Søren Nedenskov Mouritsen

Startet af Kirsten Larsen, 20 Jan 2012 - 22:08

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Larsen

Go'dag til alle i forum !!
Jeg har før haft en efterlysning liggende her i forum ang. min farfar, Søren Nedenskov Mouritsen, født 13. december 1880 i Læborg sogn. Det er efterhånden en del måneder siden, og jeg har siden da ledt og ledt og spurgt enhver, jeg mødte på min "vej" på nettet, men nej. Han er som sunket i jorden.
Jeg bor i Norge, så min tilgang til diverse arkiver er mildt sagt begrænset, så er der noget andet, jeg kan forsøge med henblik på at finde den person?

På forhånd tak for ethvert bidrag.

Mvh
Kirsten Larsen

Mette R Francke

#1
Hei


Jeg vet ikke helt hva du søker av opplysninger om han , men dåpen finner du i Ribe- Læborg 1861-1890 oppslag 33.

Hans familie i folketelling 1880
Ribe, Malt, Læborg, Læborg By, Et Hus - En Mølle, 86, FT-1880, D3656
Bernhard Balle Mouridsen 30  Gift Husfader, Husejer, Møller  Them Sogn, Skanderborg Amt
Mette Sørensen 30  Gift Hans Hustru  Sønder Vissing Sogn, Skanderborg Amt
Nielsine Johanne Mouridsen 2  Ugift Deres Barn  Randbøl Sogn, Vejle Amt
Niels Mundberg Mouridsen 1  Ugift Deres Barn  Randbøl Sogn, Vejle Amt
Jens Rasmussen 21  Ugift Tjenestekarl  Føvling Sogn, Ribe Amt
Ane Dorthea Nielsen 11  Ugift Tjenestepige  Andst Sogn, Ribe Amt

Har nå funnet din gamle tråd
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage;topic=15232.0

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage;topic=16082.0


Mette
Mette R Francke

Kirsten Larsen

Ja, det er jeg klar over. Jeg har sporet ham frem til 1909, hvor han står anført som udlagt barnefader til min far, som blev født i juli 1910 i Hejnsvig sogn. Min farmor blev aldrig gift med Søren, som forsvandt ud i den blå luft.

Vivi Winther

Hej Kirsten, kender du til denne side

http://www.oz2zj.dk/Jakobsen.web/per52917.htm#0

Bernhard´s kone stammer fra Sdr. Vissing, lidt uden for byen der ligger en lille by der hedder Nedenskov  :)
så jeg skulle da lige se om navnet måske var derfra og ja  :) hvis din Mette er hende her så er det

http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx
1845-1864 Sønder Vissing, Tyrsting, Skanderborg opslag 66

hun er født i Nedenskov

Bernhard og Mette´s vielse er her

http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx
1865-1879 Sønder Vissing, Tyrsting Skanderborg opslag 144 (no 6 i 1876)

der er således en fejl ved Søren´s dåb der står moderen som Rasmussen??

se lige din email da det her skal du se og ikke lede efter  :)

Mvh

Vivi

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Jytte Rauh


Kære Kirsten,

Du skriver, at Søren Nedenskov er din farfar. Ved du, hvor og hvornår din far blev født? Når vi ved det, kan vi begynde at gå bagud og fremad derfra.

I Bække, der er nabosogn til Læborg, havde vi en familie Nedenskov, og jeg har kigget på de gravsten, der ligger på nettet http://www.agerbaeks.dk/kb/.

Heraf fremgår det, at der står en sten på Niels Nedenskovs familiegravsted. På samme gravsted står en sten over Dinne Nedenskov. Hun blev født i Bække den 19.04.1900 og var datter af husmand Niels Christensen og hustru Karen Sørensen i Bække.

Et tjek på http://www.politietsregisterblade.dk giver kun to resultater, nemlig Anna Margrethe Sørensen Nedenskov f. i Bække den 28.04.1893 og Karen Marie Nedenskov f. 29.05.1887 i Bække. Også Anna Margrethe var datter af husmand Niels Christensen og hustru Karen Sørensen i Bække, mens Karen Marie var datter af husmand Niels Christensen og Ane Margrethe Sønnichsen, altså var Niels Christensen gift to gangen. Men var der en sammenhæng mellem Karen Sørensen i Bække og Mette Sørensen i Læborg? I så fald kan de have været kusiner til din farfar.

Men som sagt, fortæl, hvor din far blev født og hvornår, så kan vi se, om vi kan få det til at hænge sammen.

Mvh
Jytte Rauh


Kirsten Larsen

Hej, allesammen !!

