Hjælp til information om Bredal-familien.

Startet af Anders Bébe Hansen, 11 Feb 2012 - 18:24

Forrige emne - Næste emne

Anders Bébe Hansen

Hej.

Jeg laver lidt slægtsforskning for en der har efternavnet 'Bredal'

Så har jeg så fundet tilbage til Søren Nielsen Bredal:

Søren Nielsen Bredal
Født: 23 December 1770
Sted: Hejnsvig, ukendt opsl.

Ægteskab:
Mette Marie f. NielsdatterD. 10 Marst 1802
Sted: Grindtsted, ukendt opsl.

Død:
26 December 1825
Sted: Krog, Grene sogn


Jeg kan ikke finde noget efter Søren. Ville rigtig gerne finde længere tilbage, og se om hun er i familie med guvanør Erik Bredal, der nævnes som guvanør i 1791
Guvernør Erich Bredal klagede over mange skattesnydere, som skjulte slaverne i skoven, når der var slavetælling. på Wikipedia.

Søren får sønnen: Niels Sørensen Bredal:

Niels Sørensen Bredal
Født. omk. 1806
Sted: Ukendt.
Død: 13 November 1837
Sted: Lihme.

Notat: Da manden Døde pludselig efter at have deltaget i et Svir i Ll. Lhime og Rygtet fortalte at han der var bleven Stødt ved et Slagsmaal. Saa Synede Didtriktslægen Liget.

Kunne da være sjovt at vide hvad der sker da han døde.


Håber at nogle kan finde noget information om familien Bredal.- Helst dem jeg nævnte før, eller som har sammenhæng med dem.

Med Venlig Hilsen Anders Bébe Hansen

Else Skovbo Jensen

Hej

Der er Bredal flere steder i landet, bl. a. i Engum sogn, Hatting herred, Vejle amt

Der er også Lihme/Lime flere steder, men  i Nørup sogn, Tørrild herred, Vejle amt, ligger både Ll. Lihme og St. Lihme

Jeg har kigget i Nørup KB. Niels Sørensen er ikke død på den dato du nævner i Nørup sogn.

Du har fødselsdagen for Søren Nielsen Bredal og i Hejnsvig. Slå fødselsdagen op og du får navnet på faderen, evt. på moderen, hvis hun ikke er gift.

Slægtsforskning er ikke noget man laver på en aften !!! selv om navnet hverken er Hansen eller Jensen.

Du skal også oplyse os nøjere om dine kilder. Ellers får du næppe mere hjælp.

mvh
Else

Anders Bébe Hansen

Undskyld.

Jeg er altså ikke profesionel slægtsforsker, men kun hobby.

Men der hvor alt det jeg lige skrev kan findes her: http://www.tirsgaard.dk/Christian.web/Christian.web/per02419.htm

Jeg kan ikke læse det der er fra før ca. 1830-20
Derfor har jeg ikke kunne se Søren Nielsen Bredal født.

Venlig Hilsen Anders.

Else Skovbo Jensen

Hej Anders
Der er ingen - eller i hvert fald - meget få professionelle slægtsforskere på dette sted. Så for det skal du bestemt ikke undskylde.
Jeg har kigget på det link du har fundet dine oplysninger på. Det er ok at søge hos andre slægtsforskere, men ingen er perfekt. Der forekommer tit fejl. Også her. Niels Sørensen Bredahl døde 1837 og blev begravet i Randbøl( det stemmer ) Han angives at være 31 år, så kan han ikke være født i 1817, som der står i din kilde. Han er født 1806, opslag 205,  Ribe amt, Slavs herredVorbasse-Grene sogn     1755-1813. Hans forældre er Søren Nielsen Bredahl og
Mette Marie Olesdatter ( ikke Nielsdatter som der står i din kilde)
Hvis du skal finde mere om det slagsmål, der er nævnt ved Niels´død må du til Landsarkivet i Viborg og søge efter politiforhør.

Men er du sikker på, at denne Niels Sørensen Bredahl virkelig indgår i den familie du søger ?

Du skal gå baglæns i din søgen. Altså først finde forældre, så bedsteforældre, oldeforældre osv. og altid med dokumentation i de originale kilder, dvs.kirkebøger , tildels folketællingerne

Har du fulgt tv-serien "Ved du hvem du er" ? DR har en hjemmeside på

http://www.dr.dk/DR1/ved-du-hvem-du-er

På denne side finder du gode råd og links til de mest benyttede sider. Gotisk skrift kommer du ikke uden om.

God fornøjelse

mvh
Else

Anders Bébe Hansen

Hej Else

Ham Niels, han ingår i familie.
Han er far til Søren Nielsen Bredal.
Søren er direktie tip-oldefar.
-Så ja :)

Nu hvor du siger at der står Olesdatter.
Hvordan kan det så være at hendes far hedder
Niels Olufsen (Bank) på linktet?

Jeg kigger lige starks ind på ved du hvem du ers hjemmeside.

Hilsen Anders.

