Ved du hvem du er?

Startet af Finn Holbek, 09 Feb 2012 - 18:00

Forrige emne - Næste emne

K. Thidemann

#30
Anders W. Bertelsen


Blev der ikke fortalt ar Emma ikke havde kontakt med familien i Danmark i mange år.
Har jeg misforstået et eller andet ?



Nibe kirkebog, Aalborg Amt
1911 – 1915
1912 opslag 10
12. marts
Hugo Emil Vodskou

Viggo Alexander Vodskou, Snedkermester og hustru Jane Pedersen 36 ar

Læge Frk. Emma Vodskov, New York
Enkefru Grethe Marie Vodskov, Kjøbenhavn
Fisker Peter Larsen Pedersen, barnets fader.
----------------------------------


Aalborg, Kær, Hals, Hals By, et Hus, 17 [26], FT-1890, D2915
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Grethe Marie Vodskou, f. Frederiksen 42  Enke Husmoder Pensioneret Oversergentenke Sæby
Louise Pouline Christine Vodskou 14  Ugift Barn  Aalborg
Viggo Alexander Vodskou 13  Ugift Barn  Hals
Peter Jakob Andreas Vodskou 12  Ugift Barn  Hals
Emma Laurentine Emilie Vodskou 9  Ugift Barn  Hals  
Meta Katrine Elisabeth Vodskou 7  Ugift Barn  Hals
Olga Augusta Vodskou 4  Ugift Barn  Hals
 
---------------------------------------


Aalborg, Kær, Hals, Hals By, et Hus, 158 [26] F1, FT-1880, C4681
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Chr. Andersen Vodskou 55  Gift Husfader, Pensionist, Dannebrogsmand og Hædersmand  Hammer Sogn, Aalborg Amt
Grethe Marie Vodskou, født Frederiksen 33  Gift hans Hustru  Sæby By
Frits Poul Emanuel Voskou 10  Ugift deres Børn  Aalborg By
Agnes Margrethe Voskou 8  Ugift deres Børn  Aalborg By
Valdemar Voskou 6  Ugift deres Børn  Aalborg By
Louise Pouline Voskou 4  Ugift deres Børn  Aalborg By
Viggo Alexander Voskou 3  Ugift deres Børn  Hals Sogn, Aalborg Amt
Peter Jacob Andreas Voskou 2  Ugift deres Børn  Hals Sogn, Aalborg Amt
Lars Marinus Frederiksen 63  Enkemand Aftægtsmand  Sæby By
 
-------------------------


mvh K.Thidemann 9000

Gitte Johansen

Det er Anna, der rejser til Utah.

Hun er fra 1845-1911.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Irene Christoffersen

Hej

"Verden vil bedrages" - gælder det også Sammenslutningen af Slægtshistoriske Foreninger (SSF)??

"Redaktionen bag 'Ved du hvem du er?' har modtaget Slægtsforskerprisen i Bjerringbro."

Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

heine petersen

hej

DR - tak for udsendelse omkring Anders W. Bertelsen

historien om anen der tog til Amerika og mormonerne kunne ligeså godt ha været om min egen slægt, min far's bedstemors søstere der tog til America/Utah...

spændende udsendelse ...

vh heine

Egon Hansen

Endelig en uydsendelse hvor det ikke gare gjalt om at finde een eller anden kendeis i 16. 17 hundredetallet som måske kunne være en nærmere eller fjernene familie med vores hovedperson. men en aneudredning som vi kunne forholde os til - - - selv om det ikke var en ane som blev "vagt" og fulgte det som vi andre ville kalde "falske profeter".
Når vi så skulle slæbes med til Amerika, kunne det have været mere givende i slægtsforskningsmæsig henseende, hvis man havde benyttet lejligheden til at kikke på mormonernes slægtsforskning, dens fordele og mangler, frem for at "jogge rundt" i flerkoneriet, som sekten forlængst har forladt, frivilligt eller for at indordne sig efter lovgivningen.
Hvor mange fjernsynsseere mon hørte den radioudsendelse, kaldet "De bedste slægtsforskere" som mere var en forklaring om mornonernes tro på "frelse" for forfædrene end en forklaring om hvordan det kan gå til at der er så mange fejl i de lister som FS udgiver!
Hvad med alle dem som mormonerne "binder sammen" men som ikke har noget med hinanden at gøre!

Mvhg Egon

Finn Holbek

Citat fra: Irene Christoffersen Dato 18 Feb 2012 - 10:38
Hej
"Verden vil bedrages" - gælder det også Sammenslutningen af Slægtshistoriske Foreninger (SSF)??
"Redaktionen bag 'Ved du hvem du er?' har modtaget Slægtsforskerprisen i Bjerringbro."

Interessant.

Var der nogen begrundelse i forbindelse med prisoverrækkelsen?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Lis Petersen

Lis Petersen - 3000

Niels Bjøreng

Som jeg husker udsendelsen, var det ikke en ane, der emigrerede.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Finn Holbek

Citat fra: Lis Petersen Dato 18 Feb 2012 - 22:46
Begrundelsen kan ses her:

http://www.dr.dk/DR1/ved-du-hvem-du-er/20110920111415.htm

Vh Lis.

Tak Lis.

Jeg tillader mig at være uenig, men sådan er der så meget.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Alice Oppenheim

Jeg klipper lige fra omtalte begrundelse:

Hvert afsnit tager et halvt år at producere. Researchen tager to-tre måneder, og resten af tiden går med optagelse, redigering og klipning.

"Researchen tager to-tre måneder" — Er det kun mig, der triller rundt på gulvet af grin?  ;D


Kilde: http://www.dr.dk/DR1/ved-du-hvem-du-er/20110920111415.htm

Irene Christoffersen

Hej

Ved man hvem der researcher ? DR er ikke så vild efter at fremhæve disse folk. Er man beskeden eller hvad er grunden. Da jeg i sin tid spurgte efter hvem der havde lavet research på Vitus Berings forbindelse til Puk Elgård fik jeg at vide at det fremgik af rulleteksten. Men hvis man forsøger i hvert tilfælde at finde tilbage til RuderKonge så er det da noget der tager tid.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Egon Hansen

Tja----- vi ved jo ikke hvor meget der bliver klippet fra!
Jeg begyndte at finde aner i 1948. Jeg kom tilbage med een linie til min 4tip som døde i 1698. Så gik jeg igang med at finde alle nulevende(1950!) efterkommere af min 2tip og een af hans brødre. Det var klar jan 1952. men jeg havde jo altså min arebejde som smedelærling ved siden af, og alle mellemled skulle dokomenteres, og dengang havde vi jo hverken computer eller AO !
Og det var længe før jeg så de første microkort og film, så det var vild fart mellem jagtvejen og Christiansborg. -på cykkel!
mvh Egon

Finn Holbek

Det var lige præcis den slags sludder man kunne frygte:

http://www.bt.dk/kendte/bitter-familiestrid-bag-kulissen-hos-heick

Citat:
Adelige aner

Egentlig troede de, at striden var død og begravet med deres forældre, men da datteren Annette Heick  for nylig gik på opdagelse blandt sine forfædre i DR-programmet 'Ved du, hvem du er?', blev der pustet nyt liv i de gamle minder og roller.

Dem byttede slægtsforskerne dog hurtigt rundt på, og til Hildas forundring afslørede de, at de adelige aner var på hendes side. Og at hendes familie talte lensgreve Peder Griffenfeld og datidens store arkitekt Laurids De Thurah, der stod bag bl.a. Eremitageslottet i Dyrehaven.


En håbløs gang vrøvl, foranlediget af DR's evendelige sammenblanding af arner og aners søskende.

1. Anette stammer fra Griffenfeldts søster, som ikke var adlet.
2. hun stammer fra Albert Thurah (1700-1740), hvis brødre blev adlet, og da disse brødre ikke fik efterkommere overgik adelsskabet til Alberts søn Christian Henrik de Thurah (1729-1812).
Anette stammer fra en bror til sidstnævnte, Laurits Albertsen Thurah (1727-1781), g. m. Karen Jørgensdatter Fogh Clementin. Laurits Albertsen var IKKE adlet.

Så derfor igen:
Anette Heick har ikke en eneste adelig ane, på trods af BTs påstand om det modsatte.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Kim Hansen Pierri

Hej

Jeg syntes serien er meget underholdende. Så er der ikke mere i det. Kunne nu også bedre lide den svenske og den engelske serie. Syntes også den norske er udemærket, selvom det virker som om de hurtigt kom til en slægtsbog i Norge (og der er jo ikke så interessant).

Er enige i at den engelske og den danske ikke er helt så gode som de andre jeg har set.

Serien og den amerikanske "Roots" er grunden til at jeg genoptog slægtsforskningen efter 20 års pause.

Kim

Mik Severinsen

#44
Citat fra: Finn Holbek [75] Dato 28 Feb 2012 - 18:06
Det var lige præcis den slags sludder man kunne frygte:

http://www.bt.dk/kendte/bitter-familiestrid-bag-kulissen-hos-heick

Citat:
Adelige aner

Egentlig troede de, at striden var død og begravet med deres forældre, men da datteren Annette Heick  for nylig gik på opdagelse blandt sine forfædre i DR-programmet 'Ved du, hvem du er?', blev der pustet nyt liv i de gamle minder og roller.

Dem byttede slægtsforskerne dog hurtigt rundt på, og til Hildas forundring afslørede de, at de adelige aner var på hendes side. Og at hendes familie talte lensgreve Peder Griffenfeld og datidens store arkitekt Laurids De Thurah, der stod bag bl.a. Eremitageslottet i Dyrehaven.


En håbløs gang vrøvl, foranlediget af DR's evendelige sammenblanding af arner og aners søskende.

1. Anette stammer fra Griffenfeldts søster, som ikke var adlet.
2. hun stammer fra Albert Thurah (1700-1740), hvis brødre blev adlet, og da disse brødre ikke fik efterkommere overgik adelsskabet til Alberts søn Christian Henrik de Thurah (1729-1812).
Anette stammer fra en bror til sidstnævnte, Laurits Albertsen Thurah (1727-1781), g. m. Karen Jørgensdatter Fogh Clementin. Laurits Albertsen var IKKE adlet.

Så derfor igen:
Anette Heick har ikke en eneste adelig ane, på trods af BTs påstand om det modsatte.

Ja, synes også at DR var lidt upræcise med betegnelserne i dét program. Heick har ikke adelige aner, men adelige slægtninge, som hun deler aner med. Hvilket er noget andet. Og det er jo fjerne slægtninge., vi taler om.

Jeg har lidt samme historie som Heick. Jeg stammer også fra en mand, der som den eneste af tre brødre IKKE blev adlet. Han hed Mads Pedersen Lerche og blev ikke adlet - mens hans to brødre, Peder Pedersen Lerche og Cornelius Pedersen Lerche BLEV adlet. Det er i øvrigt Mads Pedersen Lerche´s ene søn, Anders Madsen Lerche (ej heller adlet), jeg nedstammer fra. Og det gør jo, at jeg så netop IKKE er adelig eller har adelige aner. Men jeg har derimod fjerne slægtninge, som er adelige og som jeg deler visse aner med. Præcist som Anette Heick.

Man kan så måske synes, at det er lidt underligt, at ham min ane ikke blev adlet, når begge hans brødre blev det. Han var jo immervæk både rektor og præst - og skulle han nu ikke have været lige så fin som de to andre? Personligt synes jeg da, at det virker underligt, at to brødre adles, men ikke den tredje, når de har præcist samme ophav. Men selvom det måske var uretfærdigt, ændrer det jo ikke ved, at han ej blev adlet. Og derfor er hans efterslægt heller ikke adelig. Sådan er det jo bare...

Når dette er sagt, synes jeg nu, at DR-serien var meget underholdende. Men det er tydeligt, at DR gik lidt for meget efter sensationshistorierne i stedet for bare at gå efter den kolde, uskinbarlige virkelighed.

I øvrigt ret imponerende adelig slægt du selv har, Finn Holbek. Og spændende side også....

Mik Severinsen

#45
Har lige kigget lidt på udsendelsen om Puk Elgård. De fremstiller det som om hun er slægtning med Vitus Bering. Nå jo, det ER hun da også, men det er da ret langt ude. Jeg har regnet mig frem til at Vitus Bering må have været det, man på engelsk kalder 3. cousin nine times removed til Puk Elgård. Tror det hedder fætter af tredje grad, minus 9 generationer på dansk?  (det med de 9 generationer betyder bare, at hvis man går 9 generationer tilbage, var ens 9. forfader fætter af 3. grad til den pågældende person). Eller har man overhovedet en dækkende betegnelse på dansk for så langt ude slægtsforbindelser?

Så jeg kan måske give kritikerne lidt ret i, at visse af slægtsforbindelserne er lidt søgte, og at de måske kunne have fundet nogle, der var lidt tættere på. Omvendt har de jo ikke løjet direkte, da de IKKE påstår, at Puk Elgård stammer fra Vitus Bering. De siger bare, at hun er i slægt med ham. Og det er vel teknisk set sandt nok. Ligesom det set ud fra samme præmisser er sandt, at jeg er i slægt med Dirch Passer og Mærsk McKinney-Møller. Men nu er det jo et program, som er ment som underholdning, og der tror jeg bare, at man fra DR´s side har vurderet, at folk gerne vil se de sjove, kendte forbindelser, uanset hvor langt ude de måtte være, fremfor at se de ukendte forbindelser, som så til gengæld er folks direkte aner. Husk at det ER et underholdningsprogram og jeg mener ikke, at man skal tage det for andet end dét. ;)

Anne Messmann

'Ved du hvem du er' er et underholdningsprogram.(punktum)
Jeg tror dog, at det kan øge interessen for seriøs slægtsforskning.
Samtidigt har jeg bemærket, at folk bliver lidt mindre 'døde i blikket', når jeg fortæller om min interesse for og arbejde med min slægt. Nogle udbryder endda: Spændende!

Svenskerne har et andet program, som jeg gerne ser: 'Det sitter i väggerna' - se linket her: http://www.svtplay.se/video/5315932/det-sitter-i-vaggarna/det-sitter-i-vaggarna-sasong-1-avsnitt-6?start=auto

Her undersøges dels et gammelt hus' historie (dets tidligere ejere), dels udføres lidt restaureringsarbejde. Det er spændende gjort, og kan også være medvirkende til at øge interessen for slægtsforskning.

At vide, hvem der i årenes (århundredenes) løb har boet i ens hus, er lige så spændende, som hvem der findes i ens slægt. Jeg gjorde det selv, da jeg flyttede ind i et hus fra 1854: fandt bygherren og alle beboere/ejere siden, matrikelkort, brandforsikringsopl. osv. osv., og udarbejdede en lille bog om husets historie incl. alle bilag.
Vh,
Anne Messmann

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Egon Hansen

Bravo ! Arne.
Det hus jeg bor i nu, byggede min far i 1923, så det er der ikke megen historie i, men min tipoldefar giftede sig ind på en gård i 1806. Da havde enkens første mand lige udflyttet gården inde fra landsbyen, og overtaget gården i arvefæste.
Tipoldefars yngste datter og svigersøn førte gården videre( den skiftede godt nok navn fra "Gaaseputtegaard til "Mindegaard", og selv om næste generationn afhændede omkring 1920, ligger gården der stadig og hedder stadig Mindegaard, og har enda lagt navn til en mindre vej på stedet!
Men enkens far, altså min tip- tip oldefar fik gården i fæste fra Birkendegaard i 1757, men selvom jeg kan følge gården gennem diverse lister tilbage til 1662, ved jeg ikke hvor gården lå inde i landsbyen.
Har du eller nogen anden et tip til hvor jeg finder ud af det?
Der er ddesvæere ikke noget udflytningskort bbevvaret.
Mvh Egon

Inge-Lise Trampedach

Er der en der har et link til det Svenske ved du hvem du er? 8)
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Anne Messmann

Hej Egon,
Har du talt med lokalarkivet? Kigget på historiske kort på nettet (http://gst.dk/hent-data/til-lands/historiske-kort/)? - Ellers har jeg umiddelbart ingen forslag.
Venligst,
Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Lis Petersen

#50
Citat fra: Inge-Lise Trampedach [131] Dato 01 Jan 2016 - 22:06
Er der en der har et link til det Svenske ved du hvem du er? 8)

Hver tirsdag vises i øjeblikket på svensk TV1: "Vem tror du att du är?".
Tirsdag d. 5/1 kl. 16.45 er gæsten en amerikansk skuespiller, Chris O'Donnell.
Reprise onsdag kl. 10.00.

Jeg kan, som Anne Messmann, bestemt også anbefale programmet: "Det sitter i väggerna"
http://www.svtplay.se/video/5315932/det-sitter-i-vaggarna/det-sitter-i-vaggarna-sasong-1-avsnitt-6?start=auto

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Inge-Lise Trampedach

Tak til Lis Petersen, jeg har gennemset alle de udsendelser de har haft, og skulle finde en med Camilla Läckberg krimiforfatteren, men jeg fandt den ikke.
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Lis Petersen

Hej Inge-Lise!

Her et overblik i Wikipedia over de svenske udsendelser:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vem_tror_du_att_du_%C3%A4r%3F_(Sverige)

Camilla Läckberg var med i sæson 5 i oktober 2012.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Lis Petersen

Hej igen!

Linket jeg sendte, viste åbenbart ikke direkte ind på siden med alle sæsoner.

Prøv at Google: Vem tror du att du är? (Sverige) - så burde den komme frem.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Inge-Lise Trampedach

Til Lis Petersen
Jeg takker for oplysningen, men jeg kan ikke finde programmet og se det  :-\
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Lis Petersen

Hej Inge-Lise!

Nej, det tror jeg heller ikke du kan.
Hvis det overhovedet er muligt, skal man bo i Sverige.
Jeg har selv oplevet at blive afvist med besked om at det ikke lader sig gøre, når man ikke befinder sig  i Sverige.

Men jeg forstod, at du blot ville vide hvornår de sendte programmet på svensk TV.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Inge-Lise Trampedach

Til Lis Petersen
Jeg har prøvet at skrive en mail til dem, men den bliver afvist. jeg ville godt se programmet fra 1.10.2012, da min nabos farbror medvirker i det program med Camilla Läckberg
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav