://www.stoneface.dk/27390597

Nyker kirkebog 1872-1891, opslag 27:
Født: 15 October 1881. Barnets Navn: Hans Christian Andersen. Døbt: I Kirken 6 Novbr 1881. Forældre: Træskomager Hans Janus Peter Andersen og Hustru 35 Aar Oline Juliane f. Rømer i Sorthat. Faddere: Steffen Andersens Enke af Sorthat b. B. [bar Barnet], Pigen Christine Petersen af Rønne, Ungkarl Hans Christian Rømer af Rønne, Arbejdsmand Carl Sandstrøm af Sorthat

http://www.bornholmsmuseum.dk/museumsudstil/ugensh2407.htm

Gir jo ikke svar på hvor han døde.


Mette
Mette R Francke

Jørgen Chr.

Kære Ellem Marie og Mette.

Tusind tak fordi I sådan viser jeres interesse i at prøve at hjælpe mig.  Til Ellen Marie vil jeg sige, at jeg har gennemgået både Rønne og Halse men ikke fundet Steffen død nogen af de to steder.  Hans børn blev født i Halse og Konen døde i Rønne.

Jeg vil nu kontakte Bornholms Kulturhistoriske Museum i Rønne, som Mette henviser til, og se, om de kan hjælpe mig.

Jeg er meget taknemmelig for jeres indlæg og, fordi I har givet jer tid til at svare mig.

De allervenligste hilsener til jer begge.

Jørgen




Ole Olsen

Hej Jørgen

Jeg kan ikke henvise til et sted på AO. Fordi jeg kan ikke komme ind, men hvis du kan eller når du kan, så gå ind i Rutsker sogn, 17. november 1876, her står Stephen Andersen død 17. november 1876. Gift arbejdsmand, hørte hjemme i Nyker, døde i Rutsker, 56 År. Jeg tror det er ham du søger

Mvh. Ole Olsen

Jørgen Chr.

Hej Ole.

Tusind tak for din venlighed med at svare mig.  Jeg vil nu straks gå ind på AO og se det, du henviser til.  Umiddelbart ser det ud til at være den rigtige men, så forstår jeg ikke, hvorfor der i AO's FT-1901 for Bornholm, Nyker, står, at konen er blevet enke i 1872.  Steffen er måske løbet hjemmefra og, så er han meldt død!!!!!

Men under alle omstændigheder så mere tak for dit svar.

De venligste hilsener.

Jørgen

Jørgen Chr.

Hej igen Ole.

Jeg har nu slået op i AO og jeg er dødsikker (hm) på, at du har fundet den rette, ihvertfald 99% på basis af opgivelse i FT'en.

Jeg er dybt benovet over din dygtighed.  Mere tak.

De venligste hilsener.

Jørgen

Winnie Juel Mikkelsen

Hej
Han står også nævnt som Anders Stephansen/Steffansen
set på linket:
http://www.ourtree.dk/programfiles/ancestor.php?ancest=21510
søger videre efter hans død, dette blot til orientering.

Med venlig hilsen
Winnie Juel Mikkelsen
mail: wimikkel@jubii.dk