Marius jensen

Startet af Yvonne Jensen, 27 Jan 2012 - 13:05

Forrige emne - Næste emne

Yvonne Jensen

Hej Er der nogen her på DIS, som har en løsning på dette.

Jeg søger Marius Jensen født d. 9-10-1910 Trælløse mose, skeldby sogn, tybjerg herred,han var tvilling med Svend Jensen.
De var sønner af Ole jensen f.20-3-1867 kagstrup, skeldby sogn,død d. 11-5-1956 holme olstrup og Marie dortea jensen ofverlind født i jylland.
Marie dortea jensen ofverlind fødte 26-4-1916 et dødfødt drengebarn og døde selv to dage efter, d.28-4-1916, KB. præstø tybjerg, skelby opslag . 28.
Marius og sven havde mange søskende deri blandt min mormor Karen sofie jensen f. 12-5-1909 ,død 1996 i toksværd.

Marius's  havde også en bror som hed Åge Christian johannes jensen  f. d. 20-4-1906 i næsby, skeldbt sogn og det er via hans bo, at jeg kan se at marius havde 2 børn.
Gerda gift jørgensen, stjernes kvarter  albertslund, Rosa margrethe jensen Hans tavsensgade kbh,n

Men da moderen døde i 1916, blev alle børnene sat i pleje , jeg kan ikke finde hvor Marius blev af , han fulgtes ikke med sin tvilling bror sven.
Tror måske det er i københavn han skal findes(måske amager).

Men hvordan bærer jeg mig ad med at finde ham.

Håber der er nogen som er mere garvet end mig og vil hjælpe mig.

mvh. Yvonne.

Hans Poulsen



Hej Yvonne

"..jeg kan ikke finde hvor Marius blev af..".

- Har du set efter i kirkebogen, om han døde som (ukonfirmeret) barn?
- Har du fundet de øvrige børns konfirmationer?

"..Men da moderen døde i 1916, blev alle børnene sat i pleje..".

Du skrev, at der var mange børn i den søskendeflok.

Kom disse børn i pleje i *bundter*, så der kun blev tale om et par hold plejeforældre, eller kom de i pleje *i løs vægt* med deraf følgende mange sæt plejeforældre?

Da Marius' søskende selv fik børn, benyttede de da nogensinde Marius som fadder til disse nevøer og niecer, hvis Marius da ellers levede?

Om lægdsrullen kan hjælpe dig i den konkrete situation, kan jeg ikke lige gennemskue, navnlig da jeg ikke véd, hvornår Marius *forsvandt*?

Venlig hilsen
Hans







Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Yvonne Jensen

#2
Hej .
Alle børnene blev sat i pleje hver for sig.

Nej ,han er ikke fadder til nogen af sine søskende børn.

Kan ikke se hans konfirmation nogen steder da jeg ikke ved hvor han er vokset op, de havde ingen kontakt til familien,hvad jeg har fået oplyst.

mvh.Yvonne.

Yvonne Jensen

Hej, Marius belv sat i pleje i 1916, da moderen dør.

Yvonne Jensen

Her kommer Marius's søskende jeg har kunnet finde.

Anders gustav jensen f. 20-6-1890 træløse
laroline ingeborg jensen f.8-1-1893 holløse under gunderslev
carl peter jensen f. 1-9-1895 holløse
olga rasmine jensen f.6-6-1898 næsby
marie jensen f.9-4-1903 næsby sogn
aage jensen f. 20-4-1906 næsby
karen sofie jensen f. 12-5-1909 næsby
svend jensen f. 9-10-1910 skelby sogn
marius jensen f. 9-10-1910 skelby sogn
viola kristine jensen f. 13-6-1913 trælløse mark .

og et død født drengebarn d.26-4-1916 .
Dette er fra en FT.1911.
Præstø amt, tybjerg herred, skelby sogn, trælløse by.
familie 11, matr. 23c

mvh.Yvonne.

Thestrup-Bjørn

Hej Yvonne!

Hvornår døde Åge Christian Johannes Jensen (f. 20-4-1906)?
- og døde han uden livsarvinger?

Står Marius Jensen som død ved Åges skifte?
- er det derfor de to døtre nævnes derii (arver?)?


Hvornår og hvor finder du Marius Jensen allersidste gang?
- er han forlover eller fadder til familiemedlemmer?

---------

På Rigsarkivet findes folketællinger for 1940 + 1950 + 1960 + 1970 (som du kan se med særlig tilladelse, som du kan få ved skranken).

Hvis nogle af årene passer med de adresser, du har på de to døtre, kan du måske finde dem og få deres fødselsdata - og søge videre derfra
(Gerda gift jørgensen, stjernes kvarter  albertslund, Rosa margrethe jensen Hans tavsensgade kbh,n.).

----------

Hvis Marius Jensen lever endnu i 1968, har han fået et cpr.nr.
– så kan du gå til din egen Borgerservice (i din egen kommune) og med hans fødselsdata bede dem om at slå ham op i cpr.registret – om det kan lade sig gøre, når du ikke har en forholdsvis ny adresse på ham, ved jeg ikke.
Men prøv, det koster ca. 52 kr.

Hvis du mener, han boede (og døde) i Københavns Kommune, kan du også prøve Stadsarkivet på Københavns Rådhus.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hans Poulsen



Hej Yvonne

Tak for dine svar!

Prøv at finde den store søskendefloks vielser og se, hvem der optrådte som forlovere - måske kaster det noget af sig.

