Kartoffeltyskere i Sønderjylland - foredrag i Rens 23. februar 2012

Startet af Christian Konstmann Autzen, 19 Jan 2012 - 15:55

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Arbeitskreis Plaggenhacke holder et foredrag om kartoffeltyskere i Sønderjylland den 23. februar 2012 klokken 19.30 - mødet afholdes i gymnastiksalen i den gamle kommuneskole i Rens (Sønderjylland).

Se vedhæftede mødeindkaldelse -

OBS: Filen er desværre for stor, så den er ikke vedlagt; her kommer så teksten:


De sydtyske kolonister

- i år er det 250 år siden de kom til området -

Den 23. februar 2012 kl. 19.30 i gymnastiksalen på den gamle kommuneskole i Rens

vil

Gerhard Eichorn og Chr. Winkel

holde foredrag og vise billeder.

Der er kaffebord a´30 kr.

Alle er velkomne



Bemærk specielt, at mødet afholdes på dansk.

Emnet er selvfølgelig om kartoffeltyskere - og her specielt om de kartoffeltyskere, som nedsatte sig i kolonierne T1 - T4, altså i den Sønderjyske del/Nordslesvig af hertugdømmet Slesvig.

Så - er du efterkommer af disse kartoffeltyskere, så er her en mulighed for at få mange oplysninger om netop dine aner blandt disse indvandrere fra Frankfurtområdet og syd herfor.

Arbeitskreis Plaggenhacke har de seneste par år fundet frem til samtlige kartoffeltyskere som kom til hertugdømmet Slesvig - dem som blev og fik tildelt en gård, samt alle indehavere af disse gårde op til i dag; og så også alle de, som rejste igen. De har så også samlet historien om den voldsomme omvæltning, som disse indvandrere kom ud for.

Denne tråd er oprettet efter aftale med Christian Winkel fra Arbeitskreis Plaggenhacke - og med ønsket om, at så mange som muligt bliver bekendt med mødet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Susanne Bratløv

Hej Christian.

Det lyder da rigtig spændende :-)

Send en mail til webmaster og bed om at få lagt arrangementet på vores slægtonaut, så kommer det op på forsiden af hjemmesiden hvor mange flere vil se det.

I en tråd i en forumgruppe drukner sådan et indlæg hurtigt... og det er hensigten at arrangementer skal annonceres i slægtonauten så man hurtigt kan danne sig et overblik over hvilke spændende ting der foregår rundt omkring i landet.

Med venlig hilsen Susanne B. Fuglsang.

Sofie Petersen

Hej Christian- for et par år siden læste jeg en tyk bog på tysk om disse kartoffeltyskere- den var ret småttrykt, men var rigtig spændende, fordi den gengav en masse af de dokumenter der var gået frem og tilbage- embedsmænd i kancelliet, præster der var sure over ekstra arbejde, bønder der ikke ville af med deres udmarker o.s.v. Og skuffede tyskere, naturligvis. Og til trods for kancellistilen her og der fremgik de impliceredes mening tydeligt. Det var faktisk mere "livligt" end jeg havde forestillet mig.
Jeg var ikke klar over, at der stadig er efterkommere efter dem heromkring. Jeg har ikke familie imellem dem, men syntes det var spændende med en parallel til kartoffeltyskerne i Danmark. Og så har jeg studset over stednavnene Sofiedal, Frederiksgave o.s.sv. og blev nysgerrig.
Bogen hedder: Otto Clausen: Chronik der Heide- und Moorkolonisation im Herzogtum Schleswig.
Husum 1981
Men du kender formentlig litteraturhenvisningerne?
Sofie Petersen
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Sofie

Nej - den bog kender  jeg ikke.

Derimod har jeg via Arbeitskreis Plaggenhacke købt bogen:

Weg der Verzweifelten - Das Elende Schicksal der Heide- und Moorkolonisten af Günter Evers, udgivet 2010.

Begge bøger handler givet om samme tema - og det er faktisk meget tankevækkende at læse om den elendighed, som de mødte. Og det er så bl.a. mine aner !

- Og der er faktisk mange danskere, som har aner blandt disse kartoffeltyskere.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Hej Susanne

Tusind tal for henvisningen - og det vil jeg gøre.

Mange hilsener tilbage

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Sofie Petersen

Hej Christian!
Tak for henvisningen- den skal jeg have fat i- der må være kommet meget nyt stof siden 1980.
Jeg har givet besked til en -dansk- kartoffeltysker jeg kender om mødet. DEt kunne jo være, at han kunne fylde en bil fra Esbjerg, hvis det interesserer dem.
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Sofie

Det kunne jo tænkes, at Christian Winkel har et par bøger med til arrangementet - som man så kan købe (13 euro). Se eventuelt www.plaggenhacke.de

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Jeg trækker lige denne frem igen - som erindring.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Sofie Petersen

Tak for henvisningen til mødet i Rens!
Det var spændende at høre om en næsten uudforsket side af Sønderjyllands historie. Der ligger meget uordnet og uudnyttet på arkiverne både i Aabenraa og Slesvig. Ud over arbejdsgruppen Plaggenhacke knokler også de lokale i Tinglev-Rens-Tønderområdet med deres del af historien.
Der er hidtil meget lidt publiceret på dansk, men et "Kolonisten-Atlas" udgivet af "Plaggenhacke" udkom i 2011. Det har også de danske bebyggelser og deres forhold med.
En anden titel: Fra fremmed land de kom-  udg. år fik jeg ikke fat i.
En stor arbejdsmark venter for de interesserede.
Man planlægger afsløring af en mindesten med informationstavle i nærheden af Tinglev til d. 23. okt.
Sofie Petersen
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Sofie

Tak for din tilbagemelding om mødet - selv var jeg desværre forhindret; beklageligt, for det var jo netop med et emne i det område, hvor mine aner kommer  fra (familien Kunzmann på Stade Mark i Burkal sogn).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Den titel, Sofie nævner, må være:
Etlar Kramer Johansen: Fra fremmed land de kom; kartoffeltyskernes historie (1999)

Sofie: kan du huske noget mere om, i hvilken sammenhæng man finder de spredte kilder på LAA? Ud over Skyld- og Panteprotokollerne? Eller hvem der arbejder med emnet i f.eks. Tinglev sogn?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Sofie Petersen

Kære Inger, jeg skal undersøge det i weekenden- jeg kendte ingen af dem på forhånd, men skal forhøre mig når jeg er hjemme igen- jeg tror jeg kan finde frem til dem jeg opfattede navnet på- der stod jo mange i kø bagefter for at snakke så jeg kom ikke frem til at få e-mail-adr. og den slags, men vil jo gerne have dem selv også. Der er et par knapper at trykke på. Vh Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Sofie Petersen

Rettelse rettelse rettelse af dato

Undskyld- jeg er kommet til at sende en forkert dato for mindestensafsløring i oktober ud.

Det skal rettelig være d. 12. oktober, som  er den dato hvor kolonisterne skulle samles på Kravlund Kro i 1762.
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Sofie Petersen

Jeg er i tvivl om jeg skulle begynde på en ny tråd.
Som opfølgning af mødet i Rens d. 23. febr. kommer der et møde tirsdag d. 27. marts kl. 19.30 i den gamle skole i Rens. Her vil Ruth Christensen og Helfred Jensen fortælle om kolonisterne i nyere tid nord for den nuværende grænse.
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Kim Melchior

Hej Sofie,

Jeg vil foreslaa at du ogsaa starter en ny traad.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Christian Konstmann Autzen

Jeg giver Kim helt ret - det er en ny sag, og således en ny tråd.

Helfred Jensen fra Tinglev har iøvrigt forsket meget i en af mine kartoffeltyskeraner - Georg Adam Kunzmann, og det er jeg Helfred meget stor tak for.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.