Else Skovbo Jensen

Hej

Jeg har fundet vielsen mellem Søren Nielsen Bredal og Mette Marie Nielsdatter opslag 72 i Grindsted (1768-1806) Der kaldes hun ganske rigtigt Nielsdatter. Niels Olsen og Niels Sørensen er forlovere. Formentlig de 2 fædre. Hvorfor anført som Olesdatter ved  sønnens dåb?? Måske er hendes far virkelig en Ole/Oluf og denne Niels Olsen er hendes stedfar.  Jeg ved det ikke, men der er noget, der skal undersøges.

mvh
Else

Anders Bébe Hansen

Mange tak Else.

Det skal bare undersøges, men hvordan? :)

Med Venlig Hilsen Anders.

Erna Bonnemann


Hej Anders jeg slægter også i Bredal
Niels Sørensen Bredal Han er født 15.nov.1806 1755 - 1813 Vorbasse Grene opslag 205

Vielse : Grene Kirkebog 1812 - 1829 opslag 32 nr. 2.
død Randbøl Kirke Død: 13 November 1837
er det , det du mangler og du kan bare spørge hvis det er mere

M.V.H Erna Bonnemann

Erna Bonnemann

hej igen jeg glemte lige at skrive at han er gift 18.apr.1829 i grene
grene kirkebog 1812 - 1829 oplag 32 no 2

Erna Bonnemann

Anders Bébe Hansen

Hej Erna.

Mange tak for yderligere information.

Kunne godt tænke mig at høre lidt om hvor langt du er kommet tilbage i Bredal-slægten.

-Er du i direktie generation med Niels?

Jeg er kommet tilbage til Søren Bredal.

Søren Bredal
f. ca. 1678
d. 27 februar 1760, Grindsted
(har ikke haft muligthed for at se om det passer, kan ikke læse det)
(kilde: http://www.horsboel.dk/familie/grind/dat43.htm )

Kender ud fra kilden ikke Sørens partner.

Søren Bredal kunne jo så godt i prænsippet være far til Niels Sørensen Bredal, som jeg nævte fra starten af.
-Niels hedder Sørensen til efternavn, dvs faderen skal hedde Søren. Det gør han.
-Alderen passer også nogenlunde.
-Søren er død i Grindsted, der hvor Niels er født, Grindsted.


Så hvis du er kommet længere tilbage, kan bekræfte om jeg har fat i den rigtige person eller bare kan fortælle lidt mere om Bredal-slægten, ville jeg være meget taknemlig.

-Måske kunne du også forklare mig hvorfor at ved dåben af Niels Sørensen Bredal, at hans mors pigenavn er Olesdatter, men ved vielsen af Mette og Søren der står Nielsdatter?


Mange hilsner Anders Bebe Hansen

Erna Bonnemann

Hej Anders jeg er ikke helt så langt tilbage : det er min Mand der er i fam. Niels Sørensen Bredahl Han er min Mand tip – tip – Oldefar  og hans far er Søren Nielsen Bredahl død 26.dec 1825 i Grene men jeg vil lige prøve at kigge lidt på det Søren Bredal er nok en far lidt længere ude da han ikke kan være far til Niels Sørensen for han døder før han er født

Jeg kan heller ikke forstå at hun hedder olesdatter ved Niels Dåb  men det er altså somme tider at præsten skriver forkert
Hilsen Erna

Anders Bébe Hansen

Ham Niels jeg snakker om er:

Niels Sørensen Bredal
f. 18 august 1734, Grindsted
æ. 5 december 1773
- Maren Christensdatter
d. 8 april 1804, Grindsted
(Kilde: http://www.horsboel.dk/familie/grind/dat43.htm)

Der står nede ved børn:

Børn:
Sørensen, Peder
Født : 9 November 1721 i Grindsted, Dal
Døbt : Peder Sørensen Bredal
Død : 8 Juli 1798 i Grindsted, Dal
Stilling : I GD
Sørensdatter, Maren
Født : 24 Januar 1725 i Grindsted, Dal
Sørensdatter, Anne Kirstine
Født : 10 Juli 1729 i Grindsted, Dal
Død : 22 Juni 1633 i Grindsted, Dal
Sørensen, Niels
Sørensen, Christen
Født : 11 Februar 1737 i Grindsted, Dal


Niels Sørensen er 7 generation.
Han er farfar til Niels Sørensen som du snakker om :-)


Med Venlig Hilsen Anders.
Hilsen Anders Bébe Hansen

Ejner Gjødsbøl Pedersen

Niels Sørensen) Bredal gift først med Karen Pedersdatter, 2 med Maren Christensdatter, 3 med Kiersten Marie Chrestensdatter. Oplysning fra lokalarkivet.
Venlig Hilsen Ejner

Anders Bébe Hansen

Har du mere information om ægteskabet med Maren Christensdatter?
Hilsen Anders Bébe Hansen

Lise Østerberg Bahr

Hej Anders.

Der findes Bredal slægt på:
www.nermo.org/slekt/ 
her er det .....Elsebeth Johanne Andersdatter Bredal... via bl.a. Rasmusdatter m.v. til Mule slægten omkring 1500-tallet.

Jeg er selv interesseret i slægten.... indgangsvinkel KAN VÆRE:
Hjorth/Schrøder/Abildgaard
Arbo Bahr  slægt. Bornholm og ?


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr