Jens Nielsen Ørberg, Odense, ca. 1780

Startet af A. B.M, 14 Jan 2012 - 20:58

Forrige emne - Næste emne

A. B.M

Jeg kan desværre ikke finde noget info om min forfader Jens (Jørgen?) Nielsen Ørberg.

Han står opført som erlagt barnefar hos min ane Marie Laurentine Ørberg (født 1820, AO: Odense Sankt Hans, 1813-1827, s. 113).

Det er faktisk den eneste oplysning jeg har om ham, altså hans navn. Jeg tror, der står under Maries dåb, at han er "arbejdskarl ved prins Christian" (sandsynligvis Christian, der senere bliver kong Chr. d. VIII, da han på dette tidspunkt boede på Odense slot).. Men det hjælper mig desværre ikke meget videre. Jeg har ikke kunnet finde ham i nogen folketællinger, og i det hele taget er navnet Ørberg ikke et, man støder på særlig tit. Det kan måske også dække over et stednavn, men jeg har ikke kunnet finde hvilket.

Årstallet er et forsigtigt gæt, da Maries mor var født i 1789.

Er der nogen, der har gode ideer til hvordan jeg kommer videre med ham?

Venlige hilsner Agnethe Benedikt.

Ejvind Rasmussen

hej Agnethe,

Har du været i retsbetjent arkivet Odense Byfoged eller Odense amt journal for at se om der skulle være en faderskabssag (alimentationsbidrag)  hvis ikke så er det der du skal søge, selv om man finder en udlagt barnefader i en folketælling eller lægdsrullen, så kan man jo ikke der se om vedkommende har villet anerkende faderskabet. jeg er senest i en Amts Journal stødt på at en kvinde rejste et krav om faderskab mod en anden mand 23 år efter fødslen, en ham hun havde udlagt ved dåben.
Men det er også sådan at faderskabs sagen rejses der hvor den udlagte bor, lægdsrullen kan være en mulighed for at spore ham.
god jagt Ejvind
Jeg har slægtsforsket siden 1995.
Og transskriberet en del skifteprotokoller fra Vestfynske  Godser findes på Fynshistorie.dk.

Ejvind Rasmussen

Susanne Lund Pedersen

Hej Agnethe

Family Search har dette forslag til hans navn:

Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
   Lorentze Marie ORBERG   
  Sex: F   

--------------------------------------------------------------------------------
   
Event(s):     
Birth: 18 Jan 1820  Place: <Odense, Odense, Denmark>
Christening: 19 Jan 1820  Place: Odense, Odense, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
   
Parents:     
  Father: Jens Larssen NIELSSEN ORBERG
  Mother: Anne Sophie HINCH

Med venlig hilsen Susanne

A. B.M

Hej Ejvind, tusind tak for svar. Er det et sted jeg fysisk skal gå til, eller er det oplysninger jeg kan finde på nettet? Rigtig gode oplysninger du der giver mig! Jeg er ikke kommet så langt i min slægtsforskning, indtil videre er jeg kun kommet til de "rå data", navn, og vigtige datoer. Jeg er ikke kommet til at dykke ned i de mere spændende detaljer :)

Hej Susanne!
Jeg går ud fra, at FS har disse fra samme kilde, som jeg selv har kigget i... Jeg synes også det kan se ud som om, faderen hedder både Nielsen og Larsen.. Men det virker lidt spøjst synes jeg? Og har desværre ikke hjulpet mig videre, men tak for oplysninger! :)

VH Agnethe

Ejvind Rasmussen

Hej Agnethe,
Ja: Landsarkivet i Odense,
Det er ikke ualmindeligt at et barn blev døbt med 2 efternavne,
fra ældre tid fik barnet faderens fornavn med tilføjelsen (søn/sen) som efternavn,
da det så blev lovbefalet at man skulle have fast slægts navn var det særligt i Sønder Jylland almindeligt at barnet blev døbt med faderens fornavn tilføjet "sen" samt faderens efternavn.
I Skanderborg kirkebog sidst i 1700 var det almindeligt at et barn som er opkaldt efter en afdød, får den afdødes fulde navn, eks. (Hans Larsen dør og enken gifter sig igen med en der hedder Niels, deres første søn blev så døbt Hans Larsen Nielsen).
mvh Ejvind
Jeg har slægtsforsket siden 1995.
Og transskriberet en del skifteprotokoller fra Vestfynske  Godser findes på Fynshistorie.dk.

Ejvind Rasmussen