"Gemte" uægte børn i Slesvig

Startet af Jens Eg, 13 Nov 2010 - 21:49

Forrige emne - Næste emne

Jens Eg

Jeg er fra en slægtning blevet spurgt om, hvorfor det varede 10 år inden tipoldeforældrene blev gift.
Han har hørt et foredrag i  Radio Syd med en kvindelig slægtsforsker, der fortalte, at man i hertugdømmerne, nede i Slesvig by havde det hospital, som tog mod kvinder, der var "kommet galt af sted" og skulle have barn udenfor ægteskab. Sådanne kvinder kunne mod betaling komme der ca.½ år før fødslen, idet hospitalet kunne anvise værelser ude i byen - og når kvinderne havde født, hjalp hospitalet med at bortadoptere barnet.   Kvinden kunne så rejse hjem uden at sognepræsten opdagede noget  !!!
Det er i forbindelse med giftermål i maj 1859 at det skulle være "tiden", der lå forud.
Jeg har ikke kunnet finde hende (evt. barnemoder) i tiden forud for giftermålet. Der er jo ingen FT, der netop dækker  perioden.  Hun havde tvillinger fra 1849 med en mand fra Fjelstrup, Haderslev amt. Men er og var selv fra V.Jylland, Ringkøbing amt.
Evt. forslag imødeses.
mvh
Jens Eg    medlem af DIS,  www.thyslaegt.dk


Evt. forslag ?

Inger Toudal

#1
Hej Jens

Måske skulle du flytte dit indlæg til gruppen Metode og teknik (eller Aneefterlysning) og tilføje oplysninger om de personer det drejer sig om.

RED: Ser at moderator nu har flyttet indlægget.


Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens Eg

Hej Inger Toudal  og evt. andre forskere.
Først undskyld den lange besvarelsestid....men har været uden PC et stykke tid. Først gik den gl.PC meget trægt, derefter stod den helt af....kunne endda ikke en gang åbne de 2 harddiske deri. Mistede i hvert fald en del billeder mv. Ny PC nu og håber bedre held i fremtiden.
Til sagen: Har drøftet med min slægtning, og det drejer sig om Ellen Marie Nielsdatter, f. 28.2.1825 i Sønderdige, Lyhne sogn, datter af Niels Mortensen og Maren Nielsdatter.  Ellen Marie blev først gift 22.05. 1859 i Aadum kirke med Ole Enevoldsen fra Dyrvig.  Ved giftermålet havde hun tvillingerne på 10 år, Aadum KB 1845 opslag 18 nr. 7 og 8 Vedstine og Maren, hjemmedøbt 15.11.1849, i kirke dåb 3.12.1849, og her væsentlig oplysning udlagt barnefader Johan Jørgensen, ungkarl fra Fjelstrup, Haderslev amt..
Mine undersøgelser i KB og FT for Aadum og omliggende sogne, ogsdå hendes fødesogn, har ikke givet oplysninger om, hvor hun har opholdt sig  i hvert fald " det sidste år forud for giftermålet med Ole", så....

FT 1845 Aadum er mig "umulig" at læse på AO, så....     FT 1850 opslag 11 er der 6 personer, Niels Vester, Maren Nielsdatter, Abelone Nielsdatter, Ellen Marie Nielsdatter, Maren Nielsdatter og Vedstine.... medens rest er "næsten" ulæselig....      FT 1855 Aadum opslag 13 nederst ses samme familie...men det er denne sag uvedkommende.
Aadum KB 1859 opslag 65 nr. 6 vielsen.
Men det drejer sig faktisk om det sidste år inden giftermålet med Ole Enevoldsen, hvor var Ellen da ? og hvad kan ellers findes fra tvillingefødslen i 1849 til giftermålet 1859.
Slægtsforskeren fra Radio Syd for 6 til 8 år siden må da gerne fortælle om Slesvig hospitalet har noget på sig som det kan be- eller afkræftes.

Mvh
Jens Eg                        www.thyslaegt.dk

...

Jens Eg

Hej andre evt. forskere

Jeg har prøvet at få kontakt med Radio Syd for evt. oplysninger. Men har ikke hørt endnu. Men selve oplysningerne er 6 til 8 år gamle og blev da givet af en sønderjysk slægtsforsker  i et interwiuv eller foredrag i en udsendelse.
Er der måske andre, der har hørt det dengang og som kan hjælpe mig videre ? Evt. navnet på den sønderjydske slægtsforsker, for så kunne jeg måske få direkte kontakt eller så.
Det har nemlig ret stor betydning for mn slægtning om det skulle "have" noget på sig.
Man må da gerne også evt. maile mig direkte   jens.eg@mail.dk   og også evt. via vor forening www.thyslaegt.dk
Håber at måtte høre nærmere. På forhånd tak.
Mvh
Jens Eg

Arne Feldborg

Om der generelt har været en sådan klinik, og om der har været een eller anden regel om at de pågældende skulle vente 10 år med at gifte sig, må andre svare på.
(kan det evt. have noget at gøre med at faderen feks. skulle betale i 10 år, hvis moderen ikke giftede sig?).

Men i det konkrete tilfælde er der for mig at se ikke noget der tyder på at Ellen Marie er rejst udenbys for at føde sine børn, og der er jo heller ikke noget hun vil skjule, hun får jo børnene døbt sit hjemsogn. Tværtimod ser det ud til, at hun er blevet gravid udenbys og kommer hjem for at føde børnene.

Jeg tror det måske er en tilfældighed, at der går ti år før hun gifter sig (det gør der iøvrigt heller ikke helt ud).

CitatJeg har ikke kunnet finde hende (evt. barnemoder) i tiden forud for giftermålet. Der er jo ingen FT, der netop dækker  perioden.  Hun havde tvillinger fra 1849 med en mand fra Fjelstrup, Haderslev amt. Men er og var selv fra V.Jylland, Ringkøbing amt.

Hun er hjemme i Aadum i 1834, 1840 og 1845.
Den 24 okt 1846 rejser hun ud af sognet. (Ao ops 55)
Den 10 aug 1849 kommer hun hjem igen. (Ao ops 50)
Den 15 nov 1849 føder hun tvillingerne hos moderen i Aadum. (Ao ops 18)
Ved fkt 1850 og 1855 er hun stadigvæk hos moderen og har tvillingerne hos sig.
Den 22 maj 1859 bliver hun gift i Aadum (Ao ops 65)
Ved fkt. 1860 er hun sammen med manden og svigeforældrene i Hoven.
Ved fkt 1870 og 1880 er hun tilbage i Aadum med manden og deres fælles børn, samt et plejebarn.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Margaret Munk

 På skovvandring guidet af skovfoged Else Lei, i Lindet skov, Arrild. (sønderjylland) ,hørte vi om BRUDGOMSKOBLERNE. Jeg mindes der var noget om, at ville man giftes skulle gommen arbejde et antal år før man kunne blive gift. Måske  har det været mere udbredt  i Sønderjylland. Vil gerne undersøge det nærmere hvis det kan være en hjælp....
V.H.
Margaret Munk

Jens Eg

Hej påny
Tak for svar indtil nu.  MEN det er jo faktisk det sidste år inden brylluppet i 1859 det drejer sig om, hvor var hun da ?
Altså 1858 og indtil 22. maj 1859, hvor hun bliver gift.  Det er jo netop i denne periode, at man mener, at hun var "udenbys".

Min kilde har fået fortalt af hans fader, "at hun blev sendt til Sønderjylland et halvt år før hendes giftermål  (i 1859) og "begrundelsen" skulle  være, at hun skulle samle udstyr, samt sy, før giftermålet, idet lønnen  var større i Sønderjylland"........
Men havde hun tvillinge pigerne med kan det jo være tvivlsom, at hun skulle kunne tjene mere dernede end til hende og pigernes føde og ophold, så....
Men hvad er fakta?  Det er jo ikke let at finde kilder (TF i ulige år, dur jo ikke) - men håber også at Radio Syd snart svarer.
Mvh
Jens Eg      www.thyslaegt.dk

Arne Feldborg

Du mener altså, at hun kan have været i Sønderjylland og født endnu et barn i tiden lige før bryllupet?

Det er der for mig at se ikke noget der tyder på.

Ved fkt. 1855 bor hun hjemme hos moderen.
I perioden 1855 - 1859 ses hun ikke på hverken af- eller tilgangslisten
Den 22 maj 1859 bor hun hos moderen og bliver gift i Aadum kirke
Den 24 nov 1859 afrejser hun sammen med manden til til Hoven.
Ved fkt 1860 bor hun sammen med manden i Hoven.

Har du checket, om hun ses som fadder i nabolaget, eller hos de af hendes yngre søskende der evt. får børn i perioden.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ruth Neumeister

Hej Jens.
Jeg kan ikke hjælpe med din søgning, men min mor udtalte på et tidspunkt, at een eller anden person samt tilkommende mand i familien pludselig var "blevet sendt sydpå", og der blev af de gamle talt om, at der evt. kunne være en barnefødsel, der skulle skjules.

Det at "rejse sydpå", havde min mor hørt, var en anden måde at sige, at der kunne være et uønsket barn undervejs. Parret, der boede i Jylland (i højde med Horsens) rejste pludseligt, og arriverede på samme måde. Hvor langt sydpå de rejste vidste min mor ikke, men de var længe væk.

Jeg kan desværre ikke finde notatet eller årstallet, men jeg mener at kunne huske, at det var midt i 1800-tallet.

Det hjalp dig ikke meget, men man kunne åbenbart "rejse sydpå" i utide.

Hilsen
Ruth

Jens Eg

Hej

Mange tak til alle, der har forsøgt at besvare på forskellig vis. Der har været mange gode ideer, men jeg har desværre ikke få en evt. løsning på gåden, nemlig HVOR var Ellen i det sidste ½ til 3/4 år før brylluppet. 
Var Ellen "sendt sønderpå" i nogle måneder eller HVAD ?  FT, KB er faktisk forsøgt gennemlæst for de år, hvor det kunne passe. Af- og tilgangslister har ikke givet mig noget.
Og andre kilder har jeg faktisk ikke fundet og brugte. Så hvis een eller anden sider med en ide, da las mig høre.
Radio Syd har ikke besvaret min mail, så de kan jo nok ikke blot "slå det op" på deres PC, så den sønderjydske slægtsforsker, der var i udsendelsen har således ikke "givet" sig til kende.
Det er dog fantastisk, at mere end 800 indtil dato har set på "sagen".
Så bliv endelig ved, da jeg venter på løsnings forslag.
Mvh
Jens Eg               www.thyslaegt.dk