Seminarielærer

Startet af Helle Lilholt, 14 Feb 2012 - 11:13

Forrige emne - Næste emne

Helle Lilholt

Hej

Jeg ved ikke så meget om min fars fætter. Han hed Niels Børge (Hansen) Berid, men blev kaldt Børge Berid. Han var i en periode seminarielærer på Hellerup seminarium. Han er født i 1914, antageligt i københavnsområdet, mest sandsynligt på Frederiksberg.

Det er hvad, jeg ved, og det er jo ikke så meget. Jeg vil gerne vide mere om hans fødsel og død, hans uddannelse og undervisningskarierre. Hans far hed Hansen, men tog tilnavnet Berid i 1918, hvorfor det er muligt, at Børge også bærer navnet Hansen.

Jeg håber det vil være muligt at finde nogle oplysninger i bøger over lærere?
PÅ forhånd tak.
Venlig hilsen Helle

Leif Thor Olsen

Hej.

Prøv at google Børge Berid.

Mvh. Leif

Helle Lilholt

Hej Leif

Tak for dit svar. Men Google havde jeg allerede forsøgt, og det kastede ikke mere lys over emnet, end jeg havde i forvejen.

Så jeg er stadig interesseret i at vide noget mere om ham, især som lærer.

Venlig hilsen
Helle

Leif Thor Olsen

Hej Helle.

Du har altså set hjemmesiden med flere personer Berid? Skriv til hjemmesidens ejer!

Bøger om lærere? Tænker du på "Den danske Lærerstand"? Den udkom 1934, så vidt jeg husker, andre kender jeg ikke.

Mvh. Leif

Henrik Brandt

Hej,

Her er et registerblad for Niels Børge Berids forældre:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2489917&searchname=polit_simple

Man kan her se, at adressen i 1914 var Trekronergade 32 i Valby. Du finder Niels Børge i Valby kirkebog 1910-1915, født 3.10.1914, opslag 124. Han er født i København (Maria Sogn) men døbt i Valby.

mvh Henrik

Helle Lilholt

Hej leif
Ja, den nævnte hjemmeside havde jeg set. Desværre er udgiveren afgået ved døden, se citat:
CitatVelkommen til Christians slægtsforskning.

Christian døde den 17. januar 2012.

Christian interesserede sig for slægtsforskning i mange år og startede i sin tid med de slægtsbøger, der blev udgivet i 1960 og 1970. Christian brugte også meget af sin tid på Hvorslev lokalarkiv.
Vi vil gerne et stykke tid endnu, vise Christians slægtsforskning til efterkommere og andre interesserede, der kan have glæde af det.

På familien's vegne.
Jens Aage Hansen.

Jeg ved ikke hvad denne "Den Danske Lærerstand" indeholder, da jeg ikke kender den. Men for nogle år siden var Ketty Lykke Jensen meget behjælpelig med at slå op i "Dansk Skolestat", og jeg havde nok håbet på, at der ville være en behjælpelig sjæl, som kunne gøre dette. Desværre findes den tråd ikke længere, som Ketty var så energisk med. Jeg tror tråden handlede om lærere, læger og gartnere. I hvert fald fik jeg både lærer og gartner oplysninger fra hende - dengang. Men jeg må se at opdrive et bibliotek, som har de 2 nævnte værker.

Men du skal i hvert fald have tak for dine kommentarer og hjælpsomhed.
Venlig hilsen
Helle

Helle Lilholt

Hej Henrik

Tak for dit tip med Politiets Registerblade. Dem har jeg tidligere søgt forgæves i flere gange. Men jeg indrømmer, at jeg ikke har gentaget processen for nylig.

Det nævnte registerblad samt kirkebog giver grundlag for nye konstruktive søgninger.

Tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Helle

Lene Martens

Hej

Det ser ud til, at Ketty Lykke Jensen også tilbyder sin hjælp her på det nye forum, selvom tråden ikke har været aktiv i et års tid.

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,3267.0.html


mvh Lene

Helle Lilholt

Hej Lene

Tak for dit tip. Dejligt at vide, at Ketty stadig er på banen, hvilket jeg vil benytte mig af.

Venlig hilse
Helle

Regelsen

Hej Helle

19-5-1880 Berid = Stationsforstander Taastrup 01.07.1939

En D.S.M.S.R.H Berid, frk. centralværkstedet i Kbh., * 12.10.1900. (Fornavne)!!!!
Venlig hilsen
regelsen

Helle Lilholt


Hej Regelsen

Du er på sporet med spændende nyt!

Stationforstanderen i Taastrup er Seminarielærerens far. Jeg vidste godt, at han var stationsforstander men vidste ikke, hvornår han fik denne stilling.

Så er der D.S.M.S.R.H Berid. Jeg antager, at hun må være den ikke-biologiske søster til seminarielæreren, men min far vidste  ikke hvordan hun var kommet til familien. Jeg er bekendt med nogle af navnene: Dagny Sigismunde Hertz Berid. De tre andre bogstaver er nye for mig. 

I FT-1916 hed hun Jensen til sidst (som hele familien), men i 1921 hedder de Berid og er kontorist v. Statsbanerne. Navneændringen fandt sted i 1918.

I KRAK har jeg fundet en fond som hedder:
Dagny Sigismunde Marie Sofie Rasmine Hertz Johansen og Andreas Herman Johansens Fond.
Hvad fonden beskæftiger sig med, ved jeg ikke endnu, men der kan vidst ikke være tvivl om, at det er den samme person.

Du skriver ikke din kilde, men du nævner Centralværkstedet, som vel må være Statsbanerne?

I de 2 folketællinger står der, at Dagny Sigismunde Hertz Jensen (Berid) er født på Frederiksberg. Jeg har været alle sogne igennem, som er nævnt i sogneoversigten 1900:
Frederiksberg, Skt Thomas, Skt Lukas og De Classenske Boligers Menighed, uden at kunne finde hendes fødsel *12-10-1900. Skt Lukas har registreret fødsler fra Frederiksberg Fødehjem.

Er der noget jeg skulle have overset mht at finde D.S.M.S.R.H Jensen's (Berid's) fødsel?

Venlig hilsen
Helle




Regelsen

Hej Helle

Ja - det er DSB, og hun er ansat 01.01.1921 - og hun er tjenesremand i samme stilling i 1948.

Christian - elev 01.06.1898, ass. 01.04.01, trafikktl II Kbhvn G 01.02.1927, trafikktl s.St 01.07.31
& Stfst. =1.07.1939 - 5. lønningsklasse. 
Venlig hilsen
regelsen

Helle Lilholt

Hej igen Regelsen

Tak for dit spændende svar, som desværre indeholder en del - for mig - uforståelige forkortelser. Jeg håber, du vil bruge endnu lidt tid på at forklare følgende:

trafikktl II Kbhvn G
trafikktl s.St


Venlig hilsen
Helle

Regelsen

Hej Helle

Hvis jeg skal "oversætte", så:

Kbhvn G = Københavns Godsbanegaard.

trafikktl II = Trafikkontrolør af 2. grad

trafikktl s.St = Trafikkontrolør samme station
Venlig hilsen
regelsen

Helle Lilholt

Hej igen Regelsen

1000 tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Helle

Regelsen

Hej Helle

Så er Jens Berid (civil i søværnet) - afdelingsleder (ans. 1947) vel også familie!
Venlig hilsen
regelsen

Helle Lilholt

God morgen Regelsen

Jeg kender kun 1 Jens Berid, og han var født i 1947 (3. maj), og han er søn af seminarielæreren.

Hvis du virkelig mener, han blev ansat i 1947, så er det en person, jeg endnu ikke "har opdaget".

Spændende!

Venlig hilsen
Helle

Regelsen

Hej Helle

Hej Helle - i 1993 er han rykket en lønramme op. og der anføres.  * 03.05.47 & 01.09.85
Venlig hilsen
regelsen

Helle Lilholt


Hej igen Regelsen

Så ser det ud til, at det alligevel er "min" Jens Berid.
01.09.85 antager jeg, er dato for ansættelse med ny lønklasse fra 1993.
Mange tak for disse supplerende oplysninger!
Venlig hilsen
Helle