Vedr. Aagaard-slægten i Nørre Broby sogn i 1600 og 1700 tallet

Startet af Anni Bruhn Johansen, 08 Feb 2012 - 17:22

Forrige emne - Næste emne

Anni Bruhn Johansen

Er der nogen, som har forsket i Aagaard-slægten i Nørre Broby sogn, Sallinge Herred, Svendborg Amt?

Min ane er Hans (Rasmussen) Aagaard fra Wøjstrup i Nørre Broby, født ca. 1675, død 1728, 53 år gammel.
Hans far hedder formentlig Rasmus Aagaard (som jeg ikke har fundet endnu).
Hans ene søn (min ane) hedder Rasmus (Hansen) Aagaard fra Wøjstrup. døbt 12/9 1706, begravet 3/6 1776, 69½ år gammel.
Den anden søn hedder Mads (Hansen) Aagaard, som jeg ikke kan finde i kirkebøgerne, men han er omtalt ved faderens skifte fra Lundegaard gods i 1730.
Der er også en datter, Karen, født 8/9 1708, og hun dør ca. 2 uger gammel - "ligget ihjel".

Der er en anden Hans Aagaard i Nørre Broby, men fra Stoubye.
Han er lidt yngre, men dør samme år (1828).

Gården Aagaard er formentlig fra 1683 eller før.
Den brændte i 1951 ved et lynnedslag og blev ikke genopbygget..

Det ser ud til at den Aagaard, som bor "i Aagaard" hedder Christen Aagaard, hans søn hedder Christen Christensen, og han og hans familie bor på gården Aagaard i 1700-tallet.

Det ville være dejligt at høre fra nogen, som også forsker i denne slægt.


Hilsen Anni Johansen

Inge Hedal

Hej
Jeg forsker ikke i slægten, men jeg ville bare lige sikre mig, at du kender denne database: http://www.fynhistorie.dk/search/node/N%C3%B8rre+Broby
God jagt.
Mvh. Inge

Anni Bruhn Johansen

Hej Inge.

Tak for tipset.

Jeg har før brugt "Fyns Historie" i andre situationer, men ikke omkring Aagaard-slægten.
Umiddelbart kan jeg ikke finde noget relevant, men jeg vil studere siderne mere, så måske dukker noget op.

MVH Anni.

Anni Bruhn Johansen

Hej Inge mv.

Nu har jeg gennemsøgt "Fyns Historie", og der er intet i Nørre Broby sogn om Aagard-slægten - desværre.

Har nogen et forslag til, hvor jeg kan få flere data?

Hilsen Anni.

Michael Lundegaard Augustesen

Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Anni Bruhn Johansen

Hej Michael.
Tak for henvisningen til din hjemmeside.

Desværre synes jeg, at det er helt uoverskueligt at følge alle linjerne tilbage, for at finde din 6 xtip, Rasmus Aagaard i Nørre Broby.

Kunne du fortælle mig, hvilken linje, der fører tilbage til ham?
Har du også andre aner i sammenhæng med denne Rasmus Aagaard (født 1706)?

Hilsen Anni.

Michael Lundegaard Augustesen

Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Mogens Gunnar Larsen

Svar til Anni Johansen
De oplysninger jeg har om Aagaard er nyere end de årstal, du nævner i dit indlæg fra februar. De stammer fra en lille bog, som du måske kender. Den er skrevet i 1932 af Dorthea Kirstine Kristensen, født Hansen, og har følgende titel:
Stamtavle over tre familier i Nr. Broby fra "Krogsgaard", "Aagaard" og "Ærtebjerggaard", samlet oig skrevet af Dorthea Kirstine Kristensen, født Hansen, født i Krogsgaard i Nr. Broby 30/11 1856.
Den første, hun omtaler, er Rasmus Madsen, f.1767, der fæstede Aagaard omkring 1793.
Dorthea Kirstine Kristensen var min farfars stedmoder.
Med venlig hilsen
Mogens Larsen

Anni Bruhn Johansen

Hej Mogens Gunnar.

Tak for din kommentar.
Ja, jeg har haft lånt den omtalte bog, som var interessant at læse,
men jeg kunne ikke rigtig bruge den i min slægtsforskning.

Min Hans Aagaard, født ca. 1675, havde en bror, Christen Aagaard, som blev på Aagaarden,
og hans slægt kom til at hedde Christensen.

Hilsen Anni.

Knud Aagaard

Hej
Jeg har renskrevet og redigeret Anders Larsens erindringer fra Nr. Broby, dem nedskrev han omkring 1935-40.
Hvis nogen er interesseret i en pdf-udgave kan I sende en mail il mig.
Hilsen
Knud Aagaard

Birthe Hollingbery

Hej

Jeg skulle have en Hans Hansen Aagaard, født ca 1727 i Nørre Broby blandt mine aner ( jeg har ikke selv undersøgt det). Mon han skulle være i slægt med jeres Aagaard slægt?

Han blev gift med Karen Hansdatter, og de fik en datter: Karen Hansdatter i 1780.

Venlig hilsen
Birthe

Knud Aagaard

Hej
Citat fra: Birthe Hollingbery Dato 03 Jan 2013 - 20:46
Jeg skulle have en Hans Hansen Aagaard, født ca 1727 i Nørre Broby blandt mine aner ( jeg har ikke selv undersøgt det). Mon han skulle være i slægt med jeres Aagaard slægt?
Den første af min slægt i Nr. Broby er Rasmus Madsen der fæster Aagaard i 1793, der er mig bekendt 2 slægter med efternavn Aagaard i området.
Hilsen
Knud Aagaard

Birthe Hollingbery

Hej Knud.

Jeg er lige begyndt at se nærmere på den gren.

Så vidt jeg kan se, blev "min" Hans Aagaard gift med Karen hans Datter i 1770 opslag 203. Han blev født i 1728 opslag 89; og jeg ser lidt nærmere på en dødsindførsel i 1799 KB Nr Broby opslag 321. Der står ganske vist, at han var 80 år gammel, hvilket er ca 10 år for meget; men han er død inden FT 1801

Her ville jeg gerne have indsat FT 1801, men den bliver kun vedhæftet.

Venlig hilsen
Birthe

[vedhæfting slettet af admin]

Lise Østerberg Bahr

#13
Hej .

Knud Aagaard.

jeg er meget interesseret i en PDF udgave af dit renskrevne, kan se vores aner går ind over slægterne via von Krogh slægtsgrenenene.


Har set en gammel Dis Forum tråd med lignende forespørgsel i Aagaard slægten, med Bang  og Bendz med v. , Odense, indgift.
(Fætre og kusine ægteskab) Elisabeth Hedevig Aagaard gift med (Lavris Martin Bends i (1. ægteskab)

de får 4 børn mellem 20. sep. 1781 og 14. april 1790.

Lavris og Regine Christena Bang født 25. maj 1772 ?`får 8 børn mellem 16. dec. 1794 og 15. dec. 1806).

Se stamtavler over 3 slægter: Nr. Broby fra "Krogsgaard",  "Aagaard" og Ærtebjerggaard".
samlet af Dorte Kristine Kristensen, født Hansen født på Krogsgaard , nr. Broby, 30.11.1856.

Landsdommer / politimester i Odense slægter m.fl.

via vores  Bahr / Von Stemann / von Krogh - (og mange andres) von Krogh  gren i Danmark og Norge.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Erik Vrang

Jeg forsker lidt i Nr Broby og er bl.a. tilbage ved Hans Hansen Aagaard fra Woystrup, døbt 20/12/1728 og begravet 7/8/1799. Jeg er lidt mere usikker omkring hans aner, men det skal nok lykkes at få styr på dem, især forbindelserne til (de to brødre?) Rasmus Hansen Aagaard, begravet 18/8/1701, og Christen Hansen Aagaard begravet 26/4/1726.
Med venlig hilsen
Erik

Karin Jørgensen

Prøv at gå ind på www.wadschier.dk, vælg afskrifter, derefter skifteprotokoller, søg så på f.eks. fornavn Rasmus, efternavn Ågård.
Med venlig hilsen Karin

Erik Vrang