Hvem er Charles Hansen, Carcass Island, Falklandsøerne?

Startet af Karsten Jacobsen, 15 Feb 2012 - 10:45

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Charles' far ER dansk. Han hedder Eric Jesmark Georg William Hansen. Nogen, der kender ham?



[vedhæfting slettet af admin]

Karsten Jacobsen

Eric er født 28-4-1825.

Sara er født 26-7-1836.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

#33
Charles har en storebror - Frederik Theodor William - født 28-11-1854. Indtil videre er fødesteder på forældre og storebror ukendte. Men måske kunne man gisne om, at faren eller dennes familie stammede fra de steder i DK, der hedder Jetsmark.

Mange hilsner
Karsten

Laila Olsen

Øh, på hans gravsten står Charles John Henry - i den svenske kirkebog står Charles Georg - og Henry mangler.
Georg kan vel godt blive til John - men hvor bliver Henry af?

Det betyder, at han skulle have tiultaget sig et navn mere - min erfaring er, at de ofte "smider et fornavn væk" ved immigration i et oversøisk land, og tilpasser kaldenavnet til stedets sprog.

Jeg har ikke belæg for at tvivle om det er den rette eller ej - jeg undres bare.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Karsten Jacobsen

Jeg synes, det fremgår af tråden, at manden i graven og manden i kirkebog ikke er de samme...

Gravstenen på Carcass er IKKE Charles Georgs! Men Charles Georg var første indbygger på Carcass (og bortset fra hans slægt har der har stort set ikke været nogen ellers!)

Gravstenen er FORMENTLIG sat over en slægtning til Charles Georg, selv om jeg faktisk ikke ved, om efternavnet på gravstenen VITTERLIG er Hansen. Jeg har en mail ude for at få af- eller bekræftet det spørgsmål.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Citat fra: Knud Madsen Dato 15 Feb 2012 - 13:15
I 1958 udkom bogen "Spøgelsesskibe og søelefanter" skrevet af søfartshistorikeren F.Holm-Petersen. Den beskriver en rejse til og rundt på Falklandsøerne. Der fortælles løst og fast om øernes historie, og en Hansen fra Danmark kunne eventuelt godt være omtalt - men jeg husker det ikke.
V.h. Knud

Det var et rigtig godt tip, Knud!

Hansen er omtalt, omend med fornavnet Charley. Der er dog flere kiks i historien, men sådan er det jo, når en historie går fra mund til mund, der ikke tjekkes op på facts, og årene pø om pø går.

I øvrigt er der omtale af andre danske i bogen, samt småhistorier om de mange fanøbarker der har anløbet falklandsøerne.

Vender tilbage med citat af bogteksten om Charley/Charles senere!

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Flemming har fundet farmand Erik i FT 1834 + konfirmation i denne tråd:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,29597.0.html

Jeg gengiver Flemmings fund her:

Eric Jesmark Georg William Hansen er konfirmeret i
Hellebæk Sogn
Frederiksborg Amt
1824-1841
Opslag 114
----

Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Hellebæk Skoledistrict, Hellebæk, Geværfabrikken, et Huus, 64,
FT-1834, C7575
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Lorentz Ertmand Petersen   64    Gift      Bøssemagermester   
Ane Regina Jesmark      67    Gift      hans Kone   
Andreas Nicolai Petersen   31    Ugift      deres Søn (vanvittig)   
Frederik Hansen         14    Ugift      deres Pleiebørn   
Theodor Hansen         12    Ugift      deres Pleiebørn   
William Hansen         9    Ugift      deres Pleiebørn   
Ernstine Zepelin      29    Ugift      Tjenestepige   
Christian Kørner      39    Ugift      Bøssemagermester   
Mathias Olsen         17    Ugift      Læredreng   
Frederik Ludvig Lindsted   24    Ugift      Bøssemagersvend   
Hans Christiansen      24    Ugift      Bøssemagersvend   
Ole Hansen         45    Ugift      Bøssemagersvend   
Jens Arvedsen         22    Ugift      Læredreng

Mange hilsner
Karsten


Karsten Jacobsen

Erik - Charles far - er født i Helsingør, Skt. Mariæ, kb 1823-43, opslag 14. Faderen er Toldbetjent Holme(?) Hansen, moren Dorothea Marie Petersen.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

#39
Kigger man forældreoplysningerne under Eriks konfirmation, ser det ud til, at der står Helmer Hansson, og at moren hedder Petersson! Er familien nu svensk - IGEN...!?

Ved fødslen lyder navnene den velkendte danske version...

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

#40
"Carcass Island", et makabert navn for en ø, hvor mennesker skulle færdes og arbejde og leve deres familieliv. Navnet fik en til at tænke på skibsvrag eller døde dyr, og jeg spurgte vores lods, hvad det var for en spændende historie eller uhyggelig begivenhed, der havde givet øen sådan et navn. Til min skuffelse fik jeg at vide, at øen var opkaldt efter et orlogsskib H.M.S. "Carcass", som for mange år siden kom til kolonien. Men så må man vel sige, at det var et mærkeligt navn for et orlogsskib.
 Det blæste stadig kraftigt, da vi ankrede ved Carcass Island, og begge ankre måtte ud for at holde "Nancie S" på plads. Her gik det ikke an at drive for langt. Til alle sider kunne vi se skær, eller der var brænding, som viste, at klipperne var lige under vandoverfladen.
 Prammene kom i vandet, og vi var denne gang en lille flok passagerer med i land, for farmens ejer, Mr. Bertrand, havde sendt indbydelse til eftermiddagsthe for så mange, som kunne undværes. Vi styrede ind mod en bred, hvid sandbred med en lille anløbsplads eller mole, der var bygget op af klippestykker. Men det viste sig, at prammene slet ikke kunne flyde ind til stensætningen. Mr. Bertrand kom os til undsætning i en mindre jolle, men vandet var faldet så meget, heller ikke den kunne komme helt ind. Så sprang vor vært over bord og tog os på ryggen een efter een det sidste stykke vej. Mr. Bertrand  var klædt på til turen med olietøj og lange søstøvler, og han havde ryg til at bære mine hundredogtres pund med samme lethed som andenmesters kones hundrede pund.
 Farmens ejer mindede faktisk om en nordisk viking eller om en af typerne fra Jack Londons saltvandsromaner, som han stod i sin forstue og krængede det våde søtøj af. Høj og lys var han, og så kunne han endda tale norsk.    
 Vi blev præsenteret for fru Bertrand, der var indfødt herude fra de forblæste vestlige øer, og vi blev præsenteret for en gæst, fru Hansen, som tidligere havde været ejer af farmen. Fru Hansen fortalte os, at hendes mands familie ganske rigtigt stammede fra Danmark. Hendes svigerfar, Charles Hansen var for mange, mange år siden kommet til Falklandsøerne med et sejlskib og var blevet herude, og det var hendes mand, Jason Hansen, som havde anlagt farmen - Jason Hansen var i 1952 omkommet ved et ulykkestilfælde, og året efter havde hun afhændet øen.
 
 Kilde: F. Holm-Petersen "Spøgelsesskibe og Søelefanter", side 116-117    

Det er sjovt at læse om teselskabet. Den tradition - at blive inviteret til stort kagebord - oplevede jeg selv, da jeg besøgte Carcass Island i december 2011. Vedhæfter tre stemningsfotos fra mit besøg.

Mange hilsner
Karsten

[vedhæfting slettet af admin]

Nurhanne Reckweg

Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."

