Gørlev sogn, Holbæk amt 1811 og 1819

Startet af Egon Hansen, 02 Feb 2012 - 21:23

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Hvad er rigtigt?
AO 113 h. Johanne Andersdatter, født 10/7 1811, datter af Anders Rasmusen og hustru Johanne Pedersdatter af Gørlev.
AO 300   Johanne Larsdatter ,gdm Anders Rasmussens kone af Gørlev død 23/2 1819.

Det er den samme Anders Rasmusen!


Mvh Egon

Ole Dorch

Jeg har set lidt på dit spørgsmål og vil umiddelbart tro at skriveren har taget fejl af hendes patronym ved begravelsen?

Alle andre steder kaldes hun jo Pedersdatter: konfirmationen, søsterens dåb, vielsen?
(Altså bortset fra sønnens dåb og konfirmation, hvor moderens navn slet ikke er nævnt).

..men jeg ved jo heller ikke hvad du iøvrigt har af oplysninger om ægteparret:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch.

Egon Hansen

Det er ret begrænset hvad jeg ellers ved. Det er jo desværre i den lange periode hvor deer ikke er nogen folketællingslister, og det er ikke lykkedes at finde et fæstebrev for Anders Rasmussen, og tilsyneladende er han ikke blevet viet i Gørlev.
Jeg har en formodning om at han er den Anders derer døbt 10 maj 1767, som søn af Rasmus Pedersen og Anna Madsdatter, som havde "Søgaard" i Gørlev i fæste fra Bøstrup.
Engang i 1780 erne overtog major F.C.Paaske Søgaard, og da denne selv ønskede at bebo og drive gården, måtte Rasmus Pedersen afstå sit fæste, men fortsatte sammen med sin kone og hjemmeværende børn som tyende for den nye ejer( se folketælling 1787) Rasmus døde i 1792 og Anna i !795.
Da Paaske var død 1793 (se skifte for  kalundborg,Sæby m.fl. amter på AO) kom Søgaard under Aagaard, hvorfra den i 1804 blev købt af greve Molkte, som også ejede Nørager i Reerslev sogn(Holbæk amt).
Jeg har engang på et gammelt matrikkelskort over Gørlev sogn, set at den gård som Anders Rasmussen havde i fæste var matrikkelsnummer 12 af Gørlev.
Anders mistede som skrevet sin kone, Johanne i 1819, blev kort efter gift med Dorthe Hansdatter , men døde selv i 1826, hvorefter Dorthe blev gift igen.med den 15 år yngre Rasmus Andersen Forinden havde de dog nået at få en søn mere.
Anders Rasmussen havde dog afstået sit fæste  nogen tid før han døde, idet han ved sønnens konfirmation i 1823 anføres som aftægtsmand og indsidder, og i 1834 står Rasmus Andersen og Dorthe som husmand og daglejer, og det samme  er Anders  og Johannes søn Rasmus senere
Desværre har det ikke været mig muligt at finde et fæstebrev, hverken fra Aagaard eller Nørager, hverken til Anders omkring 1807 eller til hans efterfølger før 1823.
Hvis det er "min" Anders der er født på Søgaard i 1767(alder passer!) vil han formentligt være udgået af lægdsrullen før han fæster gård, så heller ikke ad den vej, kan jeg bevise om det er ham.
Det er datteren Johanne Andersdatter der er min ane, hun bliver gift i 1836 i Værslev, med en husmand med jord, Peder Jensen.
M.V H   Egon

Ole Dorch

#3
Du skrev:

"tilsyneladende er han ikke blevet viet i Gørlev".

Nej men se Slagelse Skt. Peder 1771-1816 opsl. 210 (1805).

Der er en af forloverne Møller Christoffer Madsen.
Det må være den rigtige vielse, da han er også en af fadderne ved Johannes dåb 1811!

NB: Måske har du det fremtidge ægtepar her i 1801?:

soroe, Slagelse, Slagelse Købstad, Slagelse Kiøbstæd, Smedegade 17, 27, FT-1801, B6471
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Friderich Berregaard 49  Separeret Huusbonde Kammerherre og Godseier 
Friderich Michael Berregaard 14  Ugift hans Søn   
Christian Jensen Balle 26  Ugift Tienestefolk Tiener 
Niels Christian Jensen 24 x  Ugift Tienestefolk Kudsk 
Anders Rasmussen 30  Ugift Tienestefolk Gaardskarl 
Mette Marie Møller 32  Ugift Tienestefolk Huusjomfrue 
Johanne Pedersdatter 28  Ugift Tienestefolk Kokkepige 
Karen Andersdatter 22  Ugift Tienestefolk Stuepige

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Egon Hansen

B.ravo! men hvordan p..... fik du ideen til at søge i Slagelse?
Mange tak for hjælpen.
Så mangler jeg bare fæstebrevet. Er der nogen forbindelse mellem kammerherre Bjerregaard og familien Molkte på Nørager/Aagaard?

Mvh Egon


Egon Hansen

Jeg har været på RA og set i lægdsruller . Det går fint med at finde Rasmus Pedersens Anders,født på Søgaard i Gørlev, både i 1792 og 1796, og ligeledes i 1801 ! (her skulle han jo i fløge folketællingen være i Slagelse!)
Desværre oplyser denne rulle at Anders bliver slettet af rullen i 1805!
Så er spørgsmålet om det er den samme Anders som tjener i Slagelse i 1801 og bliver gift der i 1805?
Alder passer nogenlunde godt, med Rasmus Pedersens Anders fra Søgaarden,, og der er ikke noget om Rasmus's søn Anders i nogen af Slagelses to lægder. Nu ved jeg selvfølgeligt godt at personer fra et landlægd ikke føres medens de opholder sig i en Købstad , men jeg syntes jeg i andre tilfælde har set en bemærkning i det lægd hvor manden før flytningen til købstaden var tilmeldt, om at han midlertidigt var flyttet(med amtspas) og at han var forpligtet til at møde på session i landlægdet.
Det var jo selvfølgelig  ikke aktuels i dette tilfælde, da Anders i lægdsrullen angives til at være 23 år da jeg første gang finder ham i 1792.
På den anden side, så må Anders jo nok være "bondet " født, når han kunne betros en fæstegård fra Aagaard,
eller deer har været en forbindelse mellem hans husbond i Slagelse og ejeren af Aagaard.
Nogen der har et forslag til hvordan jeg sandsynliggør at Rasmus Pedersen på Søgaard er min ane?
Mvh Egon

Egon Hansen

For en ordens skyld slog jeg endnu engang op efter Anders Rasmussen( både med eet og to s'er) i Gørlev sogn i Folketællingen 1801. Når han nu efter lægdsrullen skulle opholde sig der!, men fandt ingen af dette navn.
Så mon ikke det alligevel er ham som Ole fandt  i Slagelse, selv om han står i Lægdsrullen i Gørlev?
Mvh Egon