den danske Brigade + begravelse til søs

Startet af Anette Nielsen, 31 Jan 2012 - 22:17

Forrige emne - Næste emne

Anette Nielsen

Hvordan finder man et medlem af den danske brigade i Sverige og en person som efter krigen fik hyre på en hvalfanger båd og fik blodforgiftning og blev begravet til søs.Findes der registre for det?
Mvh Annette Nielsen

Eva Morfiadakis

Eva M

Jakob Ramlau

Jeg kan ikke genemskue om det er en og samme Person? Naah, med al Respekt for Frihedsmuseet--der er ikke Henvisninger til senere Død paa Hvalfangst.

Hvis han var forhyret paa en Dansk Hvalfanger, kan der kun være Tale om "Sonja". Den startede Hvalfangst ved Grønland i 1924 og fortsatte til 1950, hvor den blev afløst af et nyere Dieselskib -- som ogsaa hed "Sonja". Et Dødsfald om Bord vilde blive indført i Skibsdagbogen. KGH var meget emsig med Rapportering --og jeg mener at deres Arkivalier alle er afleveret til Rigsarkivet.

Det er nok saa sandsynligt, at har er blevet forhyret paa en Norsk Hvalfanger. De opererede i Antarktis. Der var derfor en meget lang Tur ud og hjem. Dernæst havde man, ved siden af selve de smaa Fangstfartøjer, et kæmpestort Moderskib hvor Hvalerne blev flaaet og kogt af. Trannet endte i Staaltanke ombord. Fangsten blev ved ganske længe op i Aarene. Der er et Hvalfangstmuseum, vist nok i Sandefjord (prøv "hvalfangst" og "museum" paa Google) med et tilsyneladende ikke ubetydeligt Arkiv. Med E-mail-Adresse

Jeg vilde antage at Rhederiet underrettede Danske Myndigheder?-- det er Gæt. Men hvis han havde overlevende Paarørende maa der have været et Skifte.

Eva Morfiadakis

Jag menade att uppgifter om en medlem i den danska brigaden i Sverige finns ev. i  Frihedsmuseets databas.

Hur man sen hittar en som dog ombord på en valfångare har jag ingen aning om.

Eva M
Eva M

Anette Nielsen

Tak.Det var meget fint at få modstandsbevægelsens databaser.Jeg fandt Erik Andersen reg som matros og det siges i slægten at han sejlede med konvoj det meste af krigen-det passer fint med at han står som matros.Hyren som hvalfanger efter krigen gik til grønland.Hvor skal jeg finde et skifte?
Mvh Annette Nielsen

Anette Nielsen

Jeg har skrevet til Sandefjords museum-men er der nogen som kan slå op i Rigsarkivet i Sonjas registre ang Erik Andersens død og hyre?
Mvh Annette

Karsten Jacobsen

Hvor har du fundet Sonja i Rigsarkivets registre? Den eneste Sonja, jeg kan finde der, er et forlis vedr. Sonja Mærsk.

Det er rigtigt, at KGH's skibsjournaler er i Rigsarkivet. Men behøver hvalfangeren Sonja at være et KGH-skib? KGH havde godt nok (mere eller mindre) monopol på Grønland, men i Nordøstgrønland operede fx selskabet Nanok, så andre var på banen. Jeg er ikke sikker på, at KGH's monopol gjaldt havet og hvalfangsten.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Måske kan Dansk Polarinstitut eller Arktisk Institut hjælpe med navne/selskaber, der drev hvalfangst ved Grønland?

MVH
Karsten

Knud Madsen

Den første hvalfanger "Sonja" blev i 1924 købt fra Norge af Grønlands Styrelse.

Den anden "Sonja", som rettelig hed "Sonja Kaligtok", blev i 1951 købt fra Norge af Grønlandsdepartementet.

Det vil sige, at skibene vel sorterede under Grønlandsministeriet, eller hvad det nu kaldtes på de tider. KGH var et handelsselskab.

Hvis Erik Andersens død skyldtes en arbejdsulykke, burde den være nævnt i ulykkesstatistikkerne, som kan findes på nettet.

V.h. Knud 

Jakob Ramlau

Tak til Knud Madsen for at minde om "sbib"´s værdifulde Indscanning af Søulykkestatistik. Jeg fandt nu ikke noget i Perioden 1945-1951. Men "sbib" har ogsaa indscannet "Danmarks Skibsliste". Man kan her, uomtvisteligt, og uden den Usikkerhed som google er befængt med, forvisse sig om "Sonja"´s Ejerskab, se selv www.sbib.dk/documents/Skibslister/1946.pdf. Man kan ogsaa læse paa Dimensioner, Byggeaar og Maskinkraft: trecylindret Dampmaskine, 300 H.K. Og det er Grønlandsstyrelsen, der ejer Fartøjet. Formaalet var nemlig ikke at drive kommerciel Hvalfangst ved Grønland (som Tiden vist var løbet fra), men at forsyne Bygderne med Hvalkød til Supplement/Erstatning for Sælkød.
Og den næste Sonja fik saa Tilnavnet Kaliqtok: "den, der bringer Hval" .
Og nok var KGH et Handelsselskab -- men med en saa stærk statslig Tilknytning at jeg aldrig har opfattet dem som "privat Forretning".
Det var Nanok paa Østkysten derimod, baade det "gamle" og det "nye" Fangstkompagni. Men ingen af dem var en kommerciel Success --- maatte Jennov tilgive mig.
"Sonja" havde en Topfart paa 9 Knob. Rejsen op og ned maa have taget sin Tid. Og det er nok her at han er død. I de første Aar havde man et Skib med til at behandle Fangsten, men gik over til at slæbe den døde Hval ind til en Bygd til Flænsning lokalt. Det krævede, at man kunde naa Land indenfor 24 Timer efter Fangsten. Saa et dødt Besætningsmedlem kunde ogsaa bringes i Land. Men man kan have holdt Søen i længere Tid før man fik Hval.

Anette Nielsen

Mangler bilde--



1924 DS/Hvb SONJA(2) (TBG116192403)




   


   


   





Type:
   

Dampskip, hvalbåt/steam ship, whale catcher
   

Off.no (IMO):
Salvesen
   

148241
WC 031

Flagg (Flag):
   

BRI
   

Havn (port):
   

Leith

Bygge år (Year built):
   

1924/02
   

Bnr (Sno):
   

790

Bygger (Yard):
   

Smith's Dock Co. Ltd., South Bank Middlesbrough, UK

Eier (Owner):
   

Chr. Salvesen & Co., Leith Scotland, (The South Georgia Co. Ltd).

Klasse (Class).:
   

BS* Whaler


   



Tonnasje (Tonnage):
   

223 brt., 81 nrt.

Dimensjoner (Size):
   

Loa: 116,5' - Lpp: 110,4' – B: 23,1'  – D:13,2'

Fangst utstyr (equipm.):
   




   



Navigasjonsutstyr:
   

Direction Finder

Kommunikasjon (comm.):
   



Kallesignal (Call sign.):
   

1930: KQCR,
1949: GBMY.


   



Fremdrift (Propulsion):
   

1 x damp stempelmaskin (steam reciprocating), triple exp., 3-sylindret, syl.diam.: 14"-23"-39", slag/stroke: 24", 640 IHK (85 RHK), Bygget av Smith's Dock Co. Ltd., Middlesborough

Fart/forbr.(Speed/cons.):
   

10 kn.

Hjelpemaskineri (aux):
   



Tot.el.kraft (el.power):
   



Kjele (Boiler):
   

1 x dampkjel (ildrør/fire tube boiler, single ended) oljefyrt, m/3 fyrganger. Heteflate (HF): 1.900 kv.fot (sq.ft.). Bygget av Blair & Co. Ltd, Stockton


   



Bemanning (crewing):
   




   



Historikk:
   

1924 Bygget som hvalbåt SONJA(2) av Smiths Dock Co. Ltd. i Middlesbrough og overlevert i februar til Salvesens The South Georgia Co. Ltd.
Fanget for landstasjon Leith Harbour, Syd Georgia i sesongen 1924/25
1925 I fangst med Fl/k SARAGOSSA i sesongene fra 1925/26 til 1928/29
1930 Solgt til Falkland Shipowners Ltd.,(Anglo-Norse Co. A/S, Tønsberg, disp.), London. Omdøpt A-N 4(2) og registrert i Port Stanley, Falklandsøyene. Fanget med Fl/k ANGLO NORSE(2) ("Norsa" på folkemunne), i Antarktis i sesongene fra 1930/31 til og med 1939/40, pluss spermhvalfangst utenfor Peru i siste halvdel av 30-tallet.
1940 Rekvirert av Royal Navy i november, døpt HMS A-N 4.
1941 Omdøpt i januar til HMS IMPALA. Overført til den Syd-afrikanske marinen i april. Utrustet som minesveiper og omdøpt HMSAS WHYTOCK, (T-07).
1946 Tilbakelevert eierne i april og gjendøpt A-N 4 Gjenutrustet for hvalfangst og gjenforent med "Norsa" for fangst i Antarktis og ved Peru.
1949 Solgt til Union Whaling Co. (A. E. Larsen, disp.), Durban og omdøpt CHARLES WHYTOCK(2).
1957 Hugget i Durban hos McWilliam Iron & Steel Foundry (Pty.).


