Wilhelm Rasmusson och Johanna Christina Carsldotter

Startet af Yvonne Håkansson, 19 Feb 2012 - 19:36

Forrige emne - Næste emne

Yvonne Håkansson

Min farfars faster Johanna Christina Carlsdotter född 1857 i Göteryd Kronobergslän Sverige flyttade till Danmark( Vet ej var) 1879. Enligt bouppteckning efter Johannas mor Marta Stina Nilsdotter var hon gift med en Wilhelm Rasmusson i Ourlöv ???. Var Ourlöv ligger vet jag inte. Prövar söka på "Rötter" i Sverige men inte fått något napp. Eftersom de inte finns med i folkräkningen i Sverige misstänker jag att de fanns kvar i Danmark
Någon som kan hjälpa mig här?

Vänliga Hälsningaar Yvonne Håkansson

Jesper Skov

En mulig kandidat? (fra ddd.dda.dk)

Odense, Bjerge, Rynkeby, Rynkeby sogn, Skovsbo, 1, FT-1880, B0130
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Julius Ludvig Ahlefeldt-Laurvig 31  Gift huusfader, greve, hofjægermester  Kjøbenhavn
.... (personer udeladt)
Johanne Persson 30  Ugift do [meieripige]  Sverrig
Johanne Christine Carlsson 24  Ugift do [meieripige]  do [Sverrig]
... (personer udeladt)


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

Hvad er hendes præcise fødselsdato?

Hvornår er boopgørelsen fra?

Kan der stå andet end Ourløv? Evt. vedhæft et udsnit af opgørelsen med navnet.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Yvonne Håkansson

Hej!
Johanna föddes 18571202 och flyttade till Danmark 18790709.
Bouppteckningen är från 19180501.
Försökt skicka med den med det funkar inte
Yvonne

Jesper Skov

Husk det må kun være 400 kb, når du vedhæfter.

Burde der ikke stå "Ourlöf, Danmark", hvis det var et sted i Danmark?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Yvonne Håkansson

Hej!

prövar att klippa ut och skicka

Yvonne

[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis

jag försöker öppna din fil men det går inte att få den att stanna. Jag hinner precis se det som ett Arlöf. Denna ort ligger i Skåne utanför Malmö.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Jag lyckades till sist att se filen. Ourslöf ser det ut att stå, men det står inte i Danmark. Makens namn är också skrivet på svenskt sätt.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Tittade i krabsen.dk. Det finns ingen ort i Danmark som slutar på -löf (antagligen svensk stavning). Danska orter slutat på -lev. Ett förslag är Aunslev i Svendborg amt. Ett annat förslag Örslev som finns bl a i Sorø, Odense amt.

Om det är ett danskt ortnamn har bouppteckningsförrättaren förmodligen skrivit namnet på gehör.

Att en person inte finns i en folkräkning betyder inte alltid att personen är frånvarande. Min morfar som bodde hos sin mormor finns inte i folkräkningen 1880. Hans mormor finns inte heller med. Har också kontrollerat kommunalnämndens ordförande. Han finns inte heller med. Antagligen har listorna för den här skånska orten försvunnit.

Eva M
Eva M

Yvonne Håkansson

Hej!
Det är möjligen så att de inte finns med trots att de kanske bodde i Skåne. Själv haft erfarenhet av det när jag sökte efter en annan släkting.
Jag får fortsätta mitt letande.
Tack för hjälpen
MVH
Yvonne