Hvem er Charles Hansen, Carcass Island, Falklandsøerne?

Startet af Karsten Jacobsen, 15 Feb 2012 - 10:45

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Det vides, at han er dansk. Han har vel oprindeligt heddet Karl. Hansen var den første nybygger på Carcass Island. Han slår sig ned der omkring 1870-75. Oprindelig var han sømand, muligvis kaptajn. Det er hidsige farvande, så måske led han forlis og blev hængende!?

Desværre har jeg ikke flere oplysninger om ham. Håber derfor nogen kender fyren i forvejen!

Mange hilsner
Karsten

Bjarne Smedegaard

Hvorfor Falklandsøerne?

Kan det ikke have noget med Venezuela at gøre?
Øen Margarita hører til Venezuela og hovedstaden i Venezuela er Caracas.
Måske er der en lille ø i nærheden med navnet Caracass?

hilsen Bjarne

Knud Madsen

Når nu en af Falklandsøerne hedder Carcass Island, er der vel ingen til at focusere på Venezuela?

V.h. Knud

Karsten Jacobsen

#3
Som Knud skriver, ER Carcass Island en af Falklandsøerne. Jeg er heller ikke i tvivl selv. Satte min fod på øen i december 2011, og dengang var den i hvert fald placeret mellem Falklandsøerne...!

Den dag i dag bor der kun en familie på øen. Den er ikke af Hansens slægt. Jeg blev først opmærksom på Hansen, da vi dagen efter anløb (Port) Stanley, og jeg i en lille turistbrochure om Carcass så ham nævnt. Hvis man googler Hansen og Carcass, synes det, som om hans familie har holdt til på øen et par generationer.

Mange hilsner
Karsten

 

Knud Madsen

#4
Hej Karsten

Er det her, du har dine oplysninger fra?:

http://christophe.gouraud.pagesperso-orange.fr/Images/Triplogs/MLT24_EN_2008-2009.pdf

V.h Knud

Hans Peter Christiansen

Hej Karsten.

Nu er Carl Hansen jo et såre almindeligt navn.

Men her er der et meget "luftigt" bud på en sømand:

Skanderborg, Nim, Endelave, Endelave, Gaard, 118, FT-1870, C8445
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Hans Hansen   45    Gift   Huusfader   Jordbruger   Endelave
Ane Kirstine Sørensen   43    Gift   Huusmoder      Endelave
Hans Carl Hansen   19    Ugift   deres Børn   Sømand   Endelave
Niels Johan Eduvard Hansen   16    Ugift   deres Børn   Sømand   Endelave
Marius Hansen   13    Ugift   deres Børn      Endelave
Marie Severine Hansen   11    Ugift   deres Børn      Endelave
Peter Schou Hansen   9    Ugift   deres Børn      Endelave
Hans Georg Hansen   3    Ugift   deres Børn      Endelave
Elvine Kirstine Theodore Hansen   2    Ugift   deres Børn      Endelave
Søren Sørensen Skriver   82    Enkemand   Aftægtsmand      Endelave
Ane Kirstine Olsen   21    Ugift   Tjenestepige      Endelave
Mvh HP

Karsten Jacobsen

Nej, Knud, det er ikke fra dit link, jeg oprindeligt havde oplysningerne om Charles Hansen, men fra en brochure/folder på nogle få sider om Carcass Island, som jeg fandt på turistkontoret i Stanley (tidl. Port Stanley). Brochuren fortæller dog ikke mere end i dit link. Mine børn blev i øvrigt fotograferet med den nuværende ejer, Rob, som dit link nævner, efter de havde smovset i hans kæmpestore kagebord!

Tak for dit bud, Hans Peter. Din Carl er en mulighed.

Håber fortsat på input.

Mange hilsner
Karsten


Egon Sørensen

God dag!


Dette link må afkræfte at det er denne Hans Carl fra Endelave der havnede så langt sydpå.


http://www.tinavilhelmsen.dk/slaegt/vilhelmsen/1754.html


Mvh.

Egon Sørensen

Knud Madsen

I 1958 udkom bogen "Spøgelsesskibe og søelefanter" skrevet af søfartshistorikeren F.Holm-Petersen. Den beskriver en rejse til og rundt på Falklandsøerne. Der fortælles løst og fast om øernes historie, og en Hansen fra Danmark kunne eventuelt godt være omtalt - men jeg husker det ikke.

V.h. Knud

Karsten Jacobsen

Tak, Egon, at udelukke er jo lige så vigtigt!

I rejseguiden "The Falklands & South Georgia Island" fra Lonely Planet bliver Hansen kædet sammen med skibet "Foam":

Carcass Island had the historic shipwreck of the "Foam", an 88-ton schooner built ind Portsmouth in 1848 for Lord Dufferin and used for the explorations which led to his account "Letters from High Latitudes". The ship came to the Falklands in 1863 and between then and 1882 did 59 round trips to Montevideo in Uruguay. Purchased by Carcass Island's first owner, Charles Hansen, he used it until 1890 when a gale blew the "Foam" ashore at Wreck Paddock not far west of the settlement. Only scattered wreckage remains at the site, but until recently the settlement's 1870s cottage, which burnt down in 2003, used the ship's steps as a steep stairway to the upstairs bedroom.

Mange hilsner
Karsten   

Karsten Jacobsen

Ved at google finder jeg dette korte citat fra bogen Seal fisheries of the Falkland Islands and dependencies: an historical review: "One of their five children, Jason Hansen, farmed Carcass Island until his death in 1952. Charles Hansen's vessel Foam was built in Portsmouth in 1848 as a yacht for Lord Dufferin and was wrecked on Carcass Island in 1890."

Jeg vil derfor konkludere, at Carcass Island i hvert fald er i Hansen-familiens eje indtil 1952. Jason må være et barn eller barnebarn af Charles. Der kommer desværre ikke så meget tekst frem, at jeg kan se, hvem Jason er barn af.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Tak, for tippet, Knud, har straks bestilt bogen. Har i øvrigt også mailet til turistkontoret i Stanley i håb om mere viden.

Mange hilsner
Karsten   

Karsten Jacobsen

Charles behøver nødvendigvis ikke at være en anglificering af Carl. Der findes faktisk Charles Hansen'er i de danske folketællinger, som kan kandidere til "posten" på Carcass:


Udtræk fra DDD   Amt(er) : Aabenraa, aalborg, aarhus, bornholm, frederiksborg, faeroerne, groenland, haderslev, hjoerring, holbaek, holsten, kbhv, maribo, odense, praestoe, randers, ribe, ringkoebing, roskilde, skanderborg, soroe, svendborg, sydslesvig, soenderborg, thisted, toender, vejle, viborg År: 1845, 1850, 1855, 1860, 1864, 1870, 1880

5 post(er) opfylder søgekriterium
Navn: Carel Charles Hansen   Køn: M   Alder: 4   Civilstand: Ugift
Erhverv: deres sön   Fødested: Kiöbenhavn
Kilde: FT-1850  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Christianshavn Kvarter   Stednavn: Christianshavn kvarter II
Matr.nr/adresse: Søndervoldstræde 206, 2 sahl   Husstands-/familienr: 1458   Indtastningsnr: C1881   Løbenr.: 7385
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Charles Hansen   Alder: 13   Civilstand: Ugift
Erhverv: hendes børn   Fødested: Do.
Kilde: FT-1850  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Frimand Kvarter   Stednavn: Frimands Kvarter
Matr.nr/adresse: Vimmelskaftet 20, 4die sal i sidehuset   Husstands-/familienr: 125   Indtastningsnr: C1436   Løbenr.: 683
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Charles Hansen   Køn: M   Alder: 13   Civilstand: Ugift
Erhverv: i pleie   Fødested: Kjøbenhavn
Kilde: FT-1850  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Nørre Kvarter   Stednavn: Nørre Kvarter II
Matr.nr/adresse: Sankt Peders Stræde 135, 3die sal til høire   Husstands-/familienr: 1067   Indtastningsnr: C1883   Løbenr.: 5104
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Charles Hansen   Alder: 8   Civilstand: -
Erhverv: Pleiebarn   Fødested: Kiøbenhavn
Kilde: FT-1845  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Rosenborg Kvarter   Stednavn: Lille Brøndstræde 103
Matr.nr/adresse: Første Sal   Husstands-/familienr: 738 F1   Indtastningsnr: C3146   Løbenr.: 4243
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Charles Hansen   Alder: 11   Erhverv: deres Barn   
Kilde: FT-1845  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Sankt Annæ Øster Kvarter
Matr.nr/adresse: Akademigade 281 B   Husstands-/familienr: 1   Indtastningsnr: C3485   Løbenr.: 9955
Kommentarer: fødested ikke oplyst

