Lægdsrulle(r) 1890'erne på LAV

Startet af Karen Graabæk Møller, 13 Nov 2010 - 13:24

Forrige emne - Næste emne

Karen Graabæk Møller

Hejsa

Jeg håber på at finde en flink person til at slå et par mænd op i lægdsrullen for Tirstrup sogn, Djurs Sønder Herred, Randers Amt. Jeg kan ikke selv komme til Viborg i den overskuelige fremtid, og denne families videre skæbne har irriteret mig i længere tid nu, så nu prøver jeg dette.

Jeg har forgæves forsøgt at finde ud af, hvor min mands tipoldefar Rasmus Petersen og familie flytter hen, da han opsiger sin kontrakt som fattiggårdsinspektør på Råmosegård i Tirstrup sogn, Randers Amt.

Jeg har lånt hovedbogen, og kan deraf se at han får udbetalt sin sidste kvartalsløn i september 1894 og påbegynder regnskaberne for oktober måned, men at han må være rejst derfra på det tidspunkt (oktober 1894)

Jeg har forgæves forsøgt at finde Rasmus Petersen i nabosogne (FT-1901), boende hos de af børnene jeg fandt på vejen, som fadder - men intet er kommet frem. Det mest sikre "link" - min mands oldefar - bliver desværre gift med en katolsk-apostolsk kvinde og konverterer, og således kunne Rasmus ikke stå fadder til de børnebørn der var dér.

Rasmus Petersen var født i 1833 og er derfor for længst udskrevet af rullen i 1894. Til gengæld er de to yngste sønner fra 1871 og 1878, og skulle så altså være indskrevet første gang i 1889 og 1896 (hvis jeg kan regne)!

Hvis det var muligt at få en hjælpende hånd til at slå op i lægsrullen, leder jeg altså efter Frederik Petersen, født 4. oktober 1871 i Sahl, Skanderborg Amt, fraflyttet Tirstrup sogn højst sandsynligt omkring oktober 1894, men hvortil?

Eller evt. at finde ud af om Laurits Nikolaj Petersen, født 9. september 1878, er indskrevet i rullen i Tirstrup, da han bliver 18 i 1896. Det kunne jo betyde at familien blev i sognet lidt længere.

Rasmus Petersen forsvinder ud i det blå, så ethvert tip tages imod med kyshånd!

Med venlig hilsen
Karen G. Møller

Pernille Lysholdt Holm

Hej Karen

En Rasmus Pedersen findes i FT 1906 i Randers, Galten, Voldum sogn med måske en datter og barnebarn. Han er født 22/8-1833, hvilket passer med din forfader. Denne Rasmus dør i 1913 i Voldum sogn, men der står, at han er født tæt på i Rigtrup. Han afdøde kone hed Edel Katrine Pedersdatter. Siger det noget?

Kan det være ham, født i Voldum, rejst ud i verden til Tirstrup og så på sine gamle dage vendt tilbage til fødeegnen.

Mvh Pernille

Karen Graabæk Møller

Desværre Pernille

Ham jeg søger er født 27. maj 1833 i Elsegårde ved Ebeltoft, og hustruen hedder Cecilia Petrea (eller Petrea Cecilie) Petersen.

Så det lyder ikke til at være ham - men det var ikke et dårligt bud. I starten af deres ægteskab bor de i Sahl ved Bjerringbro, så han kunne såmænd sagtens være rejst til Voldum.

Men nej, jeg tror ikke det er ham..  :(

Hilsen
Karen G. Møller

Ole Hingebjerg

Hej Karen

Hvis det var muligt at få en hjælpende hånd til at slå op i lægsrullen, leder jeg altså efter Frederik Petersen, født 4. oktober 1871 i Sahl, Skanderborg Amt, fraflyttet Tirstrup sogn højst sandsynligt omkring oktober 1894.

For at kunne hjælpe dig, må du finde ud af i hvilket sogn han i sit 18 år. Ellers er det (næsten)umuligt at bruge lægdsrullen. :)

MVH
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Karen Graabæk Møller

Hej Ole

Undskyld den lange responstid. Sidder lige nu på arbejdet, men ville lige svare. Jeg mener at huske at familien flytter til Tirstrup sogn før Frederik Petersen fylder 18, så han altså skulle være indskrevet dér første gang. Men jeg skal nok lige checke.

Grunden til at jeg ikke skrev dette i mit første indlæg, er at jeg havde forstået at der kun blev ført en slags tilgangslister på rullen i den periode. Men det skal jeg ikke påstå at vide noget som helst om.

Vender lige tilbage med helt nøjagtig hvor Frederik opholder sig da han fylder 18.

Hilsen
Karen G. Møller

Karen Graabæk Møller

Hej Ole

Så fik jeg tid til at kigge på Frederik. Han er faktisk ét af de få børn der ikke optræder sammen med forældrene i FT-1890, men jeg fandt ham et andet sted i Tirstrup sogn. Han fylder jo 18 d. 4. oktober 1889 (hvis altså jeg kan regne) og 1. februar 1890 er han i Tirstrup. Så jeg vil tro at det er her han bliver indskrevet i rullen.

Med venlig hilsen
Karen G. Møller

Ole Hingebjerg

Hej Karen

Jeg skal til Viborg først i januar 2011, så vil jeg prøve at finde ham.

Fader: Rasmus Petersen
Søn: Frederik Petersen, 4. oktober 1871 Salh sogn.
1. februar 1890 Tirstrup sogn = 4-343.
Udskrivningskreds 4, lægd nr. 343.

MVH
Ole
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Karen Graabæk Møller

Åh Ole, du er bare min helt! Det lyder rigtigt godt! Håber du finder et eller andet!

Hilsen
Karen G. Møller