En overtroisk præst?

Startet af Karen Graabæk Møller, 13 Nov 2010 - 15:15

Forrige emne - Næste emne

Karen Graabæk Møller

Har fundet en vielse fra 1749, hvor jeg er temmelig sikker på der står "Freddagen d. 12. juni copuleret", men i følge Bauers Kalender er fredagen den 13. Er præsten overtroisk og vil ikke have dem viet fredag den 13.? eller læser jeg forkert?

AO, Århus, Ning, Malling, 1724-1813, opslag 471 allersidste på siden

Hilsen
Karen G. Møller

Hans Poulsen



Hej Karen

I lighed med dig læser jeg fredagen den 12. juni, og jeg har haft teksten oppe i den størrelse, der hedder 125 %.

Den næste vielse på næste side er mandag den 23. juni - mandag passer og 3-tallet i den 23. er tydeligt.

Tilbage til den 12. og 13. juni.

Jeg tager det for en ren og skær skrivefejl - dem laver jeg et hav af hver dag uden at være særlig meget overtroisk og uden at have prøvesmagt altervinen.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karen Graabæk Møller

Hej Hans

Ja, når du også mener at det er det der står, må jeg jo notere det under min ane. Med en fodnote selvfølgelig.

Men så kan man jo sidde og spekulere på hvilken dato der var den korrekte.  ;)

Tak for hjælpen!

Hilsen
Karen G. Møller

Ulf J. Krarup

#3
God eftermiddag Karen!
Hvad står der under konfirmationen?
Undskyld Karen, det var en hovsa konfirmationerne startede i 1803, se vedhæftede udsnit.

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Karen Graabæk Møller

Hej Ulf

Driller lige lidt - hvad skulle konfirmationen have fortalt mig om en vielsesdato?  ;D

Hilsen
Karen G. Møller

Ulf J. Krarup

God eftermiddag Karen!

Ja - jeg ved ikke hvad jeg har tænkt på - jeg håber at du tilgiver mig for alt det mudder jeg lavede :'(
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Karen Graabæk Møller

Nåeh, det var da ikke så slet - bare lidt til smilebåndet!

Karen