Mange hilsner
Karsten
           


Karsten Jacobsen

Navnet Charles Hansen er åbenbart mere almindeligt end som så. I Politiets Registerblade er der ikke mindre end 58(!) med det navn! Selv om ingen af disse kan være manden fra Carcass, giver det igen et fingerpeg om, at mandens fornavn i virkeligheden godt kan være Charles, og ikke Carl.

Mange hilsner
Karsten   

Knud Madsen

Denne base: http://www.skippere.dk indeholder en Carl Frederik Hansen, som måske kunne være interessant; måske er han født lidt for tidligt til at være eftersøgte.

Her er ingen Hansen med fornavnet Charles. Dette fornavn er her mest forbeholdt folk, født uden for Danmarks grænser.

V.h. Knud

Anette Eriksen

Hej Karsten,

Et - skkert helt vildt - skud:

Ved godt at dette ikke er Argentina, men dog ganske eksotisk - og årstallet er vel også OK?

Navn:  Hansen, Charles W. Stilling:  Landmand
Alder:  40 Bestemmelsessted:  Dona Francisca, Sct. Catharina, Brasilien
Kontrakt nr.:  134600 Forevisningsdato:  4/3/1872
Sidste oph.sogn:  København Sidste oph. amt:  København
Sidste oph.sted:  Kjøbenhavn Bestemmelses land:  Brasilien
Bestemmelses by:  Dona Francisca Bestemmelses stat:  Santa Catharina
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I7172H2608

--------------------------------------------------------------------------------

Mange hlsner
Anette Eriksen

Karsten Jacobsen

Jeg tror, din fyr er for gammel til at være rette mand, Knud.

Din Charles kunne måske godt være rette mand, Annette. Måske har han sat kursen mod Falklandsøerne kort efter.

Jeg har taget vedhæftede fotografi på Carcass Island. Det er gravstedet over en Charles John Henry Ha.... Efternavnet kan ikke ses pga. krattet! Jeg har dog svært ved at tro, at der står andet end Hansen. Det må så være en søn eller et barnebarn af trådens hovedperson. Charles John Henry er død i sine 60'ere engang i 1930'erne. Jeg gætter på, at han er bror til den tidligere omtalte Jason.

Desværre blev jeg - som nævnt - først opmærksom på den danske tilknytning til Carcass, efter jeg havde forladt øen. Det er helt tilfældigt, jeg har fotograferet gravstenen. Den stod med en anden bag et frønnet stakit. De to gravsten udgjorde tilsammen Carcass kirkegård! Jeg er sikker på, at den anden ikke lød navnet Hansen, så ville jeg have opdaget det, da den stod helt frit.



Mange hilsner
Karsten  


[vedhæfting slettet af admin]

Nurhanne Reckweg

Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."


Karsten Jacobsen

Hrmph... Det er "chokerende" nyt I bringer for dagen, Nurhanne og Børge! Det skulle være meget, meget mærkeligt, om I ikke har fat i den rigtige Charles...

Det "chokerende" er, at han angives som født i Sverige. Han hedder dog ikke Hanson, men Hansen, så måske var hans far dansk, uagtet fødestedet? Jeg har aldrig prøvet at søge i Sverige, forhåbentlig er der nogen med den erfaring, der kommer med input. Ellers må jeg spørge herom i separat tråd.

Alle kilder omtaler Charles som dansk, men måske er jeg udsat for "klassikeren", at de skandinaviske lande bliver rodet sammen i en pærevælling.

Efter sigende skulle der hænge en navneplade eller lignende på en eller flere Hansen'er i kirken i (Port) Stanley. Jeg har p.t. et par "følere" ude på Falklandsøerne, men har ikke fået nogen tilbagemeldinger endnu.

Mange hilsner
Karsten

Inge-Lise Trampedach

Her er Charles Georg Hansens dåb i Kristine Forsamling. Göteborg

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis

Jag gissar faktiskt att Charles Hansens far är norrman inte dansk. Jag kan bara se att fadern var bleckslagare - jag kan inte läsa förnamnet. Jo, det är William.

Eva M
Eva M

Karsten Jacobsen

#22
Imponerende, Inge-Lise!

Hansen er stavet "the Danish way", så der er stadig håb om, at manden er dansk, omend han er født i Sverige. Er der nogen, der kan tyde, hvad der står før farens navn??

Jeg må hellere røbe, at jeg netop har fundet en oplysning om, at Charles Hansen, født i Göteborg, på sine naturalisationspapirer angiver, at han er dansk (så "håbet" lever endnu)...!!

Teksten er helt nøjagtig:  
Hansen, Charles
b. 01 Jan 1857
Göteborgs Kristine, Göteborg Och Bohus (Västra Götaland) Gothenburg, Sweden
d. 13 Sep 1934
Falkland Islands Grave No K 1073
e. Occupation
Mariner
m. Kelway, Orrisa
14 Aug 1890
d. 01 Feb 1907

Arrived in the Falkland Islands approx 1880. There is some doubt as to where he was born. On marriage cert. it says Sweden but in list of naturalisations from 1900 it says ' Native of Denmark'  arrived 1880. Also if marriage date is correct, their first son was born one month after their wedding!


Jeg har også hittet et foto af manden!

Mange hilsner
Karsten


Karsten Jacobsen

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 16 Feb 2012 - 21:02
Jag gissar faktiskt att Charles Hansens far är norrman inte dansk. Jag kan bara se att fadern var bleckslagare - jag kan inte läsa förnamnet. Jo, det är William.

Eva M

Der står vist blikkenslagermester og så læser jeg navnet som E. J. G. William Hansen.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Charles fik lige lyst til at kigge forbi og hilse på. Så her er han!

[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis

Naturligtvis får man följa fadern bakåt i tiden för att se var han kom från. Att jag gissade på Norge beror på att det är Bohus län. Där har man ofta anknytning till Norge. Det kan ju vara en dansk med tanke på att det står native of Denmark i hans medborskapsansökan.

Eva M
Eva M

Karsten Jacobsen

Ja, jeg er godt klar over, at jeg skal lede bagud i tid for at fastslå statsborgerskabet, Eva.

Måske er forældrene gift i samme sogn kort før? Så vidt jeg kan se, står der "hustru" før Sara? Er der en, der kan lokkes til at se efter i den svenske kirkebog? Eller give mig et hint om, hvor jeg finder den på nettet?

Og hvordan med svenske folketællinger? Hvilke år falder de i? Og hvor kan de findes?

Endelig: Da faren er håndværker, er der måske en fortegnelse over disse i fx et Stadsarkiv i Göteborg? Er han dansk, kan det vel tænkes at stå i papirerne her? Ellers giver de formentlig nøjagtigtig fødselsdag og - sted.

Jeg lægger kirkebogen fra Göteborg til tydning for at være bombesikker på, hvad der står.

Mange hilsner
Karsten


Eva Morfiadakis

Mdern heter Sara Wilhelmina Hedman, 20 år.

Eva M
Eva M

Karsten Jacobsen

Tak, Eva, men har desværre kigget forgæves efter navnet hos familysearch og ancestry.com. Prøvede også at google det, men igen uden held.

Mange hilsner
Karsten