Maren Hansdatter – hvorfor hedder hun Blichfeldt fra 1820’erne? Hjørring og Køge

Startet af Bjørn Marcher, 21 Jan 2012 - 21:15

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Marcher

Hej igen,

Tja, noget der ikke er til at overse, er at Hans Jørgensen Blichfeldt, født i Svenstrup opslag 30 og døbt 19.10.1755, begraves opslag 144, 17.03.1756, som også nævnt i Nygaards sedler.

Det ville passe fint, hvis der i samme (store) søskendeflok blev født en Hans mere omkring 1762, men det kan jeg dog ikke finde i kirkebogen. Den er ikke helt nem at tyde - om den er komplet er svært at vide.....

Jeg vil nu afvente at skifterne kommer på AO, idet jeg støtter mig til Lillian:
"Nu har jeg så fundet Bents arbejde frem og her står at Jørgen Hansen Blichfeld får en søn Hans i 1761- ham kan jeg ikke finde i kirkebogen - det må være oplyst i skiftet efter JHB der dør i 1767."

Opslag 152 viser at Jørgen Blichfeldt begraves 1767 i Svenstrup sogn, 58 år gammel, så det lyder umiddelbart lidt pudsigt hvis han skulle have fået en søn Hans udenfor sognet.... men bestemt muligt!

Så jeg er ikke helt i mål endnu - omend brikkerne er ved at falde på plads: Navne som Hans, Maren, Helvig, Jørgen og Christen er brugt mange gange i denne slægt! Faktisk så ofte at der nemt opstår forvekslinger.....

mange hilsener Bjørn 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lillian Larsen

Til Bjørn!!

Noget må du misforstå??

Da Jørgen Hansen Blichfeld dør står Helvig Jacobsdatter med mange børn - derfor mener jeg at Hans
er flyttet til Hjørring til sin farbror Christen Hansen Blichfeldt og derfor er det at han findes som konfirmeret i Hjørring i 1776 som 16 årig.
Der står ingen dato for de sidste fire børn i Jørgen og Helvigs ægteskab - derfor må opl. komme fra skiftet efter JHB i 1767: Maren Jørgensdatter født 1759-Hans Jørgensen født 1761-Jacob Jørgensen født 1764 og Anne Jørgensdatter født 1766 alle i Svenstrup.

Desværre har jeg ikke skiftet - JBH er selvejer så skiftet skal findes under Aalborghus - jeg vender tilbage med nøjagtige opl.

Sammen med Flemming Aagaard Winther i Kiel har Bent Nørgaard Larsen udført et kæmpe arbejde omk. slægterne Kras og Blichfeld, som desværre endnu ikke er offentliggjort.

Hilsen Lillian




K. Thidemann

Skiftet findes som jeg tidligere har anvist Aalborghus årene 1692 til 1792 (antageligt pagena 409)


http://ddd.dda.dk/dprob/soeg_skifte.html

JORGEN HANSEN BLICHFELDT (p)21 MAR 1767  SVENSTRUP, AALBORGHUS, , Aalborg 409/ 1692-1792 /42893  (S)HELVIG JACOBSDATTER

========================

Efter den første Hans der døbes 1759 får de en søn Jacob - det vil normalt være en Hans igen når han døde.

Har faderen været i stand til at døbe egne børn ? og er de derfor ikke indført i kirkebogen ?


P.s. Bjørn kirkebogen i Svenstrup er da ikke så svær at tyde  :)
mvh K.Thidemann 9000

Lillian Larsen

Til Bjørn

Vedr.skifte efter JBH:Skifte 21.marts 1767 efter Jørgen Hansen Blichfeld selvejer i Svenstrup med liste over børn med videre - Aalborghus 1756-75 fol 275.
Far til Jørgen: Hans Christensen Blichfeld var født ca. 1653, hvor vides ikke sikkert - måske var han i besiddelse af en ikke afsluttet uddannelse - havde åbenbart kendskab til dåbsritualerne da han den 2.juni 1704 døber sin datter Anne.
Jeg mener at der i Svenstrup kirkebog mangler en del.

Hilsen Lillian

Bjørn Marcher

Hej alle,

Allerførst tak til alle for det store arbejde! På det sidste har der været lidt stille her på tråden. Jeg vil prøve at summere:

Jeg søger stadig at vise, at "min" Hans Jørgensen kan være en søn af Jørgen Hansen Blichfeldt og født i Svenstrup sogn omkring 1761. Navnene går fint igen hos Hans Jørgensens børn, specielt en Helvig er karakteristisk !

Som Lilian nævner fra skiftet efter Jørgen Hansen Blichfeldt:
"Der står ingen dato for de sidste fire børn i Jørgen og Helvigs ægteskab - derfor må opl. komme fra skiftet efter JHB i 1767: Maren Jørgensdatter født 1759-Hans Jørgensen født 1761-Jacob Jørgensen født 1764 og Anne Jørgensdatter født 1766 alle i Svenstrup."

Det der piner mig er at jeg ikke har dåben for "min" Hans i kirkebogen for Svenstrup 1743 - 1807:
Maren er døbt på opslag 36, 19.Aug 1759
Jacob er døbt på opslag 46, 30.April 1764, og
Anna Sophia er døbt på opslag 50 , 9.søndag efter Trinitatis 1766.

MEN der mangler en Hans, der logisk set burde være omkring opslag 40. Jeg kan med en hurtig optælling se, at der er (ca) 4 indførsler i 1761, mod 10 og 9 i årene forud, og 6 og 14 i årene efter. Man kunne få en fornemmelse af en mangelfuld indførsel i andet halvår af 1761 og måske starten af 1762.... der er også ½ blank side....