   



History in English:
   

1924 Built as whale catcher SONJA(2) by Smith's Dock Co. Ltd., Middlesbrough. Delivered in February to Chr. Salvesen's The South Georgia Co. Ltd.
Catching for the company's shore-station Leith Harbour, South Georgia in her first Antarctic season, 1924/25
1925 Pelagic whaling for Fl/F SARAGOSSA from the season of 1925/26 to the end of season 1928/29.
1930 Sold to Falkland Shipowners Ltd. (Anglo-Norse Co. A/S, Tønsberg, manager), London. Renamed A-N 4(2), and registered at Port Stanley, Falkland Island.
Catching for Fl/F ANGLO NORSE(2) in the Antarctic from 1930/31 season and until end of 1939/40 season. In the late thirties, also off coast Peru.
1940 In November, requisitioned by the Royal Navy, (HMS A-N 4).
1941 Renamed HMS IMPALA in April, but transferred to the South African Navy later same year. Fitted as mine sweeper, renamed HMSAS WHYTOCK (T 07).
1946 In April, returned to owners. Refitted as whaler and renamed A-N 4. Rejoined the Fl/F ANGLO NORSE fleet and returned to Antarctic and Peruvian whaling.
1949 Sold to Union Whaling Co. (A.E. Larsen, manager), Durban and renamed CHARLES WHYTOCK(2).
1957 Broken up by McWilliam Iron & Steel Foundry (Pty.) Ltd. Durban.


   


                              

Kilde: "From 70 North to 70 South" Graeme Somner, LR 1951/52, "Skipet".
Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen
Sist oppdatert: 25/01-2009 (UWG/RI/PS)Mangler bilde--



1924 DS/Hvb SONJA(2) (TBG116192403)




   


   


   





Type:
   

Dampskip, hvalbåt/steam ship, whale catcher
   

Off.no (IMO):
Salvesen
   

148241
WC 031

Flagg (Flag):
   

BRI
   

Havn (port):
   

Leith

Bygge år (Year built):
   

1924/02
   

Bnr (Sno):
   

790

Bygger (Yard):
   

Smith's Dock Co. Ltd., South Bank Middlesbrough, UK

Eier (Owner):
   

Chr. Salvesen & Co., Leith Scotland, (The South Georgia Co. Ltd).

Klasse (Class).:
   

BS* Whaler


   



Tonnasje (Tonnage):
   

223 brt., 81 nrt.

Dimensjoner (Size):
   

Loa: 116,5' - Lpp: 110,4' – B: 23,1'  – D:13,2'

Fangst utstyr (equipm.):
   




   



Navigasjonsutstyr:
   

Direction Finder

Kommunikasjon (comm.):
   



Kallesignal (Call sign.):
   

1930: KQCR,
1949: GBMY.


   



Fremdrift (Propulsion):
   

1 x damp stempelmaskin (steam reciprocating), triple exp., 3-sylindret, syl.diam.: 14"-23"-39", slag/stroke: 24", 640 IHK (85 RHK), Bygget av Smith's Dock Co. Ltd., Middlesborough

Fart/forbr.(Speed/cons.):
   

10 kn.

Hjelpemaskineri (aux):
   



Tot.el.kraft (el.power):
   



Kjele (Boiler):
   

1 x dampkjel (ildrør/fire tube boiler, single ended) oljefyrt, m/3 fyrganger. Heteflate (HF): 1.900 kv.fot (sq.ft.). Bygget av Blair & Co. Ltd, Stockton


   



Bemanning (crewing):
   




   



Historikk:
   

1924 Bygget som hvalbåt SONJA(2) av Smiths Dock Co. Ltd. i Middlesbrough og overlevert i februar til Salvesens The South Georgia Co. Ltd.
Fanget for landstasjon Leith Harbour, Syd Georgia i sesongen 1924/25
1925 I fangst med Fl/k SARAGOSSA i sesongene fra 1925/26 til 1928/29
1930 Solgt til Falkland Shipowners Ltd.,(Anglo-Norse Co. A/S, Tønsberg, disp.), London. Omdøpt A-N 4(2) og registrert i Port Stanley, Falklandsøyene. Fanget med Fl/k ANGLO NORSE(2) ("Norsa" på folkemunne), i Antarktis i sesongene fra 1930/31 til og med 1939/40, pluss spermhvalfangst utenfor Peru i siste halvdel av 30-tallet.
1940 Rekvirert av Royal Navy i november, døpt HMS A-N 4.
1941 Omdøpt i januar til HMS IMPALA. Overført til den Syd-afrikanske marinen i april. Utrustet som minesveiper og omdøpt HMSAS WHYTOCK, (T-07).
1946 Tilbakelevert eierne i april og gjendøpt A-N 4 Gjenutrustet for hvalfangst og gjenforent med "Norsa" for fangst i Antarktis og ved Peru.
1949 Solgt til Union Whaling Co. (A. E. Larsen, disp.), Durban og omdøpt CHARLES WHYTOCK(2).
1957 Hugget i Durban hos McWilliam Iron & Steel Foundry (Pty.).


   



History in English:
   

1924 Built as whale catcher SONJA(2) by Smith's Dock Co. Ltd., Middlesbrough. Delivered in February to Chr. Salvesen's The South Georgia Co. Ltd.
Catching for the company's shore-station Leith Harbour, South Georgia in her first Antarctic season, 1924/25
1925 Pelagic whaling for Fl/F SARAGOSSA from the season of 1925/26 to the end of season 1928/29.
1930 Sold to Falkland Shipowners Ltd. (Anglo-Norse Co. A/S, Tønsberg, manager), London. Renamed A-N 4(2), and registered at Port Stanley, Falkland Island.
Catching for Fl/F ANGLO NORSE(2) in the Antarctic from 1930/31 season and until end of 1939/40 season. In the late thirties, also off coast Peru.
1940 In November, requisitioned by the Royal Navy, (HMS A-N 4).
1941 Renamed HMS IMPALA in April, but transferred to the South African Navy later same year. Fitted as mine sweeper, renamed HMSAS WHYTOCK (T 07).
1946 In April, returned to owners. Refitted as whaler and renamed A-N 4. Rejoined the Fl/F ANGLO NORSE fleet and returned to Antarctic and Peruvian whaling.
1949 Sold to Union Whaling Co. (A.E. Larsen, manager), Durban and renamed CHARLES WHYTOCK(2).
1957 Broken up by McWilliam Iron & Steel Foundry (Pty.) Ltd. Durban.


   


                              

Kilde: "From 70 North to 70 South" Graeme Somner, LR 1951/52, "Skipet".
Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen
Sist oppdatert: 25/01-2009 (UWG/RI/PS)

Anette Nielsen

Jeg håber , at interesserede kan finde ud af at læse om Sonja på baggrund af oplysningerne fra Sandefjords HvalfANGER MUSEUM. TEKSTEN KAN KØRES NED VED AT SCROLLE , SÅ KOMMER DEN FREM.
OPLYSNINGEN PÅ RIGSARKIVET OM ERIK ANDERSENS DØD SKULLE KUNNE FINDES UNDER
"grønlandskonsortiets" ,eller hvad det nu hed dengang) statistikker og indberetninger om arbejdsulykker.
Mvh Annette

Eva Morfiadakis


Tror du inte att hans död är antecknad i dödboken i hans "hjemmesogn" i Danmark? Att det kan finnas uppgifter där som gör att du kan komma vidare på Rigsarkivet.

Eva M
Eva M

Jakob Ramlau

Det er et forbløffende Sammentræf at der skulde eksistere 2 nogenlunde ens Hvalfangere paa nogenlunde samme Tidspunkt med Navnet "Sonja". Hvis man søger i Skibslisten finder man den Danske Sonja. Og i 1946 -- medens den omtalte Engelske Sonja paa dette Tidspunkt er et helt andet Sted.
Ydermere fremgaar det af Skibslisten at den Danske Sonja havde kulfyrede Kedler, og kunde bunkre 40 Tons Kul -- medens den Britiske Søster havde oliefyrede Kedler.
Hvis man ønsker et Billede kan man gaa til www.maritimemuseum.dk og vælge Billeder. Brug "Sonja" som Søgetekst og er dukker en Flerhed af Billeder op. De fleste er af Afløseren, Sonja Kaliqtok (eller Kaligtok -- Transkriptionen har altid været drilagtig). Men der er to Billeder af den "gamle" Sonja, et af dem i Trangraven hos KGH.
Det er ikke noget stort Fartøj --
Og saa kan man iøvrigt faa "Blodforgiftning" paa mange Maader --- det behøver ikke kun at være Arbejdsulykker. Og "Søulykkestatistikken" har ingen Omtale af Sonja i Perioden 1946-1951. 

Anette Nielsen

Tak fordi du så i søulykkestatistikken-men når den ikke var der er det vel umuligt at finde.Erik Andersens forældre boede i Hårby sogn på Fyn , så der vil jeg lede.
Mvh Annette Nielsen