Var der en fast konfirmationsdato i 1800-tallet?

Startet af Georg Brandt Christensen, 04 Feb 2012 - 22:42

Forrige emne - Næste emne

Georg Brandt Christensen

Hej
I har sikkert alle konstateret at der ikke står hvilken dato konfirmationerne er foregået langt op i 1800 tallet.
Jeg har hørt en fugl synge om at datoen var 1. søndag efter påske - eller Palmesøndag.

Er der nogen der ved om det er rigtigt at der var en fast dato - og i så fald hvilken?
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Hans Poulsen



Hej Georg

"I har sikkert alle konstateret at der ikke står hvilken dato konfirmationerne er foregået langt op i 1800 tallet".

Et par lynhurtige stikprøver synes ikke at rime med dine observationer:

AO
Aalborg amt
Fleskum herred
Budolfi sogn
1803-1814
Opslag 186...Konfirmationen afholdt 29.04.1810
Opslag 187...Konfirmationen afholdt 30.09.1810

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Feldborg

Der er nok mere rigtigt at skrive, at det forekommer jævnligt at datoen er udeladt.

Det var ofte (vel næsten altid?) samme dato år efter år i det samme sogn, så ved at bladre tilbage kan man nogen gange få en sandsynlig dato.

Men det var ikke sådan, at det var samme dato i alle sogne.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Hans Poulsen



Arne skrev:

"Det var ofte (vel næsten altid?) samme dato år efter år i det samme sogn, så ved at bladre tilbage kan man nogen gange få en sandsynlig dato".

En af mine hemmelige, men ikke særlig tiltalende drømme er bare én gang at få skovlen under Arne, men det bliver åbenbart heller ikke i denne sag, da Budolfi sogn synes at bekræfte ham - godt og grundigt, fx

Budolfi sogn
1814-1832
Begyndende med opslag 97

De to begivenheder, som konfirmationerne blev fastlagt efter i sognet, var

Forår.....Quasimodogeniti, Dominica 1ste Søndag efter Påske

Efterår.....Festum archangeli Michaelis. 29. September. St. Michaels Dag

====

Lidt flovt for mig, men jeg har aldrig skænket det en tanke, at konfirmationerne som tilsyneladende hovedregel lå på samme dage år ind og år ud i samme sogn.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Georg Brandt Christensen

#4
Hej Hans
Enig Hans - Arne er så klog at det næsten er irriterende indimellem  ;)
Men tak for hjælpen Arne.

Min formulering var nok lidt for generel men jeg har oplevet problemet i bl.a. Taps og Branderup sogne i Haderslev amt og i Sædinge og Holeby i Maribo amt og mange andre sogne.
I disse kirkebøger står der ingen konfirmationsdatoer op til midt i 1800.
I enkelte bøger står der Forårs- eller Efterårs-konfirmationer men stadig ingen dato.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede