To skifter i Landsarkivet i Odense 1930

Startet af Anni Damkjær, 22 Jan 2012 - 10:41

Forrige emne - Næste emne

Anni Damkjær

Hej

Jeg søger hjælp til opslag vedrørende to skifter i Landsarkivet i Odense.

Det drejer sig om min tip oldemor Johanne Katrine Rasmussen – født 18. februar 1849 i Vester Skerninge – død 2. februar 1930 i Sct. Jørgens Sogn, Svendborg (opslag 204). I kirkebogen står der Sunds – Gudme Skifteret 3. februar 1930.

Samt hendes mand Hans Peder Nielsen – kaldet Vej – født 20. februar 1850 i Sct. Nicolai Sogn, Svendborg – død 2. juni 1930 i Sct. Jørgens Sogn, Svendborg (opslag 171). I kirkebogen står der Sunds – Gudme Skifteret 3. juni 1930.

Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men ved deres død har præsten byttet om på deres fødselsdage, så hun har den 20. februar og han den 18. februar.

Johanne Katrine har to børn uden for ægteskab, men ingen børn sammen med Hans Peder.

Min oldemor Julie Caroline Larsen født 25. december 1878 i Vester Skerninge og Rasmus Larsen født 25. april 1881 i Vester Skerninge.

Det, der interesserer mig, er, om der ved skifterne står noget om, hvor sønnen Rasmus befinder sig.

Rasmus Larsen møder jeg sidst i folketællingen for Lunde, Sunds Herred, Svendborg Amt 1906, hvor han er ugift og arbejder som mejerist på Høje Mejeri. Jeg har tjekket i Lunde, om han skulle være blevet gift eller være udlagt barnefader, men det er ikke tilfældet.

Selv om mine oldeforældre fik 13 børn, har han ikke stået fadder til nogen af dem.

Jeg har også været bøgerne "Dansk Mejeristat" igennem for hele landet, men kan heller ikke finde ham der, så han er måske ikke udlært mejerist.

Jeg har været hele Svendborg Amt igennem under døde – og er godt i gang med Odense Amt, dog uden held, men han kan selvfølgelig godt være død efter de år, hvor kirkebøgerne er tilgængelige.

Med venlig hilsen
Anni Damkjær