Som Vivi ganske rigtig siger, så er Bernhard Balle Mourtisen og Mette forældrene til Søren Nedenskov Mouritsen.
Min far blev født den 23. juli 1910 i Klink by, Hejnsvig sogn. Som udlagt barnefader står Søren Nedenskov Mouritsen, tjenestekarl i Klink.
Derefter er han som sunket i jorden. Sikkert "bare" flyttet til et andet sogn, men hvilket? Søren blev født den 13. december 1880 i Læborg sogn og konfirmeret i Vorbasse kirke den 21. april 1895. Familien flytter senere (omkring 1887) til Randbøl sogn, og til slut omkring 1905 til Hejnsvig, hvor Bernhard Balle Mouritsen bor sammen med sin ældste datter, hendes mand og Bernhards to yngste døtre. Bernhards kone, Mette, døde i 1905 og blev begravet på Hejnsvig kirkegård.
Men Søren er ikke med på alle disse flytninger. Han er vel ude at tjene og bor formentlig der, hvor han er tjenestekarl. Men det "pudsige" er, at ved min fars dåb står han anført som tjenestekarl i Klink, men han figurerer ikke i den relevante folketælling......

Hilsen Kirsten

Vivi Winther

Hej ved hans konfirmation var Søren hjemme og hans fader var Forpagter af Store Almstok i Vorbasse, således er hans videre færd fra Stor Almstok, måske nogen kan hjælpe ud fra denne oplysning.

Søren´s Konfirmation 1895
1892-1904 Vorbasse, Slavs, Ribe opslag 150

Mvh


Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Kirsten Larsen

Jeg har lige nu fundet ud af, at Søren Nedenskov Mouritsen havde en moster, Kirstine Sørensen, som sammen med sin mand, Værtshusholder Jens Madsen fra Årre sogn, emigrerede til USA i 1887.

Kirsten Larsen

Undskyld, jeg kom til at trykke på fejl tast, så meldingen blev sendt uden mit samtykke  :-[
Det, jeg ville sige, var at det jo KUNNE tænkes, at Søren Nedenskov rejste over til mosteren efter, at han havde gjort en pige (min farmor) gravid, for at slippe for forsørgerbidrag eller ret og slet for at komme bort fra en knibe.
I så fald: hvor på nettet kan jeg checke dette?  Jeg har kigget på DDD uden at finde noget.

Hilsen Kirsten

Vivi Winther

Hej Kirsten, nogle flere fact på Kirsten og Jens har du det?? Evt hvor de tog hen i USA eller data på dem, Jeg har lige kikket på Ancestry.com men alt for mange "jens" har du hans fødselsår vil det hjælpe meget til udelukkes metoden  ;), er du sikker på de er rejst  i 1887 og ikke  1880??

Mange spørgsmål men du jo vant til det  :D

Mvh


Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Kirsten Larsen

Hejsa, Vivi !!

Jeg er ikke sikker på noget som helst, men det ser ud til, at i hvert fald i 1880 boede familien i Danmark. Dette her fandt jeg på Familytreemaker:


[Jens "John Matsen" Madsen (son of Mads Jensen and Ide "Ida" Pedersen) was born August 19, 1846 in Gunderup, Aarre, Ribe, Denmark294, and died June 21, 1898 in Wood Gulch, Bickelton, WA.295. He married Kirstine "Christina" Sorensen on April 25, 1878 in Sondu, Vissen, Denmark296, daughter of Soren Rasmussen and Mette "Meta" Marie Jensen Moller.

More About Jens "John Matsen" Madsen:
Burial: Unknown, Bickleton, Klickitat, Wa.297
Christening: September 10, 1846, Gunderup, Aarre, Ribe, Denmark.297
Emigration: 1887, from Denmark.

More About Jens "John Matsen" Madsen and Kirstine "Christina" Sorensen:
Marriage 1: April 25, 1878, Sondu, Vissen, Denmark
Marriage 2: April 25, 1878, Gunderup, Aarre, Denmark

Jeg fandt nogle af deres amerikanske efterkommere og sendte dem en mail, men de svarede, at de havde aldrig hørt om en Søren Nedenskov Mouritsen. Så da er det håb gået fløjten... :-[

Pudsigt nok fik Kirstine en søn i 1884, som hun kaldte Søren Nedenskov Madsen, men det er en helt anden historie. De to Søren kan ikke forveksles, tror jeg.

Vivi Winther

Hej afventer lige svar fra USA  ;), har fundet en del men ikke det søgte. Bla. har Kirstine været gift 2 gange John (Jens) døde 1898.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Kirsten Larsen

Jeg har fundet deres vielsesnotat, altså det for Kirstine og Jens. Det er 25. april 1878 i Sdr. Vissing kirke.

Kirsten Larsen

Min mand, som er norsk, er også bidt af en gal slægtsforsker, og han har gennemsøgt de norske arkiver. Ingen Søren Nedenskov Mouritsen der heller..  :-\

Vivi Winther

Hej har dem og slægten  i USA afventer svar  ;), men ikke din Søren endnu.

Mvh


Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susanne Juhl Paaske

Jeg ved ikke, om det er til nogen hjælp men min Oldemor hed Margrethe Nedenskov og boede i Bække - jeg kan skaffe oplysninger hvis det ønskes.

Vivi Winther

Hej Susanne, prøv at send Kirsten en email, ved hun meget gerne vil have nogle informationer og jeg kan se hun ikke har været på forum siden februar. Men email svarer hun med det samme  ;)

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"