Hvem er Charles Hansen, Carcass Island, Falklandsøerne?

Startet af Karsten Jacobsen, 15 Feb 2012 - 10:45

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Hej, Nurhanne!

Jeg vil helst ikke svare på Charles Hansen lige nu, da jeg er lovet dokumenter fra Falklandsøerne om den ene Charles. Jeg er bange for, at vi bliver helt rundtossede af alle de Charles'er.

Det er tænkeligt, at der er to "gamle" Charles'er. Den mulighed lader jeg i første omgang stå åben, indtil jeg har modtaget dokumenterne. Jeg har selv luftet tanken, da jeg citerede "Old Chris" for, at Charles var fra Slesvig.

Indtil videre andet er bevist synes jeg dog, at det lyder usandsynligt, at to Charles'er (lidt usædvanligt navn for en dansker) med danske rødder begge skal have fundet den lange vej til Falklandsøerne.

Håber snart at have nyt fra Falklandsøerne, som kan af-/bekræfte de mange Charles'er og deres sammenhæng eller mangel på samme.

Tak for tipsene om bøger/artikler.

Mange hilsner
Karsten

   

Karsten Jacobsen

Har lige fået et hint om denne:

Clausen, Ulrick Henry
b.  ABT 1853
Schleswig Holstein, Germany
d.  27 Aug 1930
Stanley, Falklandsøerne

Gad vide, om der er tale om endnu en dansker! Jeg begynder mere og mere at få den idé, at "Old Chris" måske kunne have ret i, at der er en Charles Hansen i Slesvig (Eller har Chris blandet Hansen og Clausen sammen).

Gutten her hedder jo Henry, som også har en engelsk klang... Så måske var engelske navne ikke så ualmindelige, som jeg troede!?

Mange hilsner
Karsten


Karsten Jacobsen

Hej, Nurhanne!

Fire Charles Hansen, siger du! Jeg er i kontakt med en, som fører en slægtsside over Hansen'er. Den havde forleden to, men har nu fire!! To af dem er begge født i 1857 (ifølge siden). Det lyder temmelig usandsynligt. Vedkommende har nok igen blandet sagerne sammen.

På hjemmesiden figurerer nu disse Charles Hansen'er:

1.  Hansen, Charles (1857 - 1934)
2.  Hansen, Charles William, Jr (b.1890)
3.  Hansen, Charles Georg (1857 - 1891)
4.  Hansen, Charles Henry (1873 - 1937)

Mange hilsner
Karsten   

Karsten Jacobsen

#63
Hej, Nurhanne!

Dit indlæg har sat nogle tanker i gang. Det slår mig pludselig, at Charles John Henry måske SLET IKKE er en Hansen...!!

Efternavnet på gravstenen kan jo ikke læses. Da jeg i Stanley - efter besøget på Carcass - opdagede, at den første nybygger var en Charles Hansen, kiggede jeg "i sjov" mine fotos igennem og konkluderede bare uden videre, at Charles-gravstenen selvfølgelig var Hansens.

Men, men: Øens anden gravsten bærer indskriften "Charles Scotts wife". Det kan være ham, der ligger i  Charles-graven!! Måske står der Scott bag krattet, ikke Hansen...

Havde jeg bare vidst om Charles Hansen, da jeg var på Carcass, så havde jeg bøjet krattet til side og fotograferet gravstenen med fuldt navn...

Jeg må erkende, at jeg hele tiden har været noget mystificeret af Charles-graven, fordi jeg syntes, at Charles Georg fra Göteborg havde fået sin Charles-søn i en lige vel ung alder.

Kan vi udelukke en Charles eller to, bliver det hele mere spiseligt!

Jeg har heldigvis mail-adressen til øens nuværende ejere...

Mange hilsner
Karsten

Knud Madsen

Måske står der et par afsnit på denne side, som kan være af interesse:

http://www.sartma.com/artc_6638_FI_405_1.html

V.h. Knud

Karsten Jacobsen

Tak for hintet, Knud, som både har oplysninger om Hansen og Charles.

Jeg går lige lidt på standby, indtil jeg har flere oplysninger fra Falklandsøerne.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Har lige gransket fotoet af den "mandlige" gravsten på Carcass igen. Mener helt bestemt at kunne tyde et efternavn startende med "Ha...". Så Charles John Henry er vel alligevel en Hansen?

Det giver alvorlige problemer med at få Göteborg-Charles til at være hans far. For CJH må være født omkring 1870, da Göteborg-Charles var 13...!?

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

#67
Nurhanne har ret i sin antagelse, at der er tale om to "gamle" Charles Hansen'er (foruden afkom af disse med samme navn!). Jeg er meget overrasket over at finde TO danskere med et så usædvanligt dansk fornavn som Charles på de så fjerne Falklandsøer!!

Jeg har nu fået fingre i en gammel artikel skrevet af et barnebarn af Carcass-Charles.

Indledningen lyder:

"Charles Hansen (...) arrived in Stanley in the whaleboat from the "Concordia" in October 1860, with the rest of the crew, they having had to abandon ship because of very heavy damage, first in a major Sou-West gale off Cape Horn and then again in the heavy tide rips off Cape St. John, the eastern end of Staten Island."

I et langt senere brev fortæller Charles Hansen om forliset til en marineofficer. Charles indleder brevet: Letter from Charles Hansen, an owner of several schooners and other small craft in the Falkland Islands..."  

Artiklen har et foto af Charles, hvor han benævnes kaptajn. Det er han dog nok først blevet på Falklandsøerne. Nu spekulerer jeg på, om "Old Chris" ikke har ret i, at Carcass-Charles er fra Slesvig. Han har jo været hvalfanger, og dem var der en hel del af på fx Rømø.

Da Carcass-Charles ankommer til Falklands, er Charles fra Göteborg endnu kun et par år gammel...!!

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Når jeg googler Concordia + 1860 + Whale + Hansen, får jeg dette:

American and Norwegian Whaling PAPER
century, declined gradually in the 1860s, and was completely gone in the ...
Starbuck, History of the American Whale Fishery from its earliest Inception to ... of
two successful Danish voyages of the bark Concordia (Captain T.J. Sødring). ....
origin turn up (Carl Hansen and C.T. Pedersen are obvious candidates), but
again the ...
www.nhh.no/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File...pdf - Cached - Lignende


Kaptajn Sødring er da vist ham fra den første Galathea-ekspedition! Charles Hansens forliste skib kunne være Sødrings "Concordia", og så er der åbenbart tale om et dansk skib.

Mange hilsner
Karsten

Knud Madsen


Karsten Jacobsen

#70
Tak, Knud!

Jeg har set artiklen. Den fik mig (desværre) til at spekulere på, om Sødrings "Concordia" (måske) var for gammel til at være identisk med Hansens "Concardia". Men jeg hælder dog til, at Hansens "Concordia" også var under dansk flag.

I artiklen står der fx: "When the crew of the "Concordia" reached Stanley in their whale-boat on 18th of October, 1860, they were later repatriated to Europe; Charles Hansen, however, liking the appearance of the Falklands and noting the possibility of sailing in those waters decided to stay in Stanley."

Mange hilsner
Karsten


Knud Madsen

Jacob Holm sendte "Concordia" på hvalfangst i Sydhavet i 1839, og i 1841 fulgte næste rejse. Den 3. og sidste ekspedition" foregik med "Neptun", formentlig fra 1843-45. Da Holm døde, opgav sønnerne hvalfangsten. På i hvert fald 1. rejse rundede man Kap Horn; men ingen skibe forliser. Derfor kan man jo godt have søgt til Port Stanley. (Kilde: Fra sejl til diesel, I, s.107-108).

V.h. Knud

Karsten Jacobsen

Om Charles Hansen og familien kan der uddrages følgende facts af artiklen:

Han giftede sig med Julia Sarah Spittle den 18. marts 1869 i Trinity Church (formentlig den Trinity Church, der ligger i Stanley).

"However, being a Dane by nationality he was only allowed to lease Carcass (...). A lease was granted to him in 1872, but he did not apply for naturalisation until 1878."

Charles and Sarah fik fem børn:
Julia, født 1. december 1869 i Stanley(?)
Charlie (= Charles John Henry?), født ?
Frederica, født ?
Stanley og Jason, tvillinger født på Carcass in 1881.

Julia, Charlie og Frederica blev sendt på kostskole i England. Pigerne gik på Boswell College, Brighton. Det er ikke kendt, hvor Charlie gik. Efter syv års skolegang i England vendte de tilbage til Carcass i 1886.

