Skoleår -løst

Startet af Gerda Lund Ligaard, 14 Nov 2010 - 19:09

Forrige emne - Næste emne

Gerda Lund Ligaard

Hvor/hvordan kan jeg finde ud af, hvornår skoleåret startede/sluttede?
Mere præcist: jeg har en ane, som 1924 (i Hadsund) tager præmilinæreksamen: hvor kan jeg finde ud af, om det er til april eller til sommer/ i juni måned? Eller?
Engang sluttede folkeskolen til april, men studenterne sprang vel ud til sommerferien? eller?
Hvornår gik man over til, at klasseskiftet ikke var til april, men til sommer?
Var dette samtidig for folkeskole/ studenter-/ præmilinæreksamen og for land og by?
Jeg har forsøgt at google, men ikke fundet noget svar.

Mvh
Gerda

Lissa Pedersen

Gerda,

Jeg startede i april 1957 i 1. klasse. Året efter i 1958 blev skoleåret flyttet til at starte efter sommerferien. Jeg gik på en landsbyskole i provinsen.

Kan desværre ikke svare på det andet.

Mvh Lissa

Gerda Lund Ligaard

Tak, Lissa.
Jeg er stadigvæk meget interesseret i at høre, om nogen kender noget til skoleåret 1924 som nævnt ovenfor.
Herunder hvornår præliminæreksamen blev afsluttet.
Mvh
Gerda

Hans Poulsen

#3

Hej Gerda

"..hvornår præliminæreksamen blev afsluttet..".

Hvis du mener

- 01...efter forudgående skolegang, mener jeg, men véd det ikke med sikkerhed, at det var efter fem underskoleklasser og fire mellemskoleklasser

- 02...hvornår selve eksamenen blev afskaffet er jeg heller ikke præcis, men en af mine søstre, født 1928, tog præliminæreksamen på normeret tid, så hun var vel færdig omkring 15-årsalderen, det vil  sige omkring 1943. Om krigen så har haft en eller anden forsinkende indvirken, så hun først var færdig 1944 - 1945, tør jeg ikke sige, men vil spørge hende i morgen i telefonen

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Helge Bay

#4
Hej Gerda

Med skoleloven af 1958 blev forskellen mellem by- og landsbyskolerne afskaffet.

I byerne var skolen opdelt i grundskolen, mellemskolen (Eksamens- og fri mellemskole), real skole og (i de fleste byer) gymnasium. På landet havde man "enhedsskole" med syv års skolegang (og skolegang hveranden dag) og her startede skoleåret 1. april, mens det i byerne startede i august efter sommerferien.
Eksamen ved byskolerne var derfor i juni før sommerferien.

Men allerede midt i halvtredserne blev der i de fleste landkommuner bygget nye centralskoler, hvortil eleverne fra de små landsbyskoler blev samlet, og her begyndte skoleåret efter sommerferien.

Mvh.

Helge

Gerda Lund Ligaard

TAK for hjælpen Hans og Helge. Jeg blev klogere og det er jo altid godt.
Jeg vil gerne høre, om nogen ved, hvornår på året præliminæreksamen mon blev afsluttet.
Måske følger denne eksamen folkeskolens skoleår?
Mvh
Gerda

Poul-Erik Langvad

Hentet fra "Den Store Danske":

skoleår, den periode, som en elev normalt tilbringer på hvert klassetrin. Siden 1958-lovændringerne begynder den danske folkeskoles skoleår, der fra 1993-lovens ikrafttræden omfatter præcis 200 skoledage, den 1. august i stedet for den 1. april, som var fastsat i Folkeskoleloven af 1937. Årsagen til skiftet var ønsket om en samordning med gymnasieskolerne, der havde lang tradition for et sommerskoleår til forskel fra et forårsskoleår, som især tilgodeså landbosamfundets ønske om at kunne drage nytte af de unges arbejdskraft allerede ved forårets arbejde.

Den egentlige undervisning begynder i praksis normalt 8-10 dage inde i august, men den 1. august er datoen for skoleårets påbegyndelse og dermed afgørende for en række afledte spørgsmål om klassestørrelse mv. Tidspunkt for ferier afgøres kommunalt, bortset fra sommerferiens begyndelsestidspunkt; dette fastsættes af Undervisningsministeriet, som tillige udsender en vejledning om øvrige ferier og fridages placering.

Håber det hjælper lidt.

M.v.h. Poul-Erik

Gerda Lund Ligaard

Tak Poul-Erik.
Hvis nogen kender et sted, hvor der er noget om 1924 og præmilinæreksamen og skoleåret der, er jeg stadig interesseret.
Mvh
Gerda

Thestrup-Bjørn

Hej Gerda!

Det er ikke helt nemt at hjælpe dig med, hvornår præliminæreksamen blev afholdt i 1924.

Jeg har fundet meget lidt brugbart ved at google

– f.eks. fra Vejen Realskole:  Juli 1913 blev vi færdige med præliminæreksamen (alm. forberedelseseksamen). I slutningen af juli besøgte jeg på en lang cykeltur min...
fundet her:  http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/erindringer-fra-vejen-realskole-1909-1913/


Prøv at henvende dig til Undervisningsministeriet.
De må have nogle bekendtgørelser, undervisningsvejledninger el.lign. fra årene omkring 1924 - http://www.uvm.dk/
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Gerda Lund Ligaard

Tak for hjælpen Thestrup-Bjørn. God idé.
Nu vil jeg så opdage, om de svarer på den slags spørgsmål.
Mvh
Gerda

Thestrup-Bjørn

Hej igen!

Prøv også dit bibliotek.

Følgende må kunne lånes - Lov om højere Almenskoler m.m.. 24. april 1903.
Trykt i Lovtidende for Kongeriget Danmark for Aaret 1903 s. 273-74


Denne lov gjaldt til 7. juni 1952

Om der deri står noget om præliminæreksamens afholdelse, kan jeg ikke sige; men det er vel et forsøg værd.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Gerda Lund Ligaard

#11
TAK Thestrup-Bjørn.
Jeg mailede til UVM og må nu vente og se, om de svarer. Det er måske et sprøgsmål om tid og kapacitet.
Jeg vil gå videre med biblioteket.
Mvh
Gerda

P.S. Nu fik jeg mail fra UVM og svaret er, at præliminæreksamen 1924 er marts - juli i 1924.