Karsten Jacobsen

#42
Det var "Old Chris", som et par uger senere i Stanley fortalte mig historien om den danske sømand Charley Hansen.
 Charley Hansen, der var født i Slesvig, var kommet herud som matros i topsejlsskonnerten "Fairy" i 1859 eller 1860. Skonnerten, der tilhørte Falklandskompagniet, blev benyttet til at sejle med post og stykgods mellem øerne og Montevideo. Charley Hansen sejlede nogle år med "Fairy" i denne fart, men fandt så, at der var mere eventyr og formentlig også flere penge i sæljagt. Jagten på sælerne foregik mest ude på de øde Jason-øer, hvor der var mange pelssæler. Af andre sælarter, som jagedes var søleoparden, søløven og søelefanten.
 Fra Port Stanley ud til Jason-øerne var ca. 200 sømil, og turen foregik i små, åbne både under roning eller sejl. Det var for risikabelt at sejle om natten, og når det blev mørkt, gjorde man landgang på en af øerne, halede båden op på stranden og vendte den om, så man havde tag over hovedet for natten. Næste dag fortsattes så rejsen, om ellers vejret tillod det. Når man havde fået skudt så mange sæler, at båden var fyldt med skind, sejlede man den lange tur tilbage til Stanley, hvor skindene blev solgt. Det var at begynde i det små, og det var et slid, men der blev dog sparet penge op, og snart kunne Charley Hansen købe sig en lille kutter, hvormed han sejlede i fragtfart udenfor jagtsæsonen.
 Som tiden gik, fik han lyst til at gå et skridt videre. Han gjorde nogle rejser med sin gamle skipper på "Fairy" og lærte noget mere navigation. Så rejste han til Montevideo og købte en skonnert, som hed "Foam" , og med hvilken han drev fragtfart i større stil. Sin kærlighed til det øde, nordvestlige hjørne af Vestfalklands havde han dog aldrig mistet. En skønne dag lejede han Jason-øerne foruden Carcass og Passage Island.
 Øerne var helt ubeboede, men han befolkede dem med får, som han fik nede fra farmen i Port Howard, hvor han havde et betydeligt fragtbeløb tilgode. Han satte et par mand til at passe sine får, men selv fortsatte han med sin fragtfart og sin sæljagt ude på Jason Islands og ovre på Patagoniens kyst. Han blev gift med en engelsk dame og fik to sønner og en datter. Senere fik han også noget af sin familie fra Danmark ud til Falklandsøerne, men Carcass og får og sæler og vestenstorme var ikke noget for dem. De rejste siden til USA.
 Men Charley Hansen fik senere en dansk medhjælper, som gik til hånde med fårene, og som også sejlede med ham i "Foam". På en af rejserne var de nede i farvandet omkring Kap Horn og lænsede hjemover for en rigtig sydvestlig piber, og så skete der det, at storsejlet pludselig bommede over. Hansen blev ramt af bommen og slået over bord. Han havde ikke en chance i det vejr, og Jensen måtte sejle skonnerten hjem til Carcass.
 Det har nok ikke været nogen morsom hjemkomst for ham, men han blev da på Carcass og hjalp fru Hansen, indtil sønnerne kunne træde til. De havde lært fåreavl ovre i Patagonien, og den ældste, Jason Hansen, overtog senere driften, mens Jensen rejste hjem til Danmark.
 Det var Jason Hansen, som egentlig havde gjort Carcass-farmen til det, den var. Han omkom ved en traktorulykke, og broderen, Charles, var død flere år før. Søsteren var blevet gift med den daværende bestyrer på Hill Cove, mr. Miller, og deres søn, Sydney Miller, som altså havde dansk  blod i årerne, var nu bestyrer af farmen i Roy Crove.
 
 Kilde: F. Holm-Petersen "Spøgelsesskibe og Søelefanter", side 117-119    

Født i Slesvig? Betyder det, at vi har fundet en forkert Charles? Eller er det bare en svipser i den mundtlige overlevering? Kom til Falklandsøerne som matros i 1859 eller 1860? Dengang var Göteborg-Charles endnu kun to-tre år og har da næppe været matros! Det kunne være interessant at vide, hvem Charles hjælper Jensen var. Jasons bror Charles er formentlig den Charles, der er begravet på Carcass.

"Old Chris", der fortæller Charles historie til forfatteren, er en dansker ved navn Christian Andreasen, som boede på Falklandsøerne.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

I et svensk dokument om Charles står der "i Amerika". Han har åbenbart været den vej omkring først. Det er noget uklart, hvornår dokumentet er fra. Kan nogen finde ham "over there"?

Mange hilsner
Karsten

Egon Sørensen

God aften Karsten!


Jeg har fundet et brev fra Charles Hansen sendt til lederen på Falkland Island.

