ingen svar fra sognet, kan man det

Startet af Henning Rosthøj, 20 Feb 2012 - 18:53

Forrige emne - Næste emne

Henning Rosthøj

Hej
jeg har flere gange været ude for at mine forerspørgelse til præst eller andre med tilknytning til sognet ironere en henvendelse, ikke engang et svar om motagelse af mail kan man lokke ud af de ansatte ved kirken, jeg har jeg flere gange forespurgt om en person i Sdr. Resen, direkte hos præsten
men de gider ikke at svare
Er man ikke som offenlig ansat forpligtiget i det minste at kvittere for modtaget mail.
Henning
MvH
Henning Rosthøj

Kim Melchior

Hej,

Der burde svares paa foresporgsler,men det sker som du ved ikke altid.

Jeg var i Danmark for en del aar siden og tog ud paa et kirkekontor for at faa oplysninger om en af mine tanter der var afdod. Mens vi sad paa praestens kontor viste han mig en stak breve, 4-5 cm hoj, pegede paa stakken og sagde mere eller mindre:

"De skore amerikanere. De tror ikke jeg har andet at gore end at slaa op for dem saa de kan gore deres slaegtsforskning. Jeg har andet at lave." Og han havde ikke engang aabnet disse breve.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Poul Martin Jensen

Så lidt som kirkerne reelt bliver brugt, så var det da ellers en udemærket ide om de tog det til sig.

At stå og prædike i en tom kirke kan da vel ikke være mere interessant?

Mvh,
Martin

Peter Kristiansen

Nu laver præster faktisk også andet end at holde gudstjeneste søndag formiddag. De udfører et stort socialt arbejde, og er ofte landsognets sidste kontakt med det "offentlige", efter at kommunerne er blevet sammenlagt og centraliseret, lægen flyttet til byen, Brugsen lukket, dyrlægen nedlagt etc etc etc....
M.v.h. Peter Kristiansen

Lissa Pedersen

Man kan nok være mere eller mindre heldig. For nylig ringede jeg til en præst på Falster angående en efterkommer af en person død i 2002. Jeg fik præstens e-mail og skrev forskellige oplysninger. Ca. 2 timer senere havde jeg et brugbart svar.

Hilsen Lissa

Kim Melchior

Hej,

Mit tidligere indlaeg i denne traad skulle ikke opfattes som om man aldrig faar svar paa en foresporgsel.

Det var bare et eksempel fra min egen erfaring.  Jeg har ogsaa modtaget meget udforlige svar fra mange praester meget hurtigt.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Tine Susanne Olsen

jeg har så været udsat for at for svar at de ikke må oplyse noget der er nyere end 120år.
mener har denher debat har været oppe før og at der er forskellige regler der gælder.
man kan læse kirkebøgerne på nettet frem til 1960 det må man godt , men en kiekwfører/præst må ikke oplyse om ting der ikke er 120år gammelt!! :o forstå hvem der kan
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Annegrete Tønners


Hej!

Jeg har været ude for begge typer præster- den ene type meget hjælpsom, den anden type meget modvillig. Den modvillige dækkede sig ind under, at han ikke måtte oplyse mig om noget overhovedet, før de pågældende data var mere end 100 år gamle.
Jeg gjorde opmærksom på, at jeg f.eks. havde været i stand til at finde min egen fødsel i 1947 på nettet og anførte, at kunne man finde så nye oplysninger på nettet, kunne det vel ikke være forbudt for præsten at opgive sådanne oplysninger. Præsten havde overraskende nok aldrig hørt om, at kirkebøgerne var lagt ud på nettet - sagde han i hvert fald.
Jeg nævnte, at gik jeg ind på Arkivet i Viborg, kunne jeg uden videre gå i kirkebøgerne og finde den ønskede oplysning.
Det syntes han så, at jeg skulle gøre - lang tur fra Sjælland for en enkelt dato!
Hilsen
Annegrete