Søller

Startet af Lars Jarlsbo, 03 Okt 2010 - 22:39

Forrige emne - Næste emne

Lars Jarlsbo

Jag söker släktingar till Johan Christian Söller (Søller) og Frederikke Marie Christiansen i Köpenhamn. De fick barnen Christian Carl Julius (f 4 mars 1854 i Holmens sogn), Fredrik Waldemar (f 1856 i Garnison), Johan Victor (f 1867 i Holmen) og Hedvig Marie (1872). Fadern var polis och skrev flera böcker, bl a Politiminder. Sonen Waldemar gifte sig med en svenska Maria Jakobsen och de fick fem barn, varav två söner lämnades bort. En dotter, Annette, född 1890 i Sverige lämnades också bort. De övriga i familjen emigrerade till Amerika, förutom föräldrarna även två döttrar, Edla och Lilli. Waldemar var musiker och Edla ett musikalist underbarn som reste runt med föräldrarna redan i tidig ålder. Hon var flöjtist och kom att bli känd som orkesterledare i Amerika. New York Times skrev om hennes framträdande. Hon gifte sig med en tysk musiker, Paul Philip, i New York 1906. Edlas föräldrar bosatte sig i Newcastle, Wyoming, där Waldemar var musiklärare. Mycket är känt om föräldrarna och Edla, se under Zöller/Söller på  http://aforum.genealogi.se/discus/ men inget är känt om Waldemars syskon i Danmark eller två söner, födda 1887 och 1888, och som hamnade hos fattigvården i Köpenhamn. Är det någon som vet?

Inger Buchard

Hvis du søger Søller/Zøller på www.politietsregisterblade.dk, vil du finde ca 10 personer, som KAN have forbindelse til den søgte familie.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lars Jarlsbo

Tack Inger

Jag har prövat på politisidan utan resultat. Försöker igen.

Waldemar Søller (Söller) och Edla Laura Maria Jacobsson var efterlysta av danska myndigheter 1888 sedan de lämnat de två barnen hos fattigvården i Köpenhamn. De togs till förhör i Malmö året efter.

Lars Jarlsbo


Finns det mer än politiregistret som det går att söka på nätet, exempelvis fattigvården i Köpenhamn där de båda barnen lämnades?


Egon Sørensen

Hej Lars!


Her er en folketælling fra 1885, mon det er nogle af dem du søger.



Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Godthaabsvej (Lige nurme), Frederiksberg, Godthaabsvej 14,Baghus Stuen, 5, FT-1885, C8238
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Valdemar Søller 35  Gift Husfader Musikker Kjøbenhavn
Edla Maria Søller 22  Gift Husmoder  Stokholm
Edla Chalotte Søller 3  Ugift   Findland
Drengebarn Uden Navn under 1 Aar  Ugift   Frederiksberg
 

http://www.ddd.dda.dk/soeg_person_selv.asp


Mvh.

Egon Sørensen

Egon Sørensen


God aften!



Carl Søller født 18 dec. 1884.

København,s amt Frederiksberg sogn KB 1884-1887 opslag 80.

Forældre:

Frederik Valdemar Søller og Edla Marie Jacobsen.



https://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx


Mvh.

Egon Sørensen

Lars Jarlsbo

Tack Egon

Carl måste vara det drengebørn som står uden navn på Goodhaabsvej. Tror du jeg kan följa Carl framåt i tiden?

Sedan finns det ytterligare ett par børn som ska vara fødte 1887 och 1888 enligt fattigvården i Köpenhamn. De kan jeg icke finde.

venligst

Lars

Anne Mortensen

Sedan finns det ytterligare ett par børn som ska vara fødte 1887 och 1888 enligt fattigvården i Köpenhamn. De kan jeg icke finde.

Har du navnene på de børn ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lars Jarlsbo

Hej Anne

Det står endast att det är två odöpta barn, födda det ena 1887 och det andra 1888, och att föräldrarna Waldemar Søller/Söller och Edla Laura Maria Jacobsson, begav sig till Sverige från Köpenhamn 1888 och att barnen lämnades hos fattigvården i Köpenhamn. Köpenhamns magistrat har skrivit till polisen i Sverige och efterhört föräldrarna. Edla är född 1.3.1881 och en yngre syster, Johanne Emilie Andrea, två år senare. Edla är född i Finland och Johanne, som även kallas Lillie och Olga, i Köpenhamn.

Lars

Lars Jarlsbo

Jag har i dag fått besked från USA att Waldemar Søllers/Sollers änka, Edla, Laura, Maria, och dottern Olga (alternativt Lilly) återvände till Köpenhamn några år efter det att maken/fadern dött i Newcastle, Wyoming, 1932. De borde då ha varit 60-70 respektive 40 års åldern.

Jag vet inte var jag ska söka efter dem. Finns det något register för de som återvände till Danmark.

Skulle väldigt gärna veta mer om mor och dotter, var de bodde med mera.

Lars

Lars Jarlsbo

Jag undrar om det inte finns någon som känner till familjen Søller/Soller, där änkan efter Waldemar Søller, återvände till Danmark någon gång på 1930-talet efter att ha bott i USA sedan 1905. Med henne hem var dottern Olga/Lilly. Edla, Laura,Maria var född i Stockholm den 10 mars 1862 och bodde i Köpenhamn innan hon utvandrade. Dottern Olga är född i Köpenhamn 1882-1883. Hon var med föräldrarna på utvandringen 1905.
De kan ha bott resten av livet i Danmark men med amerikanskt medborgarskap.
Jag har sökt i olika databaser utan resultat.
Kan någon hjälpa mig?

Pia Ohlendorff

Hej Lars,

Jeg er efterkommer af en bror til Johan Christian Søller, så jeg forsker i en sidegren.

Der er jeg faldet over et par kirkebogsindførsler, der vedrører Frederik Valdemar Søller. Det ene er fra 1884, Frederiksberg, hvor sønnen Carl Søller er opført - født 18. december 1884 - men først navngivet i 1902. Det andet er fra Skt. Johannes sogn 1900 den 28. september, hvor Frederik Valdemar Søller og Edla Laura Maria Jacobsen indgår borgerligt ægteskab.

Måske kan du finde noget at komme videre med i kirkebøgerne fra Frederiksberg sogn og Skt. Johannes sogn. Held og lykke.

Med venlig hilsen
Pia Ohlendorff

Lars Jarlsbo

Hej Pia
Tack för oplysningen
Jag vill också gärna ha oplysninger om någon vet något om Maria och hennes dotter Lilli som nämns i den första tråden i det här ämnet.
Maria Edla Laura som var född i Stockholm (10 mars 1862) och gift med Valdemar Søller (25 september 1856), dansk musiker och varitéartist, återvände till Köpenhamn från Amerika dit de emigrerat 1905. Maria dog i Danmark 1957 någon gång på sommaren. Hennes dotter, som följt med tillbaka, bodde då på Buedgade 22 (möjligen Bredgade 22). Mor och dotter kom till Danmark i slutet av 1930-talet och bodde i Köpenhamn under kriget. Lilli Olga var född i Köpenhamn 1882-1883 och hade inga barn. Hon hade varit gift med en norrman som hette Dahl i efternamn.