Hvis jeg forstår det ret er det fra 12 sep.1931. Hvis hans død i 1934 står til troende afkræfter

det jo historien om, at han skulle være slået ud ved en bomning


http://grosvenorauctions.com.cluster.cwcs.co.uk/dyn_pages/historic_sale_summary.php?Foreign_sub_cat_Code=Falkland+Islands:+Cancellations+and+Covers


Det er nr. 4 på 1. side fra neden.


Mvh.

Egon Sørensen

Karsten Jacobsen

Tak, Egon! Der er to Charles Hansen'er i spil. Far og søn. Ifølge slægtssider, der tidligere er linket til, er Charles (Georg) Hansen død i 1934. Jeg har dog svært ved at tro, at en mand født 1857 krydser rundt i en skonnert omkring Kap Horn som 77-årig! Lige nu hælder jeg mest til, at de to Charles Hansen er blandet sammen, specielt fordi sønnen Charles John Henry også dør i 1930'erne.

Mange hilsner
Karsten     

Knud Madsen

#46
Søg Charles Hansen i dette dokument og bemærk note 12.

http://www.newportminster.org/media/thesis/sealing_in_the_falkland_islands_and_south_georgia.pdf

V.h. Knud

Karsten Jacobsen

#47
I vedhæftede dokument optræder Charles pludselig under navnet Karl:

http://www.britishempire.co.uk/maproom/falkland/gettingitright.pdf

Sjovt nok nævner dokumentet også "Old Chris" = Christian Andreasen, som forfatteren til "Spøgelseskibe og Søelefanter får en snak med om Charles Hansen."

Uddraget er her:

For well over a century, the majority of Falkland Islanders have been born there, and now constitute a unique community. Though most families are of British origin, quite a number are ultimately descended from shipwrecked Scandinavians, such as the Dane Karl Hansen and the Swedes Frans Theodor Rylander (who swam ashore from the sinking Colonsay in 1860, stayed for the rest of his life and changed his name to Francis Theodore Rowlands) and Axel Pettersson, whose ship ran ashore in 1899.Another Dane arrived in 1859, changed his name to James Anderson, married Mary Riley in the islands in 1867, and had twelve children. Anton Richard Larsen was a Norwegian who deserted his ship at New Island in the 1890s and was hidden by Ellen Cull, whom he later married. The Dane Christian Andreasen was put ashore sick from his ship at Stanley in 1907 and stayed for the rest of his life. here are many descendants of those men in the islands today, and the Falklands telephone directory lists several originally Scandinavian names: there are 12 entries for Berntsen, 5 for Hansen, 2 for Larsen, 4 for Rowlands, 2 for Pettersson and 11 for Anderson.

Mange hilsner
Karsten


Karsten Jacobsen

#48
Ha, ha, Knud, du kom lige på banen i rette øjeblik!

I dit link står der:

The Falkland Islands Gazette of 1891 requested tenders for hunting in five areas or sealing districts and Charles Hansen 12 successfully applied for a licence. He was drowned in 1891, but his widow, Sarah, continued to use the licence. Sealing appears only to have occurred on Carcass, Beauchêne, and the Jason Islands. Sarah Hansen used the licence until 1914. The stocks did not recover as expected and little sealing took place thereafter.


Sker drukneulykken i 1891, falder det hele jo smukt i hak, og jeg får bekræftet, at de to Charles Hansen'er er blevet sammenblandet på slægtsiderne. Nu er et stort spørgsmål også, om fotoet, jeg tidligere har vedhæftet denne tråd, ikke i stedet forstiller Charles John Henry - og ikke Charles George. Jeg er mest tilbøjelig til at tro, at det er sønnen Charles John Henry. Fotoet synes for "fint" til at være fra 1891 eller før.  

Jeg er også obs på fodnoten om det private tryk. Jeg vil prøve at få fingre i det.

Mange hilsner
Karsten  

Karsten Jacobsen

#49
Nurhanne har tidligere i denne tråd linket til denne familiesammensætning af Falkland-Hansen'er:

Charles Hansen, b. Gothemburg, Sweden; sailor; c.1870 arrived Falklands [Malvinas]; c.1910 immigrated with children to Punta Arenas;
m.
Orissa KELWAY Biggs; from Falklands;
Children (all born Falklands):
1. Winifred, m. William Henry CLEMENS; (see CLEMENS--HANSEN)
2. Florence Orissa, m. Gustavus STANTON-YONGE; (see STANTON-YONGE--HANSEN)
3. Eva, m. Alex PITALUGA, from Falklands; 5 children
4. Lillian, m. Carlos VEGA; 3 children
5. Rupert, m. Minnie MAC-KAY; returned to Falklands; 4 children
6. William, m. Nelly MAC-LEAN; 3 children
7. Stanley, m. Monica [surname unknown]; returned to Falklands; 5 children
8. George, m. Rachel [surname unknown]; 3 children
9. Frederick, m. Louisa [surname unknown]; 4 children
10. Marjorie, died in infancy


Børge har tidligere linket til følgende Falkland-Hansen'er:

Hansen, Charles, Born Jan 01 1857 in Göteborgs Kristine, Göteborg Och Bohus (Västra Götaland) Gothenburg, Sweden ??, Died Sep 13 1934 in Falkland Islands Grave No K 1073

Hansen, Cuthbert Stanley, Born Apr 03 1929 in Magellanges region, Chile, Died <DiedWW2>

Hansen, Eva Amelia, Born Oct 06 1891 in Stanley, Falkland Islands, Died Oct 02 1970 in Stanley, Falkland Islands Grave No Q 1796

Hansen, George Didrick, Born 1893 in Stanley Falkland Islands, Died Jun 28 1969 in Falkland Islands Grave No Q1784

Hansen, Karl Paul, Born 1897, Died Apr 18 1925 in Falkland Islands Grave J 1913

Hansen, Marina Barbara Hilda, Born Sep 24 1935 in Chile, Died 2009 in Middlesex, England

Hansen, Marjorie Ellen, Born Dec 27 1905 in Stanley Falkland Islands, Died Sep 27 1907 in Falkland Islands Grave I 604

Hansen, Rachel Catherine Orisa, Born Jan 31 1921 in Stanley, Falkland Islands, Died 2006 in Falkland Islands

Hansen, Ronald (Sass) George, Born Apr 21 1933 in Falkland Islands, Died ABT 2006 in SOUTHAMPTON Hampshire England

Hansen, Terence Darwin, Born May 30 1935 in Falkland Islands, Died Feb 16 1992 in Falkland Islands Grave U 3168

Hansen, William Charles, Born Nov 14 1916 in Stanley, Falkland Islands, Died May 10 1941 at Sea

Hansen, Winifred Mary, Born Mar 04 1924 in Falkland Islands, Died Sep 29 2002 in Falkland Islands


Både Nirhanne og Børges link starter med Göteborg-Charles, men hvor er hans kone Sarah, som just blev fundet af Knud, og hvor er sønnerne Jason og Charles John Henry???

Igen tror jeg, at der er rodet gevaldigt rundt i tingene af dem, der har lavet de to slægtssider.

Pudsigt nok har jeg et foto af en gravsten på Carcass, som lyder navnet Sarah. Hendes mand er en Charles, men efternavnets bogstaver er fjernet, og jeg får "mærkerne" efter dem til Scott. Skrev stenhuggeren forkert?? Der kunne ikke lige reklameres, da stenhuggeren ikke lige boede om hjørnet! Derfor blev bogstaverne måske bare fjernet...!? En hage er ved denne teori er, at Sarah havde sælfangstlicens til 1914 ifølge Knuds link, for - er det hende - er hun ifølge gravstenen død allerede i 1904...!? Måske er 1914 en slåfejl? Måske stoppede hendes licens i 1904 simpelt hen af den grund, at hun døde??      

Jeg vedhæfter et foto af Carcass kirkegård med dens beskedne to sten, samt et foto af Sarahs gravsten.

Mange hilsner
Karsten

[vedhæfting slettet af admin]

Karsten Jacobsen

"The Bertrands also owned the Foam. She was built in Denmark, and is now based in Punta Arenas, Chile, where one of Kitty's stepdaughters lives."

Det står der på dette link om Bertrands, der overtog Carcass Island efter Hansner'ne:

http://falklandwool.com/islands/people.html

Mon ikke, der i bedste fald er tale om en "Foam" II? Så vidt jeg ved, ligger Hansens "Foam" på havbunden ved Carcass Island.
 
Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Lidt om "Old Chris" fra nettet:

I had chanced upon an obituary of a certain Christian Andreasen, a Danish settler who had played a notable part in Falklands history for it was he who first sighted and then tracked the arrival of Graf von Spee's German East Asiatic fleet in 1914, before it was destroyed by the British battlecruisers in the Battle of the Falkland Islands.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

#52
Ingen medalje til Andreasen, men fem pund og et guldur er da heller ikke at kimse ad:

Chris Andreasen - On the morning of December 8th, Christian Andreasen (a Danish sailor who had been in the Islands since 1907) and was a member of the Volunteer force, spotted the German fleet from his lookout post on the top of Sapper's Hill.

Andreasen's accurate and swift reporting earned him the admiration and gratitude of Admiral Sturdee who, after the action, thanked him personally and presented him with a £5 note. Andreasen was also presented with a gold watch by the Lords Commissioners of the Admiralty.


Mange hilsner
Karsten

Knud Madsen

Falklandsøerne har udgivet en række frimærker med skibsmotiver, heriblandt en "Foam", der sejlede som postskib 1863-1872.

Ved googling opgives "Foam" bygget i både Danmark og England, så som tidligere nævnt har der måske været to skibe med dette navn.

V.h. Knud

Karsten Jacobsen

#54
Tak for tippet, Knud!

Mysteriet om Foam må opklares gennem Lloyds skibsregister. Ifølge bogen "Spøgelsesskibe og Søelefanter" strandede skonnerten "Foam" på Carcass Reef i 1890, så det er tvivlsomt, at det var med hende, det gik galt for Charles på den fatale tur ved Kap Horn i 1891.

Charles efterkommere har ikke styr på, at der er de to Charles'er (hvad vi allerede anede, da der kun optræder en Charles Hansen i familietræet, som "stjæler" fødselsår fra den ene og dødsår fra den anden!).

Jeg har fået dette svar fra en efterkommer:
Thanks for your mail. I am a descendant of Charles Hansen, but unfortunatly not the the one you are researching. The Charles Hansen (Carcass Is) had one son who died in infancy and to my knowledge had no other descendants.
My Charles, is a bit of a mystry, I was told by my mother, that he may not even be Hansen as he supposedly jumped ship in the Falklands and possibly changed his name, the archives have him when getting married as a native of Denmark, however, we have since found papers which states he was born in Gottenburg! So I am afraid, i am not much help to you.


Mange hilsner
Karsten

Jakob Ramlau

Jeg har ogsaa fundet Frimærkebilledet, at se paa www.shipstamps.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=8347#!lightbox/0/  --- haaber Indtastningen passer.
Der hører imidlertid en Historie  med om Ejerskab efter Postsejlads mellem Falkland/Montevideo. Den gør ikke Tilværelsen lettere -- hvis den er rigtig?
Lloyds Register maa være Facitlisten. Indtil da:
Lord Dufferin sejlede med Foam, den opgives til 80 eller 88 Tons. Havde det nu været et Handelsskib havde vi straks vidst at det kommercielt udnyttelige Rum ombord var på 80 x 2.83 Kubikmeter.
Men i Dufferin´s Dage var den Lystyacht. Og deres Maaling er mere vidløftig. Billedet paa Frimærket passer med Billeder fra Site´s med Dufferin. Tomastet Skonnert, Bredfokkeraa paa Fokkemast. Og en anslaaet Længde paa lidt under 20 Meter overalt
Bygget i 1848 paa det kendte Lystyachtværft Camper & Nicholsons i England.
Lord Dufferin havde en ikke ringe Besætning med paa sine Krydstogter.
Og saa retur til Lloyds. "Foam" var selvfølgeligt bygget i Træ. Forsikrinjsselskaberne var meget forsigtige med at tegne for lange Forsikringer paa noget saa forgængeligt som Træskibe. Værfterne skulde bygge til Lloyd´s scantling rules (dimensioneringstabel) -- mange Yachtværfter ansaa imidlertid disse Regler for at give for tunge Fartøjer. Selv hvis man fulgte dem, med udsøgt Materiale og Arbejde, kunde man maximalt faa Prædikatet 100 A 1 +. Herefter kunde man sejle i 14 (eller var det 18) Aar før Syn. Og derefter var det hyppigere Syn og vistnok forøget Præmie. Saa hvorlænge "Foam" har staaet i Lloyd´s kan blive drilagtigt.

Knud Madsen

Her nævnes "Foam" bygget i Danmark "and now based in Punta Arenas, Chile.

http://falklandwool.com/islands/people.html

V,h. Knud

Karsten Jacobsen

Hej, Jakob og Knud!

Tak for jeres input. Artiklen i dit input havde jeg dog selv linket til lidt højere oppe, Knud!

I mellemtiden er det opklaret, at Sara Wilhelmina er svensk. Hendes fødsel står i en kirkebog fra Göteborg. Hendes far er Peter Helman, hendes mor Anna Brigitta Bohlin.

Charles far er altså dansk, hans mor svensk.

Hvordan er det lige med statsborgerskaber? Var Charles Georg dansk pr. automatik dengang, qua hans far var dansk - selv om han var født i Sverige? Eller har han senere måtte søge om dansk statsborgerskab? Måske var han svensk statsborger, da bryllupspapirerne i Falkland blev udfærdiget, men tog sig bare den frihed at kalde sig dansk!?

Vi venter i øvrigt stadig på Lloyd's...!

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen


Nurhanne Reckweg

#59
Hej igen  :)

CitatCharles efterkommere har ikke styr på, at der er de to Charles'er (hvad vi allerede anede, da der kun optræder en Charles Hansen i familietræet, som "stjæler" fødselsår fra den ene og dødsår fra den anden!).

Citatde to Charles Hansen'er er blevet sammenblandet på slægtsiderne. Nu er et stort spørgsmål også, om fotoet, jeg tidligere har vedhæftet denne tråd, ikke i stedet forstiller Charles John Henry - og ikke Charles George. Jeg er mest tilbøjelig til at tro, at det er sønnen Charles John Henry.  

Det forestiller vel Charles født i 1857?

Der må være tale om 2 forskellige Charles Hansen, som hver især har en søn ved navn Charles Hansen

Charles født 1857, kom til Falklandsøerne omkring 1880, giftede sig med Orissa Kelway i 1890. De fik en søn, Charles William i 1890 + 9 andre børn, som alle blev født i Port Stanley. Han dør i 1934.

Charles på Carcass, der dør i 1891 må være født noget før ham fra 1857, eftersom han kommer til Falklandsøerne allerede omkring 1860. Ham har vi desværre ikke mødt på nogen slægtssider.

Han fik 2 sønner, Charles (formentlig Charles Henry John der er begravet på Carcass) og  Jason, som dør i 1952. Desuden en datter der blev gift med en Miller der var bestyrer på  Hill Cove (nævnt her http://www.mainpointfarm.co.uk/falklandislands/history.htm), og det er måske hendes søn Sidney Miller der har skrevet "A Life of Our Choice" som Knud fandt frem til. Kunne være ham der nævnes her: http://stewartreid.tribalpages.com/family-tree/stewartreid/12345/4979/Sydney-Miller-Family


I Falkland Islands Journal http://www.falklandislandsjournal.org var der i 1968 en artikel "Carcass Island 1765 - 1967" af K. Bertrand- jeg gætter på den var skrevet af Kitty Bertrand (Fru Bertrand i bogen) som sammen med sin mand købte Carcass af Jason Hansens kone. Kitty havde også boet på Carcass i sin barndom, fra hun var 6 til hun var 16. I 1977 var der anden artikel "Captain Charles Hansen - Letter to the Admiralty 1882" af Sydney Miller."

Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."