Skolegang i 1780er Frederiksberg(Kbhv.) Hvad lærte de?

Startet af Peter Kalko, 06 Feb 2012 - 14:37

Forrige emne - Næste emne

Peter Kalko

Jeg har en fornemmelse af at børnene kun lærte at læse, men ikke at skrive og regne.
Er det rigtigt - og hvorfor?

Laila Olsen

Hej Peter,

Det tror jeg du har ret i - det var vel fordi, at det kunne give problemer for en ikke-lærd at kunne skrive og regne - som salig Georg Brandes udtalte: Ringe er magten i det bly som blev til kugler, i sammenligning med den i det bly, der blev til skrift.

Hvis du ikke kan regne - kan du ikke kontrollere dine opkrævninger og hvis du ikke kan skrive, kan du ikke klage - dermed bliver du ikke forledt til overilede handlinger, og dermed ledt i fordærv, men er tvunget til at søge hjælp hos præst eller lignende - som både kan skrive og regne - og som kan vejlede dig, så du ikke træder i spinaten overfor øvrigheden eller godsejeren!

I virkeligheden var det eneste der var behov for at læse: den lille Katekismus.

Det gik gruelig galt for en flok fæstebønder i Thisted amt, da de i 1769 sendte en klage til Kongen over godsejer Moldrup af Vestervig, som havde strammet hoveribestemmelserne.

De flleste så det således, at almuen ikke havde brug for at kunne skrive - derfor var det spild af tid at lære dem det.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Jytte Rauh


Nu ved jeg ikke lige, hvad de lærte på Frederiksberg, men på www.aabne-samlinger.dk/oestsjaellands/rytterskolen/historie kan du læse om, hvad de skulle lære på rytterskolerne, og mon ikke noget lignende har været tilfældet på Frederiksberg. Børnene skulle altså frem for alt lære bibelshistorie, men derudover både at læse, skrive og regne.

Mvh
Jytte Rauh

Peter Kalko

Tak til jer begge. Jeres udsagn bestyrker min egen tro på, at man kun har lært at læse.
Hilsen - Peter