Hvornår fik (viceadmiral) Hans Jacob Rostgaard (1685-1756) adelspatent?

Startet af Karsten Jacobsen, 14 Feb 2012 - 13:22

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Har du adgang til Adelsårbogen og kan give mig oplysningen, vil jeg være meget taknemmelig. Jeg er også interesseret i oplysninger om evt. børn af Hans Jacob Rostgaard.

Jeg har styr på halvbroderen Frederik, der også bliver adlet. Hverken Hans Jacob eller Frederik arver dog adelstitel efter deres far, Hans, som netop ikke var adlet. Hans Jacob og Frederik er adlet på "egne meriter" - og uafhængigt af hinanden.  


Mange hilsner
Karsten

Finn Holbek

#1
DAA 1943:II:81 ff:

Om faderen:
Hans Rostgaard til Krogerup og Anholt, f. 15 April 1625 i Roost, deltog i Slagene ved Lister Dyb og paa Kolberger Heide, gjorde derefter Tjeneste i Sølvkammeret paa Rosenborg, 1648 ældste Sølvpopsvend paa Rosenborg, 1656 Ridefoged paa Kronborg Len, udviste sammen med sin 1. Hustru stor Tapperhed og Omsigt under Svenskernes Besættelse af Kronborg 1658—59, opretholdt en hemmelig Forbindelse med det belejrede København, røbede som Spejder bl. a. Tidspunktet for Stormen paa København, hvorimod hans Plan til at genvinde Kronborg mislykkedes; fik for sig og Hustru 1656 Livsbrev paa Krogerup og 1661 dets Jorder til Eje med adelig Frihed og Løfte om 300 Rdl. aarligt af Sundtolden...

hans søn:
Frederik Rostgaard til Krogerup og Anholt, f. 30 Aug. 1671 paa Krogerup; 1687 Student, 1690 uden Lands, Studieophold i Giessen, Leiden, Oxford og Paris, 1700 (9 Maj) Geheimearkivar, 1702 adlet...

Der nævnes ikke noget om Hans Jacob (eller andre sønner).

Han er dog nævnt i DB:LEX: http://runeberg.org/dbl/14/0347.html

men der står ikke noget om at han skulle have haft adelsbrev.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Karsten Jacobsen

#2
Hej, Finn!

Tak for dit svar. Jeg vidste godt, at Hans R. havde adelig frihed til sine jorde, men er det ensbetydende med, at han er adlet? (Efter hans fortjenester i svenskekrigen 1658-1660 havde det ellers nok været fuldt berettiget).

Frederik Rostgaards adelspapirer fra 1702 har jeg. De er desværre forfattet på latin, som ikke just er min stærke side.

Det er noget vås, når jeg omtaler Hans Jacob som Frederik R.'s halvbror. Jeg må have været meget træt, da jeg skrev det. Hans Rostgaard havde en uægte søn Jacob. Denne Jacob er far til Hans Jacob R., uanset at det i Runeberg, som du linker til siges, at faderen hedder Jens (Jens Rostgaard er en anden betydende mand i slægten. Han er nevø til Hans og fætter til Frederik. Han er vist mest kendt for at have ejet Farumgård og for at have ført de danske styrker, da de kæmpede mod selveste Karl XII, da denne gjorde landgang i Humlebæk med sin elitegarde).

Hans Jacob, som er denne tråds hovedperson, er flere steder omtalt som søhelt. Jeg har imidlertid ikke kunnet opsnuse, hvori hans heltegerninger består. Oprindeligt havde han Tordenskjold som sin underordnede, da denne var løjtnant. Senere bistod han Tordenskjold ved Marstrand m.m. (Er det måske bare hans status som "en af Tordenskjolds soldater", som har fået nogen til at opløfte Hans Jacob til heltestatus?).

Jeg har et par steder set Hans Jacob omtalt som adelsperson (men det er måske slet ikke korrekt?). På nettet kan man blandt andet finde nedenstående omtale, hvis man googler "Anne Hvides gård":        

Mange har stået som ejere af dette smukke hus; men især fra den første tid efter Anne Hvides død i 1577 ved man i dag ikke, hvem det har været. Geheimeråd Nils Kragh til Egeskov ejede huset omkring 1700. Efter hans død overtog hans søn, kammerjunker og etatsråd Niels Kragh "Herregården," som han ejede til sin død i 1740. Få år efter stod viceadmiral Jacob Rostgaard (1685-1756) som ejer af huset. Han deltog sammen med Tordenskjold i Store Nordiske Krig og var i 1717 chef for orlogsskibet "Fyen". Han deltog i angrebene på Elfsborg, Gøteborg og Marstrand. Jacob Rostgaard døde i Anne Hvides gård den 2. juni 1756, og han blev den sidste adelsmand, som kom til at bebo huset.


Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Fra Runeberg/Biografisk Leksikon om Peder Wessel/Tordenskjold:

7. Juli 1711 udnævnes (Tordenskjold) til Sekondlieutenant i Marinen, gjør derefter Tjeneste om Bord i Fregatten «Postillonen» (Kapitajnlieutenant H. J. Rostgaard) ved den glückstadtske Ekvipage.

MVH
Karsten

Finn Holbek

Jeg tror nu næppe at han har haft adelsbrev, ellers ville han være nævnt sammen med broderen i DAA 1943.
Det er svært at se hvorfor han skulle være udeladt, nu hvor slægten alligevel var under behandling.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Karsten Jacobsen

Jeg tror, du har ret, Finn. For en sikkerheds skyld vil jeg dog tjekke, om der er noget i adelige patenter i Rigsarkivet, når min vej en dag falder der forbi.

Bemærk, jeg ændrede Hans Jacob til en nevø til Frederik R., ikke en bror. Hans Jacobs far er Jacob Rostgaard (1651-1687), uægte søn af Hans Rostgaard. Hans Jacobs mor skulle være en Marie Redegilt.

Mange hilsner
Karsten


   

Finn Holbek

er skrevet bag øret  ;) jeg kender næsten intet til denne del af slægten, - ved du om den evt. er beskrevet i PHT eller anden litteratur?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Karsten Jacobsen

Hej, Finn!

Med slægten mener du så hele Rostgaard-linjen? Eller "kun" linjen efter Hans' uægte søn Jakob?

Om Hans og Frederik er der skrevet flere bøger, romaner og teaterstykker. Der findes også fyldige oplysninger om Jens i nogle af disse bøger, blandt andet hans egen levnedbeskrivelse. Jakob har jeg set en kort biografi om. Han blev dræbt et eller andet sted i Slesvig som ganske ung. Der eksisterer også breve mellem Frederik og Jacob, blandt andet trykt i en bog, jeg ikke lige husker titlen på.

Om der er noget i PHT har jeg endnu ikke fået undersøgt. Jeg opdagede først denne slægtslinje omkring november og drog kort efter til Antarktis. Efter jeg er kommet hjem igen, er jeg begyndt at rode med den igen.

Jeg skal lige have styr på mine notater igen, så skal du nok få præcisere oplysninger. Mine papirer ligger desværre hulter til bulter med så meget andet, fordi vi er ved at renovere lejligheden. Umiddelbart kan jeg huske titlerne på et par af romanerne om Hans Rostgård. De hedder "Tro, Håb og Nederlag" og "Svenskerne på Kronborg". I førstnævnte er der biografier om et par af Rostgård'ene. Et teaterstykke hedder "Hans Rostgaard og hans Hustru eller Anslaget paa Cronborg". En Thura(h?) har skrevet Hans Rostgaards livshistorie på versefødder, bestillingsarbejde fra sønnen Frederik. Der er også bøgerne "Frederik Rostgaards Liv og Levnet" og "Frederik Rostgaard og Bøgerne".

Desuden er der denne korte radioudsendelse om Frederik Rostgaard:

http://www.dr.dk/P1/danmarkkort/Udsendelser/2008/09/09112620.htm

Den er hæmmet af nogle fejl, bl.a. passer den angivne alder på Frederik på dødstidspunktet ikke med hans fødselsår. Værre er, at Frederik får æren for at have været chef for en bondemilits og 300 ryttere, der kæmpede mod Karl XII i Humlebæk. Det var hans fætter Jens, der ledede de danske styrker. Frederik selv har skrevet om kampen og fremhæver her fætterens mod!

Mange hilsner
Karsten

 

   

Karsten Jacobsen

Jo, der er faktisk en artikel i PHT med Rostgaard'ene opdager jeg lige. Jeg har faktisk den artikel! Den er skrevet af en Carl Langholz og hedder "Slægten Outzen". Den findes på side 109-36. Den omtaler i øvrigt også viceadmiralen og søskende til ham, men ingen kone eller børn.

Mange hilsner
Karsten

Finn Holbek

hej Karsten

Mange 1000 tak for diverse oplysninger samt tilsendte interessante materiale.

:)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Karsten Jacobsen

Et par bøger om Frederik Rostgaard:

Christian Bruun, "Frederik Rostgaard og hans Samtid", 1870.
Christian Bruun, "Aktstykker og Breve til Oplysning om Frederik Rostgaard og hans Samtid", 1871.

"Aktstykker..." er et af de steder, hvor man kan finde Jens Rostgaards egen levnedsbeskrivelse gengivet. Der er blandt andet også Frederik og konens testamente samt korrespondance mellem de to halvbrødre Jacob og Frederik (Hans R.'s uægte og ægte søn). Sproget veksler mellem latin, fransk, tysk og dansk. Frederiks breve til konen er fx på fransk, til halvbroren på tysk und so weiter.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Hans Jacob R. forbliver ugift. I sit testamente indsætter han sin kammertjener gennem 21 år som universalarving, så han har næppe børn (uægte måske?).

Jeg har ikke kunnet finde noget adelspatent på ham i Rigsarkivet, så det må være en and, at der i artiklen om Anne Hvides gård i Svendborg skrives, at han er adelsmand.

Mange hilsner
Karsten