Maren Hansdatter – hvorfor hedder hun Blichfeldt fra 1820’erne? Hjørring og Køge

Startet af Bjørn Marcher, 21 Jan 2012 - 21:15

Forrige emne - Næste emne

Flemming Kristensen

Hej Bjørn

Har arbejdet med familien. Havde skrevet et indlæg. Men det er åbenbart ikke kommet med, fordi der kom et andet indlæg samtidigt.

Her er hvad jeg har:

Anders Christenssen Furreby f feb 1703 d 28 apr 1771 v 28 okt 1742
Birgithe Pedersdatter f apr 1701 d 25 jan 1776

Birgithe Pedersdatter har(måske) været gift før 02 dec 1725:
Peder Madsen f 1658 d 03 sep 1741
Børn:
Maren Pedersdatter f 24 mar 1726
Mads Pedersen Aagaard f 20 jul 1727 d 12 aug 1773 v Anne Andersdatter f omk. 1732 d 28 maj 1778
Karen Pedersdatter f 24 mar 1725 d jan 1799 v Peder Jensen Lundergaard 2 børn
Peder Pedersen f 01 maj 1735
Maren Pedersdatter f 19 mar 1732
Jens Pedersen f 15 sep 1737

Peder Madsen dør som 60 årig, Lidt gammel til så ung hustru, så måske er der håb endnu.


Har ikke fundet nogen døbt i Furreby 1703. En Anders Andersen f 21 maj 1702 af Anders Andersen og Mette Larsdatter er hvad der kommer tæt på.

1742- 10 nov troloves Anders Christensen og Birgithe Pedersdatter. Forlovere Hans Pedersen og Thomas Madsen.

Skifte som skal ses lidt på:

23. maj 1778 Anne Andersdatter, sal. Mads [Andersen] Aagaards enke i Smidstrup Huse. Børn: Maren Madsdatter, 12 år [22 dec 1765], og Anders Madsen [24 sep 1767], 10 år. Farbroderen Christen Andersen Aagaard fra Smidstrup var formynder. I huset var også Maren Andersdatter.

10. januar 1799 Karen Pedersdatter i Sejlstrup Mølle, gift med Peder Jensen Lundergaard fra Kalum. Børn: Ane Andersdatter, gift med fæsteren hr. Wraae på stedet, Johanne Andersdatter, gift med Anders Andersen Vestergaard i Filholm, Thise sogn, Hammelmose Gods. Vidner Christen Sørensen af Mølbachen og Anders Nielsen Krog af Sønder Harritslev.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Flemming Kristensen

Hej Bjørn

om Mathias Jensen f omk. 1671 d 03 feb 1754 forældre i Rakkeby
Mathias Jensen f 1671 d  03 feb 1754 v 1698
Karen Pedersdatter f ca 1671 d 19 feb 1749

Børn:
Karen Mathiasdatter f apr 1716 d 01 nov 1757
Karen Mathiasdatter 1710 d før 1716
Jens Mathiasen f ca 1700 d dec 1757 Nørre Lyngby, Børglum
Mette Mathiasdatter f mar 1701 d 29 sep 1760
Maren Mathiasdatter f 08 apr 1707 d 18 aug 1771 Smidstrup, Sejlstrup, Børglum
Peder Mathiasen f 1712 d 20 apr 1742
Thomas Mathiasen f 19 jan 1718 d 02 okt 1718

Jens Kjeldsen f 1641 d 02 feb 1722 v 1666
Margrethe Mathiasdatter f 1639 d 25 mar 1723
børn:
Mathias Jensen f 1671 d  03 feb 1754
Søren Jensen f 1672 d 30 apr 1747
Niels Jensen f 1677
Karen Jensdatter f 1679 d 30 apr 1758
Mads Jensen f 1683 d 29 sep 1729
Inger Jensdatter f 1690 d 28 nov 1728
Anders Jensen f 1679
Jacob Jensen f 22 mar 1739

Kjeld f 1615 v ?
Børn:

Jens Kjeldsen f 1641 d 02 feb 1722
Christen Kjeldsen f 1650 d 11 feb 1726
Else Kjeldsdatter f 1653 d 13 maj 1725

De fleste fødsler er beregnet udfra dødsdato
ovenstående er del af mine aner, som vi har fælles.

Jeg laver lige en opsumering af forskellige skifter på et senere tidspunkt. Men nu skal jeg op at lave mad. Så må det være godt for denne gang

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen

Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Bjørn Marcher

Hej igen,


tak for flere gode indlæg. Dejligt som der kommer nye oplysninger hele tiden, jeg er dybt taknemmelig.

Tak til Inge for det gode lokalkendskab. Det er overraskende at Maren beholdt huset i Køge næsten til sin død, mens hun øjensynlig sad i beskedne kår i Ålborg. Måske knap så beskedne når det kom til stykket?  Jeg har ikke lokaliseret hende ved FT1860, for jeg har kun søgt i Ålborg - Hjørring området. Jeg skal lige se efter i Køge.....

Der optræder ikke en Maren Blichfeldt ved fødsler 1817 - 1829 i Sejlstrup sogn, ej heller ved afgangslister. Så hun er stadig ikke lokaliseret i denne periode.

Tak til Lilian med oplysninger om pas, jeg må finde ud af, hvor man arkiverer sådanne protokoller.
Jeg har et par andre aner, hvor jeg kunne bruge tilsvarende oplysninger. Tak også for vielsen af Jens Jespersen og Maren Andersdatter.
Du nævner Rigmor Nørgårds oplysninger om skifter og fæster, hvor kan man finde dem?
   
Og til Flemming: Det er jo en guldgrube, jeg skal lige bruge et par timer til at fordøje alle de mange dejlige oplysninger. 1000 tak for dem.

Faderen Hans Jørgensen er jeg kørt fast i. Har en fornemmelse af han kunne være født i Jelstrup, hvor han træffes i præstegården 1787, men kirkebøger er gået tabt. Erd er nogle, der kunne hjælpe med hvordan jeg kommer videre? Er det at se i skifter i sognet efter en Jørgen xxx ? 

mange varme hilsener
Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lillian Larsen

Hej Bjørn

Gå ind på GOOGLE og skriv Rigmor Nørgaard så kommer der forskellige forslag.
Om Pasprotokoller:der fortælles om vandringer - der er dato - navn og erhverv - undertiden opl. om fødested hvorhen personen rejste.

To bøger jeg vil anbefale dig at købe eller låne:
Dansegilde og mordbrand - Vejledning om retsbetjentarkiver ved Niels H.Frandsen - Dansk Historisk Fællesråd.
På embeds vegne - Kilder til dansk forvaltningshistorie 1750-1920 - Erik Nørr og Karl Peder Pedersen - Selskabet til Udgivelse af Kilder til Dansk Historie,

Hilsen Lillian

Inge Hedal

Hej Bjørn
FT-1860, Køge, opslag 149: Huset ejes af Sadelmagermester Møllers enke, men Maren bor der ikke. Det er udlejet til en guldsmed og en sadelmager.
Mvh. Inge

Yes!
FT-1870, Køge, opslag 303-304:
På opslag 304 ses Maren Møller, f. Blikfeldt på 1. sal.

Bjørn Marcher

Godaften,

Tak til Lillian, supergodt vink med Rigmor Nørgaard til skifter nordenfjords!!!
De to bøger ser også rigtig relevante ud - dem må jeg finde...

Og Inge, nok engang tak! FT1870 havde jeg selv fundet et kvarter før du postede indlægget....
Jeg kan pudsigt nok ikke finde Maren i 1860 - hele Nordjylland synes digitaliseret og der er hun tilsyneladende ikke... måske hun er i Køge, men ikke i sit eget hus?!?
 
Fortsat god weekend!

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lillian Larsen

Hej Bjørn

Måske bliver jeg helt til grin - men hvorfor rejser Maren til Lellinge??

Se følgende:folketælling 1787 Præstø-Bjæverskov-Lellinge og skriv Karen Hansdatter Meyer.
Lellinge kirkebog 1755 - opslag 40 og 1756 opslag 43 - her får Jørgen Skovfoged døbt en datter
og en søn Hans.
1762 opslag 49 her dør Jørgen Sørensen skovfoged 46 aar
1762 opslag 50 her vies skovfoged Jens Andersen til enken Karen Hansdatter Meyer ved kongebrev.
1764 opslag 2 - døbes Skovfoged Jens Andersens søn Anders Jørgen
1791 26/4 opslag 91 begraves Skovf. Jens Andersens Kone 72 år gl.
Du må kunne finde et skifte efter Karen Hansdatter Meyer i 1791 - der vil jo stå hvor hendes søn Hans befinder sig - Jens Andersen og før ham Jørgen Sørensen har måske været Skovfoged under Lellingegård.
Karens far hedder Hans Meyer og er SKOVFOGED i Køge.
Hans og Mette døber også en søn ANDERS.

God jagt

Hilsen Lillian


Inge Hedal

Hej
Hos Aurelia Clemons kan man finde de personer, Lillian nævner:
http://www.aurelia-clemons.dk/valo-stx.htm
Tryk Control F og søg på både Meyer og Mejer eller Krageskov.

Men desværre står der ikke, hvor Hans Jørgensen befinder sig ved moderens død.

Vallø Stifts Gods skifteprotokoller findes på AO nu, men jeg kan ikke finde skiftet efter Hans Jørgens mor. Det skulle if. Aurelia Clemons være 1777-1791, bog 18, pagina 1318, men jeg kan ikke se bog 18 nogen steder. Måske andre kan.

Her er familien i FT-1787:
Præstø, Bjæverskov, Lellinge, Lellinge Bye, Krage-skovshuus, , FT-1787, B4011
Jens Andersen   63    Gift   Mand   Skovfoged   
Karen Hansdatter Meyer   67    Gift   Hans kone      
Hans Jørgensen   31    Ugift   Hendes søn      

Der er slet ingen Hans Jørgensen i Lellinge i FT-1801 eller i Bjæverskov herred i en passende alder.
Mvh. Inge



Judith Olsen

Hej

Også jeg har ledt i skifteprotokollerne for Vallø Stifts Gods.

1777-1791 er bog nr. 18, men på den sidste side - 1204) står "to be continued" - der mangler altså en hel del sider, tilsyneladende ....
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Lillian Larsen

Se i samme skifter:
23/6 1752-15/8 1757-6/11 1759-16/11 1762 samme dato en søster til Karen Hansd.
Hans Jørgensen er 34 år i 1791 det passe fint med ang. af alder da han dør. 
Det er sikkert ikke her vi skal finde forbindelsen til BLICHFELDT navnet.

Hilsen Lillian

Bjørn Marcher

Hej alle,


Tak for jeres store arbejde med at finde Hans Jørgensen. Interessant teori du kommer med Lillian, det kunne jo forklare skift af landsdel. Og skovfogeder har jeg erfaring med ofte skifter landsdel. Så til grin bliver du ikke, tak for forslaget -  men hvordan dokumenterer man at det ER ham?

Min bedste kandidat har hidtil været Hans Jørgens(en) der ved FT1787 var i præstegården i Jelstrup. Han kunne være født i sognet, hvor kirkebøgerne er gået tabt. Og der er en forbindelse til Blichfeldt.

Jeg er ved at se skifter i Hjørring Amt efter for en Jørgen .... med en søn Hans Jørgensen på en kendt lokalitet, men der kan jo være i en lang periode. Foreløbig ikke nogle egnede.... samt en fæsteprotokol omkring 1790-95, hvor Hans Jørgensen fæster gården og der måske står lidt om hans oprindelse.... 

venlig hilsen
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lillian Larsen

Skiftet efter Karen Hansdatter Meyer i 1791 er hos CLEMON kun en EXtract - hele skiftet skal ses på
Landsarkivet.
Da Hans Jørgensen dør opl. at han er 84 3/4 år det passer med at han er født ca. 1756.
Ved dåb hos Hans og Mette optræder der ingen personer som kan kan have tilknytning til Hans - så jeg tror han er kommen langvejs fra.Du skriver at han er SKOVFOGED - det står der ingen steder - det er hans far der er skovfoged.

   Hilsen Lillian

Inge Hedal

Hej Lillian
Jeg er godt klar over, at Aurelia Clemons kun har ekstrakter, men hvis du går ind på Arkivalieronline, Andre arkivalier, er der nu lagt skifter fra Vallø Stifts Gods på nettet. Der mangler bare noget i det år, vi skal bruge, som også Judith skriver.
mvh. Inge

Bjørn Marcher

Tak til Lillian og Inge for jeres fortsatte interesse.

Jeg har forgæves søgt en Hans Jørgensen i skifter Nordenfjords i Jylland. Kombinationen af Hans og Jørgensen synes pudsigt nok ret usædvanlig på denne egn, og han fæster tilsyneladende ikke gården før svigerforældrene er faldet væk.... han har tydeligvis ikke fæstet den ved FT1801, for han står som tjenestekarl. 

Så det kunne tyde på, som du nævner Lillian, at han kommer langvejs fra. 

venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

K. Thidemann

Hej Bjørn

Jeg har ikke noget nyt, vil gøre dig opmærksom på datteren Helmine Nicoline Magrethe er i FT-1845 i Køge og Hjørring.

Interressant med Lillians teori.


Hjørring, Børglum, Sejlstrup, Seilstrup, En gaard, 32, FT-1845, B5818
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Hansen 47  Ugift  Eier af gaarden Heri sognet
Magrethe Christensdatter 80  Enke(mand)  Eierens moder og huusholderske Sindahl sogn Hjørring amt
Nikoline Møller 7  Ugift  Pleiebarn Kjøge
Bodil Jensdatter 28  Ugift  Tjenestefolk Vraae sogn Hjørring amt
Jens Chr Kjeldsen 18  Ugift  Tjenestefolk Venneberg Hjørring amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
1845, FT:   Familien er fortsat bosat i Køge:
Roskilde, Ramsø, Køge Købstad, Kjøge, Torvets nordre side, 176, a, FT-1845, B1952
Peter Nicolai Møller   51    Gift      sadelmagermester   Kjøbenhavn
Maren Blikfeldt   42    Gift      hans kone   Seilstrup sogn, Hjørring Amt
Hansine Bentine Amalie Møller   10    Ugift      deres børn   Kjøge
Helmine Nicoline Margrethe Møller   7    Ugift      deres børn   ibdm [Kjøge]
Petrine Nielsen Methine Catr. Møller   5    Ugift      deres børn   ibdm [Kjøge]
Johan Hendrik Christensen   23    Ugift      sadelmagersvend   ibdm [Kjøge]
Rasmine Pauline Hansen   39    Ugift      lever af haandarbeide   ibdm [Kjøge]

-------------------------------------------------------------------------------------

Der må være et skifte efter Anders Hansen der dør okt. 1850
Landsarkivet i Viborg
Amtsjourmalerne (da han er selvejer)
Jeg vil antage Maren er arving efter hendes bror.


Hvis Lillian og jeg skal til Viborg når foråret kommer, kan vi jo se efter skiftet.

mvh K.Thidemann 9000

Bjørn Marcher

Hej Ketty,


Tak for din opfølgning, jeg har desværre ikke noget nyt heller.

Interessant at Nikoline kan være to steder samtidig (!!!) i 1845. Jeg har da set begge FT, men uden det var gået op for mig! Flovt nok.

Jeg har iøvrigt ikke fundet Maren ved FT i 1860. Hele Nordjylland skulle være søgbar, men der er hun ikke. Hun er måske i Køge, men ikke i sit eget hus ?!

Med hensyn til arven efter Onkel Anders: Se mit indlæg ovenfor med afskriften af familiebogen:
"Han testamenterede siden sin Gaard og alt, hvad han ejede til sin Søsterdatter Margrethe. Det skete her lige som i Køge, at tyvagtige Slægtninge stjal alle de kontante Penge efter Morbroderens Død. "
Ikke sikkert det passer, men det kan jo bruges til kilde vurdering - slægtsbogen virker meget præcis og troværdig i øvrigt.

Det vil være sødt af jer at se efter skiftet - men ellers kommer det jo på arkivalieronline inden længe.... Jeg melder mig her på tråden hvis jeg finder det på AO.

mange varme hilsener
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

K. Thidemann

Hej Bjørn

Maren Møller FT-1860

tja hun er da ved den nygifte datter i Sejlstrup sogn  ;)

Se AO FT-1860 Sejlstrup sogn Hjørring amt opslag 9 venstre side

Ulykkelisvis døde datteren allerede da hun er 29 år - hendes børn er i FT-1880 plejebørn ved hendes søster i Køge.

Mathias Lorentsen 30 år (hvis det er Rattio passer alder ikke, mon ikke det er en søn)
Grete Lorentsen 22 år (Helmine Nicoline Margrethe Møller)  
Anders Blikfeldt Lorentsen 1 år
Maren Møller 57 år husmoders moder aftægtskone
Signe Møller 25 år
+ 5 stk. tjenesteefolk

Maren's datter Petrine Møller er også i sognet opslag 4 højre side

------------------------
Hjørring, Børglum, Sejlstrup, Sejlstrup Sogn, Smidstrup By, 19 en Gaard, 19, FT-1850, B6893
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rattio Mathias Lorentzen 49  Fraskilt  Forpagter, lever af sine Midler Gjelthy Sogn, Angeln !!
Otto Lorentzen 25  Ugift  hans Søn Aistrup Sogn, Hjørring Amt
Christian Lorentzen 23  Ugift  hans Søn Aistrup Sogn, Hjørring Amt
Abigael Catrine Thøgersen 32  Ugift  Husholderske Jelstrup Sogn, Hjørring Amt
Ane Kirstine Madsdatter 37  Ugift  Tjenestepige Vraae Sogn, Hjørring Amt
 
--------------------------
alborg, Kær, Ajstrup, Gammel Vraae, [Hovedgård], 1, Ft 1834, A8375
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rathie Matthias Lorentzen ?? 34  Gift  Eier af Gaarden.  
Caroline Elisabeth Bolt 26  Gift  Hans Madame.  
Otte Hendrik Lorentzen 9  Ugift  deres Børn.  
Christian Andreas Lorentzen 6  Ugift  deres Børn.  
Hendrik Georg Lorentzen 5  Ugift  deres Børn.  
Rathie Matthias Lorentzen 3  Ugift  deres Børn.  
Peder Andreas Lorentzen 1  Ugift  deres Børn.

--------------------------------

Roskilde, Ramsø, Køge Købstad, Brogade, 1. Etage, Matr. 8 F1, FT-1880, C4616
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Clemen Nørlev Willerslev 65  Gift Husfader, Boghandler  Holstebro Kjøbstad
Hansie (Hansine) Willerslev født Møller 44  Gift Husmoder Hans Kone  Kjøge Kjøbstad
Anders Willerslev 16  Ugift Deres Barn, Lærling i Boghandel  Kjøge Kjøbstad
Marie Willerslev 14  Ugift Deres Barn  Kjøge Kjøbstad
Johanne Willerslev 9  Ugift Deres Barn  Kjøge Kjøbstad
Clementine Lorentzen 19  Ugift Pleiebarn Husfomfru  Seilstrup Sogn, Hjørring Amt
Anders Lorentzen 16  Ugift Pleiebarn Blikkenslager Lærling  Seilstrup Sogn, Hjørring Amt
Alfred Lorentzen 14  Ugift Pleiebarn  Seilstrup Sogn, Hjørring Amt
Christiane Willerslev 63  Ugift Slægtning af Boghandler Willerslev  Holstebro Kjøbstad
Maren Olsen 19  Ugift Tjenestepige  Herfølge Sogn, Præstø Amt
 
mvh K.Thidemann 9000

Flemming Kristensen

kom lige mig i forkøbing, fandt dem på Nygaardsedler.

Hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Inge Hedal

Hej
På AO Køge i Brandtaxationsprotokollen 1827-1837, opslag 26-27 er der en beskrivelse af Christian Bregentveds hus på Torvet. Kan også ses i de senere taxationer med sadelmagermester Møller som ejer.

Er der nogen af jer, der har undersøgt Bregentveds og Johanne Christensdatters herkomst? Vi mangler hans patronym. Hans tilnavn tyder på, at han enten er født på Bregentved gods i Haslev sogn, Sorø amt, eller har arbejdet der som murer. Jeg har ikke kunnet finde en dåb i Haslev i den relevante periode.
Johanne Christensdatter kan være alle steder fra  - endog fra Sindal lige som Maren Blikfeldts stedmoder, Margrethe Christensdatter.
Jeg tør næsten ikke skrive det, men i FT-1845 oplyses det, at Margrethe er født i Sindal, og jeg har fundet en af det navn på AO, Hjørring, Sindal 1756-1805, opslag 22, født den 23. januar 1763. Forældre Xten Jensen og Hst.
I samme kirkebog, opslag 5, bliver en Johanne døbt den 16. april 1756 (tvilling). Forældre: Christen Jensen og Hstr. i Sindal. Der er en Thomas Jensen som fadder i begge tilfælde.
Ved skiftet i Køge kaldes Bregentveds hustru for Johanne Christensdatter, men i FT-1840 kaldes hun Johanne Jensen. Er det endnu en af de mange tilfældigheder, vi møder i den eftersøgning?
Mvh. Inge

Bjørn Marcher

Kære alle,


Det glæder mig meget at der endnu er "liv" i denne eftersøgning - tak for de store anstrengelser der bliver gjort! Det er en af de mere pudsige, vil jeg mene. Maren får flyttet noget rundt i sit liv - frem og tilbage mellem Køge og Nordjylland. Og vi mangler fortsat en grund til hun skiftede landsdel første gang...

Tak til Ketty, Flemming og Inge. Det virker jo logisk at Maren bor hos et af børnene i 1860 - senere er det jo hos en anden datter. Inge's forslag om en forbindelse gennem Johanne (Bregentved) er jo interessant. Det vil ikke overraske mig om det er en forbindelse af denne art, man skal prøve at finde.

Jeg har ikke kunnet finde Bregentveds oprindelse, endsige ægteskab. Hans Christian købte huset i Køge i 1818, men han står i en liste for borgerkab med en dato 17/2 1801. Måske har de boet andetsteds i Køge først?! Her er linket

www.koegearkiv.dk/_da-DK/Content/Data/sider/BORGERSK.pdf

http://www.koegearkiv.dk/_da-DK/Content/Data/sider/BORGERSKABER%20-%20sorteret%20alfabetisk%20efter%20erhverv.pdf
 
Jeg tager det som udtryk for at han kalder sig Bregentved og er murer i 1801, men ikke oplyser hvor han kommer fra. Jeg finder ikke umiddelbart andre der kalder sig Bregentved, så han har sikkert selv taget navnet.

venlig hilsen Bjørn 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Flemming Kristensen

Hej Bjørn

Vi er ikke færdig med et spændendende familieforhold. For via Lorrentzen kommer vi til Vraa mølle og et gods hvor en underlig skilsmisse finder sted. Der er også noget med brændevinsalg. Der kommer en Johan Adolph greve Ahlefeldt-Laurvigen og gifter  sig med Agnes Marie Lorentzen. samt en Carl Sophus Lillienskiold og gifter sig med Margrethe Dortea Lorentzen f 04 feb 1832

Jeg er ved at få styr på noget, vil vende tilbage senere.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Judith Olsen

Hej Bjørn

Jeg tror, at jeg måske har fundet familien Bregentved i 1801:

Præstø, Baarse, Skibinge, Schouhuse Bÿe, husmand, 13.fam., FT-1801, B2144
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christian Christensen 34  Gift mand indsidder og murersvend 
Johanne Christens Datter 37  Gift hans kone

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

K. Thidemann

Til Judith

Det par har jeg også haft øje til, men konens alder stemmer ikke.

================

Med fare for at blive til grin (det skriver vi alle  ;))

-------------------
HANS JORGENSEN
Christening:  19 OCT 1755   Svenstrup Sogn, Aalborg, Denmark
Parents:
 Father:  JORGEN BLICHFELD  

Dåben er på opslag 30

------------------
Fundet her
http://ddd.dda.dk/dprob/soeg_skifte.html

JORGEN HANSEN BLICHFELDT (p)21 MAR 1767  SVENSTRUP, AALBORGHUS, , Aalborg 409/ 1692-1792 /42893  (S)HELVIG JACOBSDATTER
-----------------

Det jeg hæfter mig ved er Hans Jørgensen får en datter Hedvig/Helvig
mvh K.Thidemann 9000

Inge Hedal

Flot! Nu tror jeg, at tampen begynder at brænde.
Jeg søgte i Nygårds sedler på stednavnet Svenstrup, og der er mange Blichfeldt'er, bl.a. http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=35950&sort=e
Mvh. Inge
PS. Jeg har også haft de to i Skibinge i kikkerten, men syntes også, at aldersdifferencen var for stor.

Flemming Kristensen

Hej alle

Hermine Nicoline Margrete Møller f 1838 i køge d  25 feb 1867 viet 17 jan 1858
Rattio Mathias Lorentzen f 23 jan 1831 Ajstrup, Kær, Ålborg
Børn:
Clemmentine Hansine Caroline Marie Lorentzen f 17 jan 1861 Aalestrup, Sejlstrup, Børglum
Alfred Theodor Lorentzen f 19 dec 1865
Anders Lorentzen f 30 jul 1863

Rathie Matthias Lorentzen f 1801 d 03 sep 1874 v 1. 28 jun 1825
Caroline Elisabeth Bolt f 1808
Børn født i Ajstrup:
Rattio Mathias Lorentzen f 23 jan 1831 se ovenstående
Otte Hendrik Lorentzen f 26 sep 1825
Christian Andreas Lorentzen f 04 sep 1828
Hendrik Georg Lorentzen f 30 sep 1829
Rasine Dortea Pouline Lorentzen f 13 aug 1827
Johannes Andreas Lorentzen f 10 nov 1835
Ane Pouline Lorentzen f 29 okt 1837

Rattio Mathias Lorentzen f 23 jan 1831 se ovenstående v 2. 27 nov 1860
Caroline Poulsen f 1736 boende i Vrå

Ved vielsen står han er fraskilt mm

Han først kone
Caroline Elisabeth Bolt f 1808 v
Christen Ludvig Andreas Krüger f 1811 i Gudum, Flekum, Aalborg.
Som nu er godsejer se FT !



Peder Andreas Lorentzen f? v ?

Børn født i Ajstrup:
Rathie Matthias Lorentzen f 1801 d   03 sep 1874 se ovenstående
Heinrich Lorentzen f 11 okt 1813 d 19 mar 1815
Lovise Lorentzen f 1808 d 04 sep 1812
Peder Andreas Lorentzen f 1811 d 18 sep 1878 v
Kirstne Christophersdatter f 1806 i Horsens, Ålborg

Børn født Vraa mølle, Ajstrup, Kær:
Margrethe Dortea Lorentzen f 04 feb 1832 d 07 dec 1919 v Carl Sophus Lillienskiold
Karl Christian Lorentzen f 17 jul 1833
Rathie Matthias Lorentzen f 26 okt 1836 d 21 apr 1844
Adolf Emil Lorentzen f 19 dec 1841 d 03 apr 1915
Rathie Matthias Lorentzen f 03 feb 1845

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

K. Thidemann

Det er ikke nemt at afgøre p.t. om det er den rigtige familie.

