HJÆLP med dødsårsag på latin

Startet af Gitte Jonassen, 25 Jan 2012 - 15:51

Forrige emne - Næste emne

Gitte Jonassen


Jeg har brug for hjælp med at tyde dødsårsagen Uræmia hypertrofia  prostatae arythmia perpetua ved denne begravelse af Niels Rasmus Winther, resten har jeg tydet.

Sorø Amt, Øster Flakkebjerg Herred, Gunderslev 1948-1973 opslag 98

Venlig hilsen
Gitte Jonassen

Medlem af DIS-Danmark.
Medlem af DIS Slagelse-Sorø

Besøg min hjemmeside www.gittejonassen.dk  Her finder du lidt om Familierne Barnucka, Bendix, Bruhns, Crone, Fritz, Dyrlund og Pind.

Birgitte Fristrup

Mit bud:
Uræmi er tab af nyrefunktion.
Hypertrofia prostata er forstørret prostata.
Arytmia perpetua er uregelmæssig hjerterytme.

Jeg er ikke læge - måske er der en derud som kan bekræfte eller korrigere?

Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Jakob Ramlau

Det er jo en ret ny Sag og min Embedsbroder er nem at kigge i Kortene. Og "Oversættelsen" er fuldkommen korrekt. Man kan lige knytte den lidt mere sammen:
Forstørrelsen af Prostata (Blærehalskirtelen) besværer Vandladningen og vil ikke sjældent lede til et forøget Tryk i Blæren. Det giver saa Afløbsproblemer for Urin fra Nyrerne. Det kan slaa "baglæns" og lede til Uræmi -- en Tilstand hvor et Antal Nedbrydningsstoffer ikke kan udskilles af Nyrerne.
Man bliver sløv og syg og daarlig.
Parallelt hermed, og næppe med kausal Sammenhæng, har Patienten saa en konstant uregelmæssig Hjerteaktion. En Mulighed er Følger efter en mindre Blodprop i Hjertet. Skal man være meget fantasifuld, kan man maaske antage at den nedsatte Vædskeudskillelse fra Nyrerne leder til Vædskeophobning i Kroppen med forstørret Hjerte og Paavirkning af Hjertefunktionen -- men den vilde jeg nu ikke præsentere for Embedsbrødre, hverken nutidige, fortidige eller vordende.

Birgitte Fristrup

Flot uddybning.
Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Gitte Jonassen


Jeg siger mange tusinde tak, det er en meget flot og grundig forklaring.

Venlig hilsen
Gitte Jonassen
Medlem af DIS-Danmark.
Medlem af DIS Slagelse-Sorø

Besøg min hjemmeside www.gittejonassen.dk  Her finder du lidt om Familierne Barnucka, Bendix, Bruhns, Crone, Fritz, Dyrlund og Pind.