Minimum ti søskende, og ikke éneste af dem benyttede Marius som faddere for måske 25-30-35 nevøer og niecer, får mig til at tro, at Marius døde tidligt.

Hvis der blandt de mange faddere er navne, du ikke umiddelbart kender, må du ind bag navnene, da der kan være tale om indgifte.

Rene strøtanker:

- anbragt på institution måske for resten af livet?
- stukket til søs i 14-års alderen?
- udvandret?
- bortebleven, som det hedder, og aldrig fundet

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Yvonne Jensen

Hej.
Jeg har kun marius fra FT og fra aages dødsbo.

Aage  døde i 13-1-1996 i fensmark ,holmegård kommune.
da stod marius som død, derfor hans døtre.
jeg har langt til rigsarkivet,da jeg bor i næstved.

En slægtning har oplyst mig at han boede på Amager, men det kan være usikkert.

så vidt jeg ved havde ingen af søskende nogen kontakt ,efter de blev sat i pleje.

mvh. Yvonne.

Thestrup-Bjørn

#8
Yvonne - du har da vist ikke fået pudset brillerne.

Marius Jensen konfirmeres i Gunderslev kirke 1924 - tjener da hos gårdejer Christoffer Jensen i Naaby (ses i Skelby kirkebog ao-opslag 125).

- jeg tror, at gårdejeren ses FT 1930 i Naaby (ao-opslag 68) som gift med en Ane Sofie - Marius bor på det tidspunkt ikke hos dem (heller ikke i FT 1925).

------
Glemte lige.
Hans søster Rosa bliver gift i Skelby kirke 10.11.1935 (opslag 137).


------
Øh, du er sørme heldig, at du bor så tæt på København som i Næstved, endda med togforbindelse.
Husk, man i slægtsforskning ofte bliver nødt til at rejse lidt rundt til arkivalierne, der kan give noget.

Men jeg gav dig jo en idé mht. Borgerservice og cpr.registret - de har også Borgerservice i Næstved Kommune!
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Yvonne Jensen

Tak,så har jeg fået pudset brillerne.
Jeg tænkte slet ikke på at lede efter ham der, når jeg havde fået oplyst at han var i københavn,sorry.


mvh.Yvonne.

Yvonne Jensen

Det var vist hans søster Viola som blev gift  i 1935,skelby og ikke Rosa.
mvh.
Yvonne.

Thestrup-Bjørn

#11
Ja - undskyld selvfølgelig var det Viola (jeg har da ellers pudset brillerne i dag!).

Og hun bor jo også her:
Præstø, Tybjerg, Skelby, Naaby, -, 198, FT-1930, D5600
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andrea Jensen 10/9 1867 G Husmoder - Kallehave, Vejle
Peder Aage Jensen 15/9 1900 U Student - Skelby, Præstø
Marius Jensen 21/10 1904 U Tjenestekarl - Skelby, Præstø - [en til Marius!]
Alfrida Hansen 1/5 1904 U Husassistent - Haarslev, Odense
Daniel Andreasen 13/3 1912 U Tjenestekarl - Gundeslev, Sorø
Viola Jensen 13/6 1913 U Husassistent - Skelby, Præstø - [er hun mon hos familie]

Kommentarer: AO side 4 Opslag 65  
--------------------------------------------------------------------------------

For resten bor Marius Jensen FT1921 i Naaby (Skelby sogn opslag 7) hos gårdejer Christoffer Jensen (hvor han jo også bor ved sin konfirmation i 1924).

Denne Christoffer Jensen er identisk med den gårdejer, jeg skrev om før:
FT 1930 i Naaby (ao-opslag 68) som gift med en Ane Sofie - Marius bor på det tidspunkt ikke hos dem (heller ikke i FT 1925)
= Hans Christoffer Jensen, født 18.4.1868 (Øde Førslev ao.opslag 55) gift med Ane Sofie NN, født 7.5.1875
- Naaby matr.nr. 10 b.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Yvonne Jensen

Tak for alt du har fundet indtil nu.
Du skriver jeg er heldig at bo tæt på københavn, men::::: hvis man ikke er gang besværet og kan klare sig selv er det ikke nemt.
jeg prøver nogle af de råd jeg har fået og håber på mere.
mvh. yvonne.

Thestrup-Bjørn

For at afslutte pænt:

For det kunne jo være familie.

gårdejer Hans Christopher Jensens kone, Ane Sophie Andersen, født 7. maj 1874 i Kagstrup (Skelby opslag 60).


God jagt!
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Yvonne Jensen

Tusind tak for hjælpen.
Jeg vil undersøge om ane sophie andersen er i familie  med  marius.

Du må meget gerne sende mere hvis du skulle hitte noget nyt.

mvh. Yvonne.

Hans Poulsen



Hej Yvonne

Det betaler sig at læse en vanskelig tråd igennem for at genopfriske det, der er kommet frem.

Adskilligt af det, jeg har skrevet i mine indlæg i denne tråd, havde jeg gerne set aldrig var kommet på tryk, da mine forudsætninger for at skrive det beroede på, at jeg i dit allerførste desværre havde overset dine ord: "..og det er via hans bo, at jeg kan se at marius havde 2 børn..".

Ergo kan det udelukkes, at Marius døde som barn!

Denne lapsus beklager jeg naturligvis og beder dig om undskyldning.

Visse af mine andre anbefalinger står ved magt, og jeg kan kort koge dem ned til: Dybdebor i hver eneste person, du støder på i din forskning i denne familie.

Venlig hilsen og god weekend
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag