Hjælp til at forstå en folketælling

Startet af Jonas Albertsen, 11 Feb 2012 - 16:05

Forrige emne - Næste emne

Jonas Albertsen

Det er vedr at jeg prøver at forstå hvad det er der står i en folketælling. Er det ikke meningen at man skal skrive hvad vedkommende arbejde med og hvor vedkommende blev født henne?

Det jeg ikk rigtig kan forstå hvad man har skrevet.
Jeg fandt bogen http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Folketaelling.aspx
hvor årgang jeg søger er år 1930, rolsted Sogn.
opslag 82, nr 30.

Jeg kan ikke forstå at der ikke står hvor manden er født og under kolonnen erhverv, står der bare nogle tal. Ikke lige noget jeg fatter.  ???

Jeg har næsten heller ikke set noget så sjusket skrevet  :P

Håber at der er nogen der kan hjælpe?

MVH Jonas

Anne Mortensen

Det er ikke sjusket skrevet - så skulle du se noget der kan være virkelig  svært at læse.

Hvis ikke beboerne udfylder de kolonner der er eller giver oplysningerne  til den person der har foretaget optællingen - ja så er der ikke noget at se.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inge Hedal

Hej
Vi får at vide, at han er arbejdsmand, for i rubrikken står der "do" - altså det samme som manden ovenover.
Mvh. Inge

Jonas Albertsen

Men hvorfor stor der så ikke hvor han er født henne? Der står jo at han umiddelbar er dansk statsborger, men behøvede han at være dansker?

Af et eller en anden grund har man hørt rygter om at han måske var englænder, men syntes bare at det er meget tvivlsomt at tro på efter alt det man har hørt om, om ham :S

hvorfor flytte til Danmark fra England?

Rune Stjernholm

#4
Hej Jonas

Af folketællingen fra 1930 vil du kunne læse, at:

Sønnen Rasmus Ejgild Albertsen er født i Rolsted den 27. august 1930:
Odense/Åsum/Rolsted, 1914-1931, opslag 46.

Dér oplyses, at han reelt er født på Amtssygehuset i Odense:
Odense/Odense/Odense Ansgar, 1928-1934, opslag 58.

Dér oplyses, at hans forældre er viet i Sdr. Nærå den 3. februar 1929:
Odense/Åsum/Sønder Nærå, 1910-1946, opslag 123.

...og dér oplyses, at gommen, Carl Immanuel Albertsen (Albrechtsen), er født i Sæby den 2. marts 1890:
Hjørring/Dronninglund/Sæby, 1881-1890, opslag 47.

Voilà!

--------------------------------------------------------------------------------

Det ser i øvrigt ud til, Carl Immanuel Albertsen har haft en del ældre søskende:

Hjørring, Dronninglund, Sæby Købstad, Sæby Kjøbstad Vestergade, , 2, FT-1890, C3263
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Peter Albertsen 45  Gift Husfader Træhandler Skjæve Sogn Hjørring Amt
Karen Albertsen født Jensen 42  Gift Husmoder  Læsø

Albert Christian Albertsen 13  Ugift Barn  Sæby
Søren Peter Albertsen 12  Ugift Barn  Sæby
Elisa Dorthea Albertsen 10  Ugift Barn  Sæby
Niels Christian Albertsen 7  Ugift Barn  Sæby
Johanne Albertsen 3  Ugift Barn  Sæby
Inger Marie Carlsen 25  Ugift Logerende Sypige Torslev Sogn Hjørring Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Anne Mortensen

Sønnen Rasmus Ejgild

Bliver født

Odense
Ansgar 1928-1934
opslag 58

Bliver døbt

Rolsted 1914-1931
opslag 46
--------------------------

I kirkebogen i Ansgar oplyses forældrenes vielse

Sønder Nærå 1910-1946
opslag 123
1929
der er ikke meget englænder over ham  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jonas Albertsen

Ej tak!

Fatter simpelthen ikke alt det i har kunnet læse ud af det.
Har faktisk også haft på fornemmelsen om det at Carl skulle være født i Sæby, er bare blevet forvirret over at han hed Albrechtsen der. Men dato og det passer jo fuldstændig med det har jeg fået fortalt.

Men tak  :)

Karen Graabæk Møller

Hej Jonas

Uha, det med navne .. det er noget drilsk noget.

Jeg har selv aner som veksler mellem Albrecht og Albert - tidligere var det vist hip som hap om det var det ene eller det andet.

Men mit tilfælde er tilbage i 1700-tallet, og 100 år efter er navneloven lidt bedre struktureret. Men måske kan det skyldes 1) en stavefejl af præst eller degn, eller 2) at Albertsen ligger lidt nemmere på tungen end Albrechtsen, så det blev det til når man sagde det til folk.

Du skal i hvert fald aldrig lade dig forvirre af navne som ligger så tæt op af hinanden - der findes utallige "navnepar", som forveksles uden at blinke. Men hvis din ane heddder Peder det ene sted og Jens det andet, ja så er der nok noget galt.

Hilsen
Karen G. Møller

Jonas Albertsen

Hvordan har i dog kunnet finde ud af så meget på så kort en tid?

hvordan har i kunnet finde ud af at Rasmus Eigil Albertsen var født der hvor han var, for det vidste jeg heller ikke engang? har altid troet at han var født i Rolsted..

Jeg undrer mig virkelig meget, og er dog også meget ung, men jeg syntes bare at jeg har skulle bruge flere uger på at finde det i nu har kunnet finde på ingen tid?

Er der nogle steder i søger på nettet? Står der mere på nettet end hvad jeg skulle tro?

Jeg er noget imponeret :-)

Men ellers rigtig mange tak :-)

Lissa Pedersen

Hej Jonas,

Du finder kirkebøger og folketællinger på www.arkivalieronline.dk (som du allerede har brugt) samt diverse andre ting under "Andre arkivalier" og folketællinger på www.ddd.dda.dk.

www.krabsen.dk er en god side, hvis man er i tvivl om, hvor et stednavn er, bl.a. i hvilket sogn og amt.

www.familysearch.org er mormonernes side, hvor man kan finde mange oplysninger, men stol ikke altid på alle oplysninger. Der kan være fejl, og man skal altid selv checke tingene i kirkebøger osv.

Hvis man har aner, som boede i København, er www.politietsregisterblade.dk er rigtig god side. Politiets registerblade var en registrering af folks bopæl, indtil folkeregisteret blev oprettet 1927/1928. Under introduktion kan du læse om bladene og hvilke år de dækker.

Har du aner i Århus før 1891, er www.folketimidten.dk også en god side.

Dette var lige, hvad jeg kunne komme i tanke om.

Hilsen Lissa

Karen Graabæk Møller

Hej Jonas

Prøv at følge Runes "fodspor".  Han forklarer trin for trin hvordan han har fundet frem til sine resultater.

Hilsen Karen