18 søfolk druknede ved Fladstrand 13/11 1741 - er der nogen der ved mere?

Startet af Jens Ole Jensen, 22 Jan 2012 - 12:58

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

13/11 1741 Fladstrand Hjørring amt
De druknede nævnt i Knivholt skifteprotokol:
   Knud Christensen, Fladstrand g.m. Johanne Sørensdatter
   Christen Pedersen g.m. Maren Christensdatter Hiul
   Johan Nielsen, Terben ? g.m. Sophie Iversdatter
   Peder Horn, Fladstrand g.m. Karen Christensdatter
   Jens Jensen Hjorth, Fladstrand g.m. Anne Nielsdatter
   Lars Thomsen, Flade g.m. Else Christensdatter
   Lars Thomsen, Østerby, Flade sogn g.m. Karen Christensdatter
   Anders Christensen, Rimmen, Flade sogn g.m. Kirsten Thomasdatter
   Hans Christensen, Diæn ?, Fladstrand, Flade sogn g.m. Anne Marie Jacobsdatter
   Stephen Simonsen, Fladstrand g.m. Maren Pedersdatter
   Niels Larsen Bruun, Fladstrand g.m. Inger Thomasdatter
   Casper Christensen, Tømmemand, Fladstrand g.m. Helvig Jensdatter
   Søren Larsen, Fladstrand g.m. Sophie Andersdatter
   Christen Jespersen, Fladstrand g.m. Anna Sørensdatter
   Rasmus Nielsen Munch, Fladstrand g.m. Maren Cristensdatter
   Jens Nielsen Svench, Fladstrand g.m. Margrethe Larsdatter
   Lauritz Heilesen, Fladstrand g.m. Maren Sørensdatter

Christen Pedersen var svoger til Knud Christensen

De druknede i den store storm den 13. november 1741, hvor 25 af Knivholts fæstere omkom, og hvor også en del af Bangsbos fæstere omkom.

Er der nogen der ved mere?

Min svigerdatter er efterkommer efter Lauritz Heilesen

Jens Ole Jensen, Aalborg

Grethe Elten Mortensen

Hej

Det lyder lidt dramatisk, har du spurgt på Bangsbo.

http://www.bangsbo.com/

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen


Jens Ole Jensen


Man kan finde meget på nettet:
Klip fra nedenstående
Attesteres at hendes afgangne forige Mand afgl. Anders Christensen, var af de som i fior her fra godset i og uden Fladstrand 25 personer som paa Haved druknede og døde,

1742:

369 No 1699.
Christen Sørensen og Enken Kirsten Thomasdatter af Flade sogn, maa udi ægteskab sammenkomme, uanseet at hand og hendes forige ved døden afgangne Mand skal have været sødskende Børn. Christiansborg 7 septembr. 1742. Til Aalborg Hospital efter deres fattige vilkaar 1 Rdr.
Att. om Slægtskab:
Christen Sørensen paa Rimmen og Kirsten Thomasdatter sammesteds, som uden Fladstrand er beliggende, deres tilstand efne og vilkor, Attesteres at hendes afgangne forige Mand afgl. Anders Christensen, var af de som i fior her fra godset i og uden Fladstrand 25 personer som paa Haved druknede og døde, og tilstanden i hans stervboe var saa slet at der feylede 2 rd 3 mk 8 s, at gielden icke kunde blive betalt og blev i øfrigt da reservered udlæg til dend anden gield af boens ringe Løsøre. Hand er en fisker allene ved 28 aar gammel som har ingen fortieneste haft, uden ved fiskerie at søge brødet, hvis moder Hand har haft at underholde hos sig, der ogsaa nogle Aar har været i urolige tanker, og  sandserne betagen, der ej hidtil er restitueret. Saa det er altsaa fattige og ringe folck, der ved venners hielp meest maa have deres Befordring i hvis for dem rigtig være kand. Dette saalædes tilstaar efter begiæring. Knifholt d 11 octobr 1742. Sign.

Jens Ole Jensen

Karen-Eva Dalgaard

Hej!
Jeg kan se, det er langt over et år siden, du spurgte om stormen ved Fladstrand.
Jeg er også interesseret i denne, da jeg også er efterkommer efter Laurids Heilesen.
(5xtip)

Ved et besøg på Bangsbo arkiv fik jeg fingre i et manuskript, hvor ulykken er omtalt.
Det skete 11 år efter, at store dele af Fladstrand brændte.

"Imidlertid var der i 1741 sket en anden katastrofe, som ramte byen og egnen hårdt. den 13. november opstod der en voldsom storm, hvorved 25 af Knivholts fæstere druknede under fiskeri "ved en hastigt opkommende storm og havets brusen" som der står i skifteprotokollen.
Så vidt jeg kan se, er mindst 10 og muligvis langt flere af Bangsbos fæstere omkommet under den samme storm, men her råder usikkerhed, fordi kun de af de druknede, der blev fundet og begravet, er indført i kirkebogen, da hverken fæsteprotokol eller skifteprotokol er bevaret fra Bangsbo, er der kun gætteri tilbage
Fiskerne økonomi havde det som flertallet, dvs. at i de fleste tilfælde blev der ingen, eller kun en meget lille arv."
Jeg fandt ved samme besøg også en del om Laurids Heilesens far, Heile Jensen. Han var fisker og boede i et gadehus i Fladstrand sammen med konen Sidzel Laursdatter.

Hvis der er mere, du vil vide, så skriv igen.
Venlig hilsen
Karen-Eva Dalgaard

Jens Ole Jensen

Det lyder spændende. - vil gerne vide mere


Hejle Jensen
1644   Født

13/11 1712   Begravet i Fladstrand 68 år gammel



Sidsel Laustdatter
1652   Født

3/4 1718   Begravet i Fladstrand 66 år gammel
Døde i Fladstrands menighed 1718:


Hejle Jensen og Sidsel Laustdatter
Ca. 1670   Gift
Boede i Fladstrand

Børn:
1679   Søfren
16??   Jens
1682   Laurids
1686   Chresten
1690   Nævnes det at de fik et barn på 9 måneder begravet.

1696   Betalte 2 Rigsdaler i consumptionsskat

Dette er det eneste jeg har kunnet finde og vil gerne vide mere

Jens Ole

Karen-Eva Dalgaard

Hej igen.
Jeg kom tilfældigt igen over denne side, og kan tilføje følgende:
Sidsel Laursdatter forældre hed Las Ydsen og Anne lauritsdatter.
Om Heile Jensen:
18. februar 1684 Heile Jensen, der har fisket sammen med Søren Jensen bang, der døde den 15. januar 1684 efter et klammeri 3. juledag 1683, besøgte Søren bang under hans sygdom. ( søg selv videre i Tingbøger B25C Horns-Vennebjerg, justitsprotokol 1742.)
4. nov. 1688. Heile Jensen gave 3 mk. til Fladstrand kirke.
1688 er han fæster af et gavehus sammen med Laurs Christensen, som er grovsmed.
1709. Heile Jensen og hustru havde nr. 4 i stol 7 i Fladstrand kirke og gave 1 mk for hver stolestade.

Det var, hvad jeg havde denne gang.
Håber du ser det.
Vh
Karen-Eva

Jens Ole Jensen

#7
Tak for din fortsatte hjælp.
Ved du mere om Las Ydsen og Anne Lauritsdatter?

http://www.myheritage.dk/person-1001473_180132272_180132272/a521-sidzel-laursdatter#!events
Blev Sidzel gift 1701? Hvis det passer er hun da ikke mor til børnene?

Jens Ole

Karen-Eva Dalgaard

Jeg har hende gift i 1670 i Fladstrand, men har ikke noget særligt belæg for det. Jeg kan heller ikke finde børnenes dåb, men har antagelig engang hentet noget hos mormonerne, jeg har kun 3 børn: Jens, Laurids og Søren. Det var Laurids der druknede i 1741. Det står i skifteprotokollen for Knivholt.

De andre småting har jeg fundet tilfældigt på arkivet på Bangsbo i Frederikshavn. Finder jeg mere får du besked.

Venlig hilsen
Karen-Eva

Morten Millard Nielsen

Hej Jens Ole og Karen-Eva, tak for en masse spændende info om Laurids Heilesen.... sjovt nok er han også min 5 x tipoldefar. Her er stien: Laurids Heilesen - Heile Larsen - Ole Heilesen - Christian Olesen - Niels Christian Christíansen (Olsen) - Nielsmine Frederikke Palm (*) - Otto August Nielsen - Sven Nielsen - Morten Millard Nielsen (mig).
Min Oldemor Nielsmine Frederikke Palm blev bort adopteret fra fødslen.
Nielsmine Frederikke var 5. barn af Niels Christian Christiansen og hustru Anine Marie Andersen, men da de allerede havde 4 børn at brødføde og ikke havde meget at gøre med, valgte de at bortadopterer Nielsmine Frederikke til Anine Marie's barnløse lillesøster Nielsmine Petrea Henriette Andersen gm. kunstmaler Theodor Palm.
Jens Ole, det kunne være sjovt at høre din svigerdatter sti til Laurids Heilesen og også din Karen-Eva.
 

Karen-Eva Dalgaard

Hej igen.
Det er nu flere år siden, jeg arbejdede med denne gren.
Men jeg kan da grave den frem igen.
Min sti:
Heile Jensen gift med Sidsel Laursdatter - Laurids Heilesen - Heile Larsen - Johanne Heilesen- Christen Hansen- Hans Peter Christensen - Andreas Ferdinand Hansen - Andreas Marinus Jensen - Kristian Viggo Jensen - Karen-Eva Dalgaard.
Laurids Heilesen er altså også min 5 x tipoldefar.
Din Ole Heilesen er bror til min Johanne Heilesen.
Min oldefar er udlagt barnefader til min farfar.

Hans Peter Christensen flyttede til Øster Brønderslev, mens de forrige alle har boet omkring Frederikshavn.
Min farfar er født i Østhimmerland.

Med venlig hilsen
Karen-Eva

Jens Ole Jensen

Lyder spændende.
Det er en 3 år gammel tråd.
Opdager lige pludselig at der har æret flere svar jeg ikke har set.

Kigger på det og vender event. tilbage.

//Jens Ole

Lone Olsen

Hej
Sjovt at læse denne tråd, da jeg stammer direkte fra Ole Heilesen (tip-oldefar) :)
Begyndte at slægtsforske for ca. 1½ år siden, så er ikke nået så langt omkring - men dejligt at finde lidt hjælp her :)

Karen-Eva Dalgaard

Hej Lone.
Tak for dit svar.
Hvis du er interesseret kan jeg sende dig nogle længere anetavler over Ole Heilesen, hans forældre og bedsteforældre (Laurids Heilesen)
Send mig i så fald din private mail adresse.
Vh. Karen-Eva

Lone Olsen

Hej Karen-Eva

Mange tak skal du ha - det vil jeg blive meget glad for. Jeg har sendt en besked til dig :)

Vh Lone Olsen

Karen-Eva Dalgaard


Ruth Nielsen

Hej

Jeg er også efterkommer efter Hejle Larsen fra Faurholt.

Jeg mener dog ikke, at han er søn af Laurits Hejlesen og Maren Sørensdatter.

Hejle Larsen fra Fladstrand var skipper i Ålborg. Han fik borgerskab 1743 i Ålborg, da var han skipper. ( Kartotek, afskrifter af borgerskabsregistre i Jylland. - Erhvervsarkivet - opslag 112 )

1759 var han stadig skipper i Ålborg, da hans skib forulykkede. Han sejlede fra Fladstrand til Norge. ( Indkomne breve vedrørende Horns-Vennebjerg og Børglum Jerslev herreder 1758-1773 - opslag 83. Det er under Ålborghus-Åstrup-Børglum-Sejlstrup amter og Ålborg Stiftamt. )

"Vores" Hejle Larsen fik fæstebrev på gården i Faurholt den 16. december 1755. Han var fæster under Bangsbo gods.

Han var i live juni 1797, hvor sønnen Ole købte gården. Hejle afstod gården på grund af alderdom og skrøbelighed.

Men hvor Hejle stammer fra ved jeg ikke. Jeg har dog en teori om, at han er fra Understed sogn.

Med venlig hilsen

Ruth Nielsen