Nørrevold , København

Startet af Aase Jensen, 08 Feb 2012 - 11:50

Forrige emne - Næste emne

Aase Jensen


Hej
Hvem ved, om der findes noget i København der hed/hedder Nørrevold 48B ?
Hvis, i hvilket kvarter skal jeg så lede?

Venlig hilsen
Aase

Anna N Rasmussen

Hej Aase,

Der er nok tale om vejen langs volden, altså det der siden blev til Nørrevoldgade. Det er Nørre Kvarter.

Men hvilken periode taler vi om?

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Laila Olsen

Hej Aase,

Nu véd jeg ikke, hvilken tidshorisont vi taler om, men jeg har haft min gang i Nørre Voldgade 48. Jeg har en mening om, at nr. 48B var forretningen i kælderen til venstre.

Selve nr. 48 havde indgang i porten. Iøvrigt en smuk bygning.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Aase Jensen



Hej Anne og Laila

Tak for hjælpen så langt :D

Det skulle være ca. 1845-1855 og der skulle en forhenværende Propritær Frederik Fenger have boet.

Venlig hilsen
Aase

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Så må 48b være matrikelnummeret, og det svarer til det nuværende husnummer 54 i NørreVoldgade.

I det københavnske matrikeljævnførelsesregister kan du se, at Nørre Kvarters matrikel 48 blev delt i a og b år 1852, og på 48b fik brændevinsbrænder Lars Hansen samme år opført den ejendom som stadig i dag ligger på adressen.

Kilder med fotos og nærmere beskrivelser - dog uden omtale af Frederik Fenger:

Det Københavnske matrikeljævnførelsesregister, Nørre Kvarter:
http://www.kobenhavnshistorie.dk/bog/matrikel/noerre.html

Pisserendens website (slangnavn for Larsbjørnstræde-kvarteret):
http://www.pisserenden.com/ejendomme/n%C3%B8rre-voldgade-54/

IndenforVoldene:
http://indenforvoldene.dk/noerre%20voldgade%2054.html
(hvor der nederst er en lille bogliste med forslag til videre læsning)

Med venlig hilsen
Anna


Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anne Mortensen

Din Fenger ?

kbhv, København (Staden), Udenbys Klædebo Kvarter, Udenbys Klædebo kvarter, Østerbro no.100, første sal, 166, FT-1850, b6508
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Frederik Fenger 76  Gift  af sine midler Kjøbenhavn
Birthe Christine født Hellesen 73  Gift  konen Helsingør
Elise Frederikke 42  Ugift   Skjelbye sogn, Præstøe amt
Wilhelmine Olrik 35  Enke  enke efter pastor Olrik, deres børn Skaarup sogn, Svendborg amt
Johanne Christine 29  Ugift  deres børn Dito
Karen Marie Jensen 32  Ugift  tjenestetÿende Skjævinge sogn, Frederiksborg amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Aase Jensen



Hej Anne

Tusinde tak  :D ,resultatet af denne tråd, vil blive modtaget med glæde i Australien
Der manglede lige præcis denne FT.

Venlig hilsen
Aase

Mogens C. Fenger

Mange tak til jer Alle. Jeg glemmer alt for tit, hvor hjælpsomme medlemmerne er i dette forum.

Det startede alt sammen med, at min fars fætter i USA (født 1925) meget gerne ville have at vide, hvad hans aner døde af, og dermed  indføre det i sine optegnelser til glæde for børn og børnebørn. Lægerne spørger jo regelmæssigt om der er arvelige sygdomme i familien.

Da jeg kommer til min tip-tipoldefar paa sværdsiden - min fars fætters tipoldefar - lagde jeg mærke til, at han ikke længere boede paa Østerbro 100, hvor han boede sammen med sin hustru i 1850, men paa Nørrevold 48B.

Jeg maa hellere lige bekraefte, at Anne Mortensen fandt den rigtige folketælling fra 1850. Birthe Christine Hellesen døde 19 Jun 1855 og Frederik Fenger døde 27 Nov 1857. De er begge begravet fra Garnisons Kirke i København.

Nu er det, at jeg undrer mig over, hvorfor jeg ikke kan finde dem i en folketælling fra 1855 !!!

Tak til Aase og alle der har bidraget med indlæg.
Hilsen fra Brisbane, Australien
Mogens C. Fenger

Inge Hedal

#8
Årsagen til, at du ikke kan finde Frederik Fenger i FT-1855 på ddd.dda: Det er kun Sankt Annæ Vester Kvarter, der er indtastet.
Du skal finde ham på AO 1855, København, Udenbys Klædebo Kvarter, Østerbro, opslag 263. Adressen er stadig Østerbro nr. 100 (http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Folketaelling.aspx):

1 Sahl
Frederik Fenger, 81, (født i) Kjøbhvn, Particulier
Birthe Christina do. (= Fenger), 78, (født i) Helsingøer, hans Kone
Elise Frederikke, 48, (født i) Præstø Amt, Skælby Sogn, deres Datter
Marie Kirstine, 18, Khvns Amt, Søllerød Sogn, Tjenestepige
Mvh. Inge


Mogens C. Fenger

Fantastisk, Inge !!!

Mange, mange tak. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har kigget paa netop AO 1855, København, Udenbys Klædebo Kvarter, Østerbro - men jeg gav aabenbart op paa halvvejen, fordi jeg ikke forstod systemet i folketællingen.

Hilsen fra 30 graders varme,
Mogens C. Fenger

Mogens C. Fenger

Har jeg forstaaet dette rigtigt?

Udenbys Klædebo, Østerbro 100
=
1806 - Peder Hvitfeldts Stræde 100
1866 - Peder Hvitfeldts Stræde 6

Hilsen,
Mogens

Anna N Rasmussen

Hej Mogens,

Nej, Peder Hvitfeldsstræde hører til det "gamle" eller "indre" Klædebo Kvarter i middelalderbyen. Udenbys Klædebo lå derimod udenfor voldene. De udenbys kvarterer blev matrikulerede da de for alvor begyndte at blive bebyggede, efter at man nedlagde voldene i midten af 1800-tallet.

Matrikelregistret som jeg henviste til i mit forrige indlæg henviser desværre kun til de oprindelige matrikler – altså kvartererne indenfor voldene. Stadsarkivet har imidlertid på sin hjemmeside en oversigt eller "omregner" til Udenbys-kavartererne:
http://www.ksa.kk.dk/lokalhistorie/matrikel-og-gadenumre

Den er lidt mere uoverskuelig end den anden liste, og Østerbro 100 er slet ikke med på listen. Jeg ved ikke præcist hvorfor, men gætter på at matriklen er nedlagt. Men de nærmeste numre omkring nr. 100 modsvarer nutidige adresser på starten af Østerbrogade, så mon ikke at hr. Fenger har boet tæt bagved nutidens Østerport Station, formodentlig ved det der nu om stunder er Dag Hammarskiolds Allé eller på Østerbrogade ved Lille Triangel.

Med venlig hilsen
Anna
(med slægtninge i Sarina, ganske tæt ved Brisbane, og lidt misundelig over dit dejlige australske sommervejr  :))
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Mogens C. Fenger

Tak, Anna..... jeg vil se mig lidt omkring paa ksa.kk.dk.

Hilsen,
Mogens

PS
For en dansker er Brisbane  lige som at være paa ferie hele aaret rundt. Vi har 9 maaneder med dejligt vejr, og 3 sommermaaneder med varmt lummert vejr.

Jeg bor 20 km syd for Brisbane, og det tager mig omkring 11 timer at køre til Sarina. Jeg har venner i Innisfail, 83 km syd for Cairns, og dem kører jeg op og besøger 1-2 gange om aaret. Det tager omkring 3 timer at kører fra Rockhampton til Sarina, og det er en meget kedelig køretur allerede anden gang, man kører den. Jeg har ogsaa hjulpet nogle australske familier med deres slægtshistoire. Alt sammen meget spændende.
MF