Pagineringen synes i orden, det ser ud til at alle sider er affotograferet.

Er der nogle gode bud? Ser det rimeligt ud at antage en mangelfuldt ført bog?

Jeg kan desuden nævne at der ikke er konfirmeret en Hans Blichfeldt i denne kirkebog omkring 1775. Så Hans Jørgens (uden tilnavnet Blichfeld) konfirmeret i Hjørring sogn 1777, 16 år gammel, kan i princippet være den søgte person - dog uden sikkerhed. 

venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lillian Larsen

Til Bjørn

Du vil blive kontaktet af Flemming Aagaard Winter.

Hilsen Lillian

Bjørn Marcher

God aften Lilian,


Tusind tak for at formidle kontakten til Flemming Winther. Jeg har nu fået en privat mail med mange spændende oplysninger vedrørende Blichfeldter'ne i Svenstrup. 
Og stor tak naturligvis også til Flemming !

Det ser jo ud til at der er en Hans Jørgensen (Blichfeldt) født omkring 1761, omend han ikke er indført i kirkebogen.  Det virker jo sandsynligt - men dog ikke bevist - at denne person bliver konfirmeret i Hjørring, tjener hos sin fætter i Jelstrup (hans stedfader synes at komme fra Jelstrup !), bliver gift og bosat i Aalstrup, hvor hans yngste datter får et usædvanligt navn efter hans mor.

Så tak til alle, der har bidraget i denne tråd - det er fantastisk så godt man kan få løst vanskelige problemer med den store viden fra jer alle! Håber jeg kan gøre gengæld hen af vejen!

mange varme hilsener

Bjørn 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Kære forum,

Jeg tager lige en gammel tråd op igen, nu er der lidt nyt! Jeg har ikke set på denne del af min kones forslægt i et stykke tid, men blev forleden mindet om det.

Den efterhånden lange tråd manglede lige at binde en kildefast forbindelse mellem Hans Jørgensen (der ikke kaldte sig Blichfeldt) og formodede forældre i Svenstrup, Jørgen Hansen Blichfeldt og hustru Helvig Jacobsdatter. Hans Jørgensens dåb mangler i kirkebogen, det ser ud til der kunne være en lakune her: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=161302&side=23

Nu er skiftet kommet digitalt her (under Ålborg Amt, Retsbetjente, Skifteslutningsprotokol 1756-1775) der henviser til skifteslutningen: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=192034&side=274
det er godtnok en ridset kopi af en mikrofilm, men det kan da læses..... 

Efter Selvejer Jørgen Hansen Blichfeldt, som boede og døde i Svenstrup 19.februar 1767. 
Enken Helvig Jacobsdatter med Umyndige børn, 2de sønner og 4 Døttre, nemlig
1.   sønnen Hans Jørgensen Blikfeldt i sit alders 6 år,
2.   sønnen Jacob Jørgensen Blikfeldt, i sit alders 3 aar,
3.   datteren Kirsten Jørgensdatter Blikfeldt, 18 aar gl.
4.   datteren Anne Marie Jørgensdatter Blikfeldt, 16 ar gl.
5.   datteren Maren Jørgnsdatter Blikfeldt, 8 aar
6.   datteren Anna Jørgensdatter Blikfeldt, ½ aar gl.

og som lavværger har vi for børnene en broder Peder Blichfeldt. Enkens lavværge er en Christen Hansen Blichfeldt boede i Store Hinderup (det er nok også en broder?).
 
Jeg har ikke tydet det hele, men Boet er 485 Rdaler værd, der deles mellem enken, de 2 sønner og 4 døtre med henholdsvis 242 Rdaler, ca 2x 60 og 4 x30 Rdaler = ca 485 Rdl.

De øvrige børns dåb kan findes i kirkebogen for Svenstrup sogn, Hornum herred, Ålborg Amt;  blot mangler Hans Jørgensens, som tidsmæssigt bør ligge hvor der er en tom halv side i kirkebogen:   http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=161302&side=23

Det passer jo fint som tidligere skitseret i tråden.

Så tilbage til det oprindelige spørgsmål: Hvordan får Maren tilnavnet Blichfeldt?  Det er meget simpelt: Efter hendes farfar, mens hendes far ikke ønskede at bære navnet. 
Hvorfor og præcis hvornår hun skiftede landsdel henstår endnu i det uvisse.

Endnu en gang en dyb tak til de der her har bidraget til at løse dette lille mysterie.

venlig hilsen

Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Marc Andersen

Hej Bjørn

Godt at se du endelig fandt svar på dit spørgsmål. Jeg er selv efterkommer af Blichfeldt'erne fra Svenstrup, så det er jo rigtig interessant at følge med med i.

For lige at tilføje et par småting her til sidst:

I skiftet nævnes Christen Hansen Blichfeldt som lavværge for enken. Han var rigtigt nok en (yngre) bror til Jørgen Hansen Blichfeld, som du selv antyder.

Denne, Christen Hansen Blichfeld (1717-1791), boede det meste af sit voksenliv i Store Binderup (ca. 30 km syd for Svenstrup). Men han gik på aftægt i Jelstrup (~100 km nordfor) hos sin søn Hans Blichfeld (~1742-1808), der var sognepræst i Jelstrup-Lyngby pastorat.

Så hvis du evt. spekulerede over hvorfor omtalte Maren Blikfeldt far, Hans Jørgensen, ved FT-1787 var tjenestekarl så langt nordpå, så er det nok muligt at han flyttede med sin onkel derop. 


Mvh.
Marc