Min mormors hemmelige 1. mand

Startet af A. B.M, 08 Feb 2012 - 14:25

Forrige emne - Næste emne

A. B.M

Hej alle,

en dag afslørede min mormor for min mor, at hun havde været gift før. Hun ville ikke fortælle noget om hvad han hed, eller noget, andet end at ægteskabet ikke var godt. Hun fik ikke nogen børn med manden. Jeg har i den tid jeg har slægtsforsket forsøgt at finde ud af hvem han var, men indtil i dag uden resultat.

Nu er arkivalierne i midlertid blevet lagt på sa.dk, og jeg har fundet vielsen for min mormor og denne mand (de blev viet i 1946). Og nu er jeg selvfølgelig nysgerrig for at finde ud af noget mere om denne her mand. Men er det overhovedet muligt. Han er født i 1922, så i princippet kunne han faktisk stadig være levende (selvom det dog ikke er så sandsynligt). Det er egentlig ikke for at møde denne mand, men mere for at få en brik i puslespillet lagt på plads. Måske ved nogen hvorfor de blev skilt, eller måske har han fortalt nogen nogle historier om min mormor, som vi ikke kender til.

Er der nogen der har nogle ideer? Jeg håber ikke, dette anses for "uetisk", jeg er ikke interesseret i at støde nogen overhovedet, kun i at finde brikker i min mormors puslespil.

VH Agnethe B.

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Agnethe.
Hvis du kender hans navn og fødselsdag, kan du formentlig finde ham via folkeregistret, hvis han har levet længe nok til at få et CPR-nr. (1960).
Men hvis han lever endnu, bør du nok overveje, om han eller en evt. ny familie er interesseret i en henvendelse. Det er langtfra sikkert.
mvh. Jan

Mette Juhl

Til orientering:

CPR-numrene kom først fra 1. april 1968.
God jagt.

Venligst
Mette

A. B.M

Tak for svar, jeg vil forsøge mig på folkeregisteret. Ved nogen, om det kan være min lokale kommune, eller om det skal være der hvor parret blev viet?

VH Agnethe

Hans Poulsen

#4
Hej Agnethe

"Og nu er jeg selvfølgelig nysgerrig for at finde ud af noget mere om denne her mand. Men er det overhovedet muligt. Han er født i 1922, så i princippet kunne han faktisk stadig være levende (selvom det dog ikke er så sandsynligt)".

"..(selvom det dog ikke er så sandsynligt)".

Tja, mine to ældste søskende er fra den tid og dem taler jeg heldigvis med i telefonen flere gange om ugen!

Jeg ser ikke noget *ondt* i, at du orienterer dig i de kilder, der officielt står til din rådighed - fx kirkebogen fra 1922 med data om fødsel, dåb, forældre, faddere etc. og fra ca. 1936 om konfirmationen.

Måske falder du over oplysninger, der fører til den profession, som han valgte her i livet - han kunne måske være havnet i en eller anden stat (samling af biografier), stå i Blå Bog etc.

Nu kender du hans navn og véd måske pludselig, hvem den mand var, der optrådte som forlover eller fadder for nogle af dine slægtninge.

"..eller måske har han fortalt nogen nogle historier om min mormor, som vi ikke kender til..". Jeg kan ikke rigtig greje, hvad du lægger i de ord. Du har klogeligt ikke til hensigt at kontakte ham eller hans sløgtninge, men har du lejlighed til at spørge din egen *kreds*, er det da fuldt legitimt - og etisk uangribeligt.

Venlig hilsen
Hans

PS...Benedikt uden et *e* - går det for at være et kvindenavn eller er det et efternavn? De gange, hvor jeg har set Benedikt, har det drejet sig om et drenge-fornavn


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lissa Pedersen

Hej Agnethe,

Du kan henvende dig til enhver Borgerservice, hvor det er lettest for dig at komme (eller skrive til). Det koster kr. 52 at få en folkeregisteroplysning.

Hilsen Lissa

A. B.M

Hej alle og tak for svar. Jeg har helt sikkert ikke til hensigt at ødelægge noget for nogen, og det er jo svært at vide hvordan mandens familie ville have det med en henvendelse... I vores familie anede vi jo ikke noget om vielsen, så det gør hans måske heller ikke. Men da de ingen børn fik, ville det jo egentlig bare være som at opsøge en gammel ven eller bekendt til min mormor og høre dem, hvad de huskede om hende. Den skal vist lige vendes hjemme i familien tror jeg :)

Og Lissa: tak for svar, det gør det jo en del nemmere! :)

Og Hans: Det er netop det etiske i det, jeg er lidt i tvivl om. I vores familie syntes vi jo egentlig bare det var spændende, at mormor havde en lille hemmelighed, men det er jo ikke sikkert at hans synes det.. Og Benedikt er mit mellemnavn, som jeg dog bruger som efternavn, og som du rigtigt skriver er det et drengenavn, så hver gang der fødes en pige i familien skal vi søge om, at hun også får det :)

VH Agnethe

A. B.M

Hov, glemte at spørge jer: kan alle bare gå ind og spørge om oplysninger? Hvad kan jeg forvente at få at vide på kommunen ang. CPR? Jeg er jo ikke på nogen måde i familie med manden, så må jeg overhovedet få nogen oplysninger? Og ved I tilfældigvis hvad den "afdeling" hedder, der står for det? :)

VH Agnethe