Artiklen omtaler adskillige gange Charles Hansen som dansk, men angiver desværre hverken fødested eller fødselsdag.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Citat fra: Knud Madsen Dato 02 Mar 2012 - 15:03
Jacob Holm sendte "Concordia" på hvalfangst i Sydhavet i 1839, og i 1841 fulgte næste rejse. Den 3. og sidste ekspedition" foregik med "Neptun", formentlig fra 1843-45. Da Holm døde, opgav sønnerne hvalfangsten. På i hvert fald 1. rejse rundede man Kap Horn; men ingen skibe forliser. Derfor kan man jo godt have søgt til Port Stanley. (Kilde: Fra sejl til diesel, I, s.107-108).

V.h. Knud

"Concordia" passer perfekt, men hvalfangsten foregår 20 år før og er for længst opgivet i 1860. At Hansen kommer med en "whale-boat" til Stanley behøver selvfølgelig ikke at betyde, at skibet har været på hvalfangst. Der er vel bare tale om en stor redningsbåd/slup?

Hvis Sødrings og Hansens "Concordia" er den samme, er det naturligvis ikke umuligt, at der er fejl i artiklen, at "Concordia" alligevel har været på hvalfangst. Da den var indrettet til hvalfangstskib, er det også muligt, at den er solgt til fx nordmændene, der var meget aktive i hvalfangsten i Sydishavet. Og en dansker er ført set på et norsk skib!

Mange hilsner
Karsten

Jakob Ramlau

Han ankommer med Hvalbaad efter Forlis af et større Fartøj. Whaleboat / Hvalbaad er Betegnelsen paa et spidsgattet Rofartøj, oftest klinkbygget. Det ligner meget Færøbaaden. Der er betydeligt Spring: Stævnene rejser sig en del. De ansaas for at være de mest sødygtige Rofartøjer. I Engelsk maritim Parlance ofte omtalt som "the whaler". Saa "Concordia" har haft et saadant Fartøj, maaske stuvet i Klamper paa Dæk, maaske i David´er. Og saa begynder Turen -- prøv at se paa et Kort hvad Distancen er fra "eastern end of Staten Island" til Falklandsøerne. Nok er det ikke Captain Bligh fra "Bounty" -- til Gengæld er Farvandet noget værre end det ækvatorielle Stillehav.
Terminologien for Sejlskibsperiodens Rofartøjer er desværre ikke éentydig -- Orlogsflaaden kunde have Travailler, Barkasser, Slupper, Gigger, Joller -- og Hvalbaade.
Konow angiver i "Haandbog for Matroskorpset" (1907) at Orlogsflaadens Hvalbaade var 7,5 -- 8.5 Meter lange, med en Nyttelast paa ~2200 Kg.

Karsten Jacobsen

#75
Citat fra: Jakob Ramlau Dato 02 Mar 2012 - 17:20
Nok er det ikke Captain Bligh fra "Bounty" -- til Gengæld er Farvandet noget værre end det ækvatorielle Stillehav.

Ja, spørg bare Schackleton...!! (Havde fornøjelsen af at gå "The Schackleton Walk", da jeg var på Sydgeorgien, besøgte desuden hans grav i Grytviken og Point Wild på Elefantøen, hvorfra Schackleton roede ud på sin dramatiske tur til Sydgeorgien, efter hans skib var skruet ned i Weddelhavet).

Overalt på Falklandsøerne flyder det i øvrigt med skibsvrag af gamle sejlskibe.

Jeg håber stadig at finde Charles' fødested og fødselsdato...! Har kontakt til flere "meddelere" og er endda kontaktet af et blad derude, der opfordrer os til at trykke Charles Hansens historie i det...!! (Men: Det kræver vel, vi ved noget om ham først...!!??)

Et skridt videre i indkredsningen af mystiske Charles er et gammelt kirkeskrift, hvor der citeres denne tekst under et "memorial window": "In affectionate and grateful remembramce of Charles Hansen. Who was lost at sea. Thereby entering into the rest that remaineth for the people of God, October 1st, 1891. Aged 54. Proverbs 21, verse 21."

ERGO: CHARLES ER ALTSÅ FØDT OMKRING 1836-37!!   OG: HAR "OLD CHRISS" RET, AT DET ER SLESVIG? HUSK: VI KAN IKKE UDELUKKE, AT CARCASS-CHARLES MÅSKE HED CARL - OG IKKE CHARLES...
   
Charles enke er i øvrigt ikke den Sarah, der ligger i graven på Carcass. Hans enke døde nemlig i England i 1920.  

Er du i øvrigt interesseret i oplysninger om en Ramlau-Hansen (som jeg har set i opslagsværket over danske og norske søofficerer, Jakob?

Mange hilsner
Karsten

Nurhanne Reckweg

CitatHan giftede sig med Julia Sarah Spittle den 18. marts 1869 i Trinity Church (formentlig den Trinity Church, der ligger i Stanley).


http://www.wondermondo.com/Countries/SA/Falkland/East/ChristChurchStanley.htm


   FALKLAND ISLANDS (Christ Church cathedral, Port Stanley) :
C 1840-1949, M 1844-1948, B 1838-1949: Atlantic Islands registers [Photocopy.] findes hos http://www.sog.org.uk/sogcat/sogcat.shtml

Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."

Jakob Ramlau

Det maa være Svend Ramlau-Hansen, gift med Ketty Melskens. Ham har jeg saa nogenlunde Styr paa. Han fik som Søofficer den lidet tillokkende Opgave at aflevere et Antal Torpedobaade til Tyskerne i Svendborg. Han blev rost for deres gode Vedligehold. Men ellers mange Tak.
Og Shackleton-- han brugte iøvrigt netop en Hvalbaad til Turen, "James Caird", kun 6,9 Meter lang. Men han fik Skibstømreren til at forhøje Fribordet og bygge et nogenlunde stærkt Sejldugsovertræk over Forskibet for at undgaa at blive bordfyldt ved en brydende Sø. Og jeg er tæt paa at finde Turen fra Staten Island til Falklandsøerne endnu mere spændende end Slægtshistorien! 

Knud Madsen

I folketællingen 1845 (DDD: Sydslesvig, Flensburg Sankt Johannis [Fischerhof]) findes en 10-årig dreng Carl Hansen, altså født ca. 1835.

I 1830'erne og måske senere havde Flensborg skibe, som gik på hval- og robbefangst i Nordishavet. Carl Hansen kom måske med et sådant skib og fik erfaring, så han senere kunne deltage i hvalfangst på andre nationes fangstskibe i Sydhavet.

Eller måske var "Concordia" et skib fra Flensborg?

En sømand fra hertugdømmet Slesvig ville før 1864 blive kaldt dansk efter min erfaring.

V.h. Knud

Knud Madsen

I Flensborg drev man hvalfangst fra 1719-1863 og kortvarigt forsøgte man sig ved Antarktis:

http://www.flensburg-online.de/az/az-walfang.html

V.h. Knud

Karsten Jacobsen

Nurhanne, vi er enige om, at selve oplistningen af bryllupperne ikke findes, "kun" en oplysning om at listen eksisterer, ikke?

Du får lige et billede af Schackletons båd, Jakob! Jeg fotograferede den på museet i Grytviken, Sydgeorgien (Okay, okay, jeg er godt klar over, at det kun er en kopi, og at originalen står på Schackletons skole i England!)

Skal jeg affotografere oplysningerne om Svend Ramlau-Hansen til dig?

Ja, Knud, det er muligt, at han er fra Flensborg. Jeg håber at få flere oplysninger fra Falklands, så vi mere sikkert kan indkredse ham.

Mange hilsner
Karsten    

[vedhæfting slettet af admin]

Karsten Jacobsen

Hej, venner! Jeg syntes lige, vi skulle hilse på hinanden. Jeg er kaptajn Hansen fra Carcass Island, men - kald mig blot Charles!

[vedhæfting slettet af admin]

Nurhanne Reckweg


Enig, oplistningen findes ikke online - og det koster £15 for at  SOG laver et opslag.
Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."

Nurhanne Reckweg



http://www.findmypast.co.uk/ er billigere ;D :


Country of marriage:    Falkland Islands
Place of marriage:    Port Stanley Christ Church
day:    -
month:    -
Year:    1869
Groom's Surname:    Hansen
Groom's Forename:    Charles
Groom's Occupation:    owner of schooner Louisa
Groom's place of residence or birth:    Stanley & Heligoland
Groom's Father's surname:    Hansen
Groom's Father's forename:    Matz Henningsen
Groom' s Father's Occupation:    farmer

Bride's Surname:    Spittle
Bride's Forename:    Julia
Bride's other names:    Sarah
Bride's Occupation:    domestic
Bride's place of residence or birth:    Govt House Stanley
Bride's Father's surname:    Spittle
Bride's Father's forenames:    John
Bride Father's Occupation:    mess master
Bride's mother:    Falkland Islands


Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."

Nurhanne Reckweg

Et skud i tågen:

Sydslesvig, , Humptrup, Grelsbüll, Kathe, 20, FT-1845, C8609
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Mads Henningsen   45    Witwer      Käthner nährt sich durch Handarbeit   Humptrup
Anna Elisabeth Henningsen   20    Unverheir.      seine Kinder   Humptrup
Jens Christian Henningsen   14    Unverheir.      seine Kinder   Humptrup
Friederica Henningsen   12    Unverheir.      seine Kinder   Humptrup
Carl Henningsen   9    Unverheir.      seine Kinder   Humptrup
Marcus Henningsen   6    Unverheir.      seine Kinder   Humptrup
Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."

Karsten Jacobsen

#85
Citat fra: Nurhanne Reckweg Dato 04 Mar 2012 - 03:59


http://www.findmypast.co.uk/ er billigere ;D :


Country of marriage:    Falkland Islands
Place of marriage:    Port Stanley Christ Church
day:    -
month:    -
Year:    1869
Groom's Surname:    Hansen
Groom's Forename:    Charles
Groom's Occupation:    owner of schooner Louisa
Groom's place of residence or birth:    Stanley & Heligoland

Det var flot fundet, Nurhanne!

Heligoland kan vel ikke være andet end Helgoland? Desværre er der 100 kilometer mellem Helgoland og fødestedet i Humptrup. Der er jo så mange fejl i ft'er, så det kan jo meget vel være ham, du har fat i i FT 1845. Jeg ved ikke, hvor almindeligt navnekombinationen Mads Henningsen har været i Sydslesvig.

Falder Henningsen svært at udtale for en englænder? Er Charles måske derfor begyndt at kalde sig Hansen på Falklands?

Mange hilsner
Karsten    

Karsten Jacobsen

Citat fra: Nurhanne Reckweg Dato 04 Mar 2012 - 03:59
Bride's Father's surname:    Spittle
Bride's Father's forenames:    John
Bride Father's Occupation:    mess master
Bride's mother:    Falkland Islands

Julia Sarah Spittle, Charles' brud, skulle være kommet til Falkland fra Aldershot. Det ligger vel i England et sted?

Ifølge mine oplysninger er det kun Julia Sarah, der drager til Falklandsøerne. Julia Sarah drager en del år efter Charles' død tilbage til England, og det er vel fordi hendes familie eller store dele af den er blevet i England? Mærkeligt, at der står Falkland Islands ved hendes mors navn!?

Interessant, at folketælling 1845's Carl har en søster Friederica! Charles kalder jo sin ene datter samme navn.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Dette kunne være Charles' svigerforældre (mor og datter hedder det samme!)


England and Wales Census, 1871 for John Spittle

Name: John Spittle
Event: Census
Event Date: 02 Apr 1871
Gender: Male
Age: 63
Relationship to Head of Household: Self
Birthplace: Bicester, Oxfordshire
Record Type: Household
Registration District: Hartley Wintney
Sub-district: Farnborough
Event Parish: Farnborough
County: Hampshire
Household, Gender, Age
John Spittle, M, 63
Julia Sarah Spittle, F, 51
Elizabeth Spittle, F, 26
Henry Spittle, M, 21

Mange hilsner
Karsten

Jakob Ramlau

Der er da heldigvis en vis intern Konsistens. Julia Spittle´s Fader er "mess master" -- sandsynligvis nærmest Hovmester i en Officersmesse. Aldershot var en kæmpestor Militærforlægning-- "the barracks of Aldershot". Det er nu ikke Barakker -- men regulære Bygninger.
Og med Tak for Tilbuddet, jeg napper selv Svend Ramlau-Hansen ved Lejlighed. En Tip-2-Oldefader Ramlau ´s Lilllebroder, fik 2 Døtre (omkring 1840) der blev gift med Jurister. En af disses Efterkommere tog sig saa senere Navnet Ramlau til sit eget Hansen. Han var Amtslæge i Nordsjælland og fik to Sønner, Svend blev Orlogsofficer, Otto blev Overlæge i Frederikshavn. Som ung Læge muntrede han min dengang mindreaaarige Moder, indlagt paa Hjørring Sygehus, ved at balancere med en Spadserestok paa Hagen.
Det er desværre ikke længere Pensum ved Embedsexamen. 

Nurhanne Reckweg

#89
http://www.helgoland-genealogie.info/

http://www.online-ofb.de/helgoland/?lang=de


Citat"However, being a Dane by nationality he was only allowed to lease Carcass (...). A lease was granted to him in 1872, but he did not apply for naturalisation until 1878."

Men på det tidspunkt hvor han formodes født var Helgoland jo engelsk?
Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."