Sydslesvigske kirkebøger - og Rigsarkivet

Startet af Christian Konstmann Autzen, 25 Nov 2011 - 12:58

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg var på Rigsarkivet - både onsdag og torsdag i denne uge, med lidt blandet oplevelse.

Årsagen til mit besøg var specifikt for at kunne se efter oplysninger i nogle sydslesvigske kirkebøger, som jo er tilgængelige både på landsarkivet i Aabenraa og på Rigsarkivet, begge steder via mikrofiche.

Om onsdagen viste det sig så, at Rigsarkivet kun råder over 1 mikrofiche fremviser, og den var optaget, da jeg kom, Heldigvis viste brugeren forståelse for, at også jeg ønskede at gøre brug af den - hun overlod maskinen til mig efter kort ventetid (forhåbentlig havde hun da selv fundet det, hun søgte efter).

Om torsdagen viste det sig så, da jeg kom, at der var arbejde igang i det pågældende lokale med pålægning af nyt gulvtæppe - og så var adgangen til lokalet lukket for denne dag; og så var jeg kommet anrejsende til Rigsarkivet uden at kunne få udbytte af turen.

Ved forespørgsel til arkivaren blev oplyst, at håndværkerne den dag havde besluttet, at nu skulle gulvtæppet lægges på - og sådan blev det.

Egentlig burde arkivet have flyttet mikrofiche fremviseren til lokalet ved siden af - sammen med en filmfremvisningsmaskine; men det var så ikke gjort  :-[

PS: Ellers var personalet venligt og hjælpsomt.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.