Hjælp til opslag/tydning i AO- andre arkivalier.

Startet af Inge Sørensen, 28 Jan 2012 - 15:27

Forrige emne - Næste emne

Inge Sørensen

Hej - håber nogen kan hjælpe mig videre.
Jeg mener nu at have fundet min "hemmelige" farfar i Kbhns Overpræsidium, registret til AJ-jorunal, opslag nr. 43: Julie Margrethe Hansen (nr. 1311), som er min farmor, samt selve AJ-journalen, årgang 1913, opslag nr. 261, hvor hun søger om "børnebidrag". Jeg læser min farfars stilling og navn som kellner Kristian Peter Vilhelm Jensen, er det mon korrekt? Der bliver også nævnt noget om Byfogdens protokol.
Min far Paul Hansen blev født d. 20.7.1913 på Rigshospitalet, opslag nr. 206 (Rigshosp. 1912-1913). Fremgår tillige af kb for Hillerød 1912-1914, opslag nr. 26. 
Her fremgår det bl.a. at min farmor opholdt sig på 10 mdrs. dagen på Hotel København i Hillerød, som tjenestepige. Adressen på hotellet skulle være Torvet 4 i Hillerød jvf. www.danskebilleder.dk.
Men hvordan finder jeg yderligere oplysninger om Kristian Peter Vilhelm Jensen, jeg har jo hverken hans fødselsdato, eller hvor han kommer fra?
Min farmor er født d. 9.12.1891 på D. kgl. Fødselsstiftelse (opslag nr. 28 i KB 1891-1896).
Sandsynligheden for at min farfar også var ansat på samme hotel ligger jo lige for.
Kan han evt stå i en Krak-bog for perioden 1912-1913?
Kan der være andre muligheder?
Hilsen Inge Sørensen.

Lis B. Jensen

Hej

Du kan på Landsarkivet finde sagens akter under samme nr. i AJ-Journalsager.
Derudover er der nævnt Byfogeden i Hillerød  - så der kunne du jo også kigge.
Der bør foreligge en alimentationssag.
Du kan måske være heldig her at finde ud af hans herkomst.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Egon Hansen

Hvis alt andet glipper, så prøv at finde barnefaderen i Lægdsrullen. Der står han under hans faders navn, hvor gammel han er og hvor han er født.
Lægdsrullen findes på RA. selvbetjeningsmagasinet
Mvh Egon

Inge Sørensen

Hej - tak for svarene.
Forhåbentlig kan jeg så finde noget i journal-sagerne og i Byfogedens protokol.
Men jeg forstår ikke helt det med Lægdsrullen, da jeg jo for nærværende ikke har andre oplysninger end hans navn (barnefaderen Kristian Peter Vilhelm Jensen).
Mvh Inge.

Egon Hansen

Der er noget med at du kan finde hans adresse i politiregisterbladene (tror jeg nok!), og hvis der ikke står hvor og hvornår han er født, skulle du kunne finde ham i lægdsrullen. Der står i hvert fald både hvor og hvornår han er født og hvem der er hans far. Hvis han da ikke er så gammel( vidst nok over 40 år)eller kasseret som utjensdygtig på session.
Mvh Egon

Inge Sørensen

Hej Egon.
Nu har jeg gennemsøgt Politiets Registerblade og kan intet finde der. Det er jo heller ikke sikkert at han nogensinde har boet i København.
Men hensyn til lægdsrullerne, så mener jeg ikke jeg kan søge noget der, når jeg kun har hans navn og absolut intet andet - eller er der noget jeg har misforstået?
Min farmor og "ukendte" farfar har aldrig boet sammen, så jeg har kun det nævnte udgangspunkt om ophold på 10 mdr. dagen = Hotel København i Hillerød.
Mvh Inge. 

Egon Hansen

Jeg forstod dig så at barnefaderen også var ansat på det hotel. Hvis det er rigtigt, og at han også boede i Hillerød på avlingstidspunktet, og med det forbehold jeg nævnte skulle du kunne finde ham i Lægdsrullen for Hillerød det år, eller de nærmest foregående år. Du behøver ikke at vide andet end hans navn.
Det kan selvfølgelig blive et vist "arbejde" at finde ham der,især hvis han ikke har været tilmeldt lægdsrullen i Hillerød, men hvis alt om fadderskabssag glipper, tror jeg det er din sidste mulighed.
Og finder du ham er vejen åben til hele hans anetavle.
Mvh Egon

Inge Sørensen

Hej Egon - det prøver jeg så.
Tak for hjælpen.
Mvh Inge.