---------------------------
JORGEN BLICHFELD
Marriages:
 Spouse:  KIRSTEN CHRISTENSDR  Family
 Marriage:  13 NOV 1746   Svenstrup Sogn, Aalborg, Denmark

-------------------
JORGEN HANSEN BLUHFELD
Marriages:
 Spouse:  HELVIG JACOBSDR   Family
 Marriage:  08 NOV 1748   Norholm, Aalborg, Denmark

opslag 95

mvh K.Thidemann 9000

Lillian Larsen

Til Bjørn
Min afd. mand (Bent Nørgaard Larsen) har Blichfeldt slægten i Svenstrup i Hornum herred blandt sine aner.
Da jeg søgte under Hammerum herred kom kun een Hans Jørgensen frem og han var død i 1756 - så opgav jeg den tanke.
Nu har jeg så fundet Bents arbejde frem og her står at Jørgen Hansen Blichfeld får en søn Hans i 1761- ham kan jeg ikke finde i kirkebogen - det må være oplyst i skiftet efter JHB der dør i 1767.
I ægteskabet med Helvig Jacobsdatter Kras er der 9 børn - 3 er døde - Helvig gifter sig 26/12 1767 med Christen Christensen Jelstrup der senere forlader hende.
Christen Hansen Blichfeld (farbror til Jørgen) bliver gårdejer i Hjørring og får kun et barn - Hans Christensen Blichfeld der er præst i Jelstrup.
Hjørring kirkebog 1753-1803 opslag 220 er er Hans Jørgensen konfirmeret - så det er måske ham der optræder i 1787 hos PRÆSTEN i Jelstrup, men mærkelig at der ikke findes forbindelse bl. faddere i Sejlstrup.
Har vi overset noget??+

Hilsen Lillian

Bjørn Marcher

Fantastisk, væk fra tråden et døgns tid grundet en familiefødselsdag og vips er der så mange indlæg!

Tak Judith for den sandsynlige Bregentved murer i 1801 (rettet fra 1787) - ser meget rigtigt ud, jeg kan ikke finde ham andetsteds. Jeg hæfter mig ved en bemærkning i skiftet om at deres testamente var underskrevet med ført hånd, underforstået han ikke kunne skrive. Det passer bedre med denne person end med en præstesøn.... og alderen i folketællinger har jeg ofte set angivet forkert.

Tak til Flemming for at føre os ud i spændende hjørner af slægten. Det ser ud til Lorentzen måske har et spændende ophav; det er da pudsigt at en godsejer og en Lillienskjold bliver gift ind i slægten.

Tak for til Ketty og Inge for et varmt spor på forbindelse til Blichfeldt. DET kunne forklare hvorfor Maren kalder sig Blichfeldt! Og tak Lillian for at underbygge forbindelsen. Det begynder at se meget interessant ud.
I givet fald er Hans Jørgensen fætter til sognepræsten i Jelstrup, han tjener hos i 1787.  
Det kan undre at det kun er Maren af søskendeflokken, der i så fald benytter Blichfeldt navnet. Kan hænde at præsterne i Jelstrup og Lund ikke var så vellidte iblandt de lokale?

Om vi har overset noget? Ja, hvis Hans Jørgensen fra Svenstrup dukker op andetsteds i 1787 og 1801.... Senere i slægten optræder blandt herrerne navnet Helmod - har det mon samme oprindelse som Helvig? Det har undret mig det optræder i flere generationer, typisk som mellemnavn.

mange varme hilsener på en kold vinterdag
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Judith Olsen

Hej Bjørn - og alle andre i tråden

Det er nu i 1801 jeg mener at have fundet "Bregentved"-familien.

Og hvis man kigger på den originale folketælling, Præstø, Skibinge - opslag 19, ser det ud til, at der er rettet ved Johannes alder. 3-tallet i 37 ligner ikke de øvrige 3-taller - så, hvem ved hvad der mon skulle have stået  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Inge Hedal

Hej alle sammen
Jeg har set på FT-1801 i Skibinge på AO, og som du skriver, Judith, er der rettet i det første ciffer. Jeg ser det som en almindelig skrivefejl: Listeføreren er først kommet til at skrive 7 og har så rettet det til 3. Når fruen står og fortæller, at hun er 37, er det nemt at få skrevet det sidste tal først.
Mvh. Inge