Smedens Gang 11, Folketælling 1870 ?

Startet af Egon Hansen, 07 Feb 2012 - 21:56

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Et "ungt par" bliver gift uitimo 1875. Ved vielsen opgiver begge at bo samme sted., men politimandtallet i maj angiver kun gommen logerende her.Det gjorde han også i 1870.
Efter brylluppet flytter de til Smedens gang 11.  Hvem boede her i 1870? Jeg kan ikke finde nr 11 i folketællingen. hvorfor?
mvh Egon

Lissa Pedersen

Hej Egon,

Har du på opslag nr. 4 kigget helt ude til højre? Der står "i Veiviseren nr. 11" efter gadenr. 9.

Hilsen Lissa

Egon Hansen

Hej Lissa
Tak for mailen. Nej, da jeg så at det var gade nr 9 søgte jeg videre. Jeg har ikke før set to forskellige numre på det samme hus!
Mon "nr 11" har været en smøje ind til et baghus. Det jeg så på stadsarkivet om den lejlighed som enken flyttede fra i 1877, så ikke godt ud, selv efter tidens forhold, ikke en menneskebeboelse.
Nr 11 nævnes da heller ikke i folketællingen 1880
Mvh Egon

Lissa Pedersen

#3
Hej Egon,

På denne side er der nogle skønne gamle billeder fra bl.a. Smedens Gang: http://vaeggen.copenhagen.dk/media/10241.

Fandt du dem, som du søgte efter?

Hilsen Lissa

Egon Hansen

Nej, desværre. Jeg har fundet enken i Hummergade, i 1890, da levede hun af at rengørings arbejde, men hun bor ikke der i 1885, så jeg leder stadig.
Bruden fik forresten et barn på fødselsstiftelsen i december 1869, og da hun og barnet forlod stiftelsen opgav hun at ville flytte til Fortunstræde, men der nævnes de ikke i folketællingen 1 februar 1870!
Mvh Egon