Christen Nielsen og Else Jensdatters vielse i 1788 i Gettrup, Refs, Thisted

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 30 Jan 2012 - 05:10

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Christian Martinus Møller viet med Olivia Emilie Nielsen ... min mors forældre
Christian Martinus Møllers forældre var Niels Peter Møller og Gjertrud Christensen
Niels Peter Møllers forældre var Niels Peter Møller og Marie Elisabeth Hansdatter Vinding
Marie Elisabeth Hansdatter Vindings forældre var Johanne Christensdatter og Hans Christian Teilman Vinding
----------------------------------
Jeg tror Christen Nielsen Smed og Else Jensdatter kaldes mine 2X Tipoldeforældre?

Johanne Christensdatters forældre var Christen Nielsen (Smed...Sejerskilde) og Else Jensdatter.

Christen Nielsen og Else Jensdatters vielse i 1788 i Gettrup, Refs, Thisted opslag 233 og 234

1788 D: 19d. September, ?

Ungkarl: Christen Nielsen Smed?
og Pigen Else Jensdatter begge af Kaabe
röegaard med hinanden trolovndn i
? Kaaberöegaard forlovnen? efter lovnen
? - Mogens Jensen af Kaaberöegaard ?
og Niels Jensen Smed af Humlum i Havfersfjll?

Copulerede d. 17d. Octbr.

Jeg håber nogen vil hjælpe med at læse/tyde hvad jeg kunne ikke.

Mvh
Birgit

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Birgit.

Jeg læser:

Anno 1788 D: 19de. September, Blev
Ung Karl: Christen Nielsen Smed
og Pigen Else Jensdatter begge af Kaabe
röegaard med Hver Andre Trolovnde i
bemelte Kaaberöegaard, Forlovere efter Loven
Ere - Mogens Jensen af Kaaberöegrd
og Niels Jensen Smed af Humlum
i Harsersyll

Copulerede d. 17de. Octbr.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Birgit.

Jeg har lige rettet en lille tastefejl:

Anno 1788 D: 19de. September, Blev
Ung Karl: Christen Nielsen Smed
og Pigen Else Jensdatter begge af Kaabe
röegaard med Hver Andre Trolovede i
bemelte Kaaberöegaard, Forlovere efter Loven
Ere - Mogens Jensen af Kaaberöegrd
og Niels Jensen Smed af Humlum
i Harsersyll

Copulerede d. 17de. Octbr.

Og så fandt jeg denne link om om Kobberøgård og slægt med navn derfra:
http://www.kobberoe-hansen.dk/index.php/slaegtsforskning/slaegten-kobbero
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk


Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

God Morgen Jens.

Tak for at læse/tyde og for henvisning til den link til udskiftningsforretningen i 1797, hvor Christen Nielsen.  Den tar mig lidt tid at gå igennem før jeg forstår det hele i artiklen.  Jeg har læst den igennem et par gange men forstår ikke hvorfor landet skulle uddeles.

Tak også for link om om Kobberøgård og slægt ... det er interessant at se billederne.  Måske leder min jagt til løsning af forbindelse af mine aner med slægten på linken.

Jagten forsættes og igen tak for din tid og hjælp.

I vielsen står "Niels Jensen Smed af Humlum i Harsersyll" ... jeg har ledt i Krabsens og fandt at Humlum er i Skodborg, Ringkøbing men kunne ikke finde Harsersyll.  Er det kendt med en anden stavemåde?

Mvh
Birgit

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Birgit.

Jeg tror, at det er Humlum i Hardsyssel. Så præsten har nok ikke kendt navnet, og derfor skrevet, som han troede han hørte det.
Hardsyssel er navnet for det stykke af Jylland, der ligger lige syd for Limfjorden. Her finder du byen Humlum lige nord for Struer.

Med hensyn til udskiftningen, var det en landboreform, der omfattede hele landet. Indtil undskiftningen havde alle gårde haft andel i hver enkelt jordlod fordelt over hele sognet. Så det var massevis af små bitte jordstykker, som de skulle passe, og kun kunne komme til, når de alle gjorde arbejdet på samme tid.
Derfor var udskiftningen, hvor alle gårdene fik samlet deres jord som ét samlet stykke, en meget stor og vigtig reform. Nu var de i stand til selv at bestemme, hvornår arbejdet med pløjning, såning og høst skulle gøres.
Det betød mange steder, at nogle af gårdene måtte flyttes fra selve byen til deres nye jordlod. De kaldtes for udflyttere.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Jens for at forklare lidt om udskiftningen - landboreform.  Jeg kender ikke lidt meget om Danmarkshistorie men vil gerne lære.  Kender du en bog der er ikke for svær at læse som giver et godt
oversigt?

Tak for Jeg fandt Humlum og Struer på Google maps og fandt lidt om Hardsyssel også.  Jeg synes det var en lang vej for Niels Jensen Smed som jeg tror er far til Christen Nielsen viet med Else Jensdatter, særlig i de dage.

Mvh
Birgit


Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak for link til artikler om udskiftningen.  Nu har jeg en masse at læse igennem men det må vente til i morgen for mine veninder kommer her i aften til vores månedlige bogklubs møde.

